Zo vind je jouw signature luchtje

We zien (of ruiken) ze allemaal wel eens voorbij komen in ons dagelijks leven: parfumflaters. Mannen of vrouwen die totaal niet doorhebben dat ze een walm achter zich laten waar de gemiddelde vogel het lootje van zou leggen. Sommige lijken een halve fles over hun hoofd gegooid te hebben, anderen hebben een luchtje dat gewoon letterlijk ruikt naar luchtverfrisser: het uitkiezen van een goede mannen parfum kan een mission impossible zijn.

De keuze is reuze, maar hoe vind je nu een parfum die bij jou past? Iedere parfum kan anders reageren op een specifieke lichaamsgeur. Grote kans dat wanneer je een luchtje van je collega leent, dit luchtje totaal anders bij jou ruikt dan bij je collega. Als je echter een goed luchtje vindt, kan het behoorlijk zijn vruchten afwerpen. Wij hebben daarom voor jullie een aantal do’s en don’ts op een rijtje gezet, zodat jij een stapje verder bent bij de zoektocht naar jouw signature smell. 

De ultieme guide voor het kopen van een mannen parfum: zo vind jij jouw signature smell

Parfum of toch Eau de Toilette?

Je hebt ze waarschijnlijk wel voorbij zien komen als je ooit een luchtje gekocht hebt: de vele verschillende opties aan mannen parfum die de gemiddelde drogisterij voor je op een rijtje heeft staan. Van parfum tot eau de parfum en eau de toilette. In principe kan één geur verschillende producten in alle categorieën hebben. De benaming van het luchtje zegt niet iets over het luchtje zelf, maar wel iets over de sterkte. Je moet een luchtje zien als ranja: hoe hoger de geurconcentratie, hoe sterker het luchtje. We hebben de categorieën voor je op een rijtje gezet.

  • Parfum: Heeft een 20 tot 30% hoge geurconcentratie. Parfum is eigenlijk de sterkste, maar ook meteen beste optie. Een parfum hoef je namelijk weinig te gebruiken blijf je tot wel 24 uur ruiken. Parfum is dan ook meteen de duurste optie.
  • Eau de Parfum: 15 tot 20% geurconcentratie. Overigens wordt hier dus gewoon extra water en alcohol toegevoegd. Deze variant komt het meest voor bij de gemiddelde drogisterij. Eau de parfum blijft tot zo’n 8 uur hangen.
  • Eau de Toilette: De goedkopere variant van parfum, simpelweg omdat deze variant een lagere concentratie heeft. En dan ook meteen flink wat minder, met 5 tot 15%. Deze geur is niet alleen minder sterk, maar blijft ook een stuk minder lang hangen. Meestal is dit maar een paar uurtjes.
  • Eau de Cologne: Tegenwoordig wordt cologne als benaming gebruikt voor een normale mannen parfum, echter is een eau de cologne letterlijk te zien als geurwater. De concentratie is maar 2 tot 5% en blijft dus niet lang hangen, je moet hiervan ook meer op doen om hem te ruiken. Eau de cologne is dan ook meestal de goedkoopste variant, vroeger vonden mannen dit juist aantrekkelijk. Parfum was in die tijd namelijk meer een vrouwending en niet iets waar je als stoere, werkende man veel geld aan uit wilde geven. De eau de cologne was in principe de eerste echte mannen parfum.

mannenparfum, Zo vind je jouw signature luchtje

De parfumlagen

Een geurtje kan behoorlijk duur zijn, afhankelijk van welk merk je kiest. Meestal is er van iedere geur ook een minder geconcentreerde variant beschikbaar, echter raden wij je aan om dus voor de parfum- of eau de parfum-variant te gaan. Je hoeft hier maar minder van op te doen en het blijft véél langer zitten, waardoor het zich vrijwel direct terugbetaalt.

Bij het kopen van een mannen parfum moet je rekening houden met de verschillende lagen. In principe zijn er bij ieder luchtje drie lagen te onderscheiden. Dit zijn de topnoten, basisnoten en hartnoten. De topnoten zijn de eerste geur die je ruikt bij applicatie, deze noten blijven maar een paar minuten. Een veelgemaakte fout is om in de winkel een parfum meteen te ruiken na applicatie, je hebt dan geen goed beeld van hoe de geur écht ruikt. De hartnoten geven de topnoten een extra dimensie: deze blijf je zo’n 2 á 3 uur ruiken.

De basisnoten zijn echter de belangrijkste: dit is echt de geur die je blijft ruiken. Een parfum kan helemaal anders ruiken wanneer je hem opspuit, dan wanneer de basisnoten ontwikkelt zijn. Het kan overigens wel een half uur duren voor deze ontwikkelt zijn. Je kunt dus niet meteen ruiken hoe een parfum echt ruikt. De basisnoten van een parfum blijf je zo’n zes uur ruiken

Jouw luchtje

Dat brengt ons op het antwoord op de vraag: hoe vind ik nu een luchtje dat écht bij mij past? Het vinden van je signature smell is misschien lastig, maar een perfect luchtje kan je een stuk aantrekkelijker en stijlvoller maken. Onze geur is namelijk één van onze belangrijkste zintuigen, lekker ruiken is dan ook erg belangrijk. Bij het uitzoeken van een luchtje moet je ervoor zorgen dat je kennis krijgt over de basisnoten en of deze bij jouw lichaamsgeur passen.

Om een parfum uit te kiezen, moet je beginnen met hem daadwerkelijk even te dragen. Veel drogisterijen zullen je hierbij helpen: je krijgt voldoende de ruimte om parfums te testen hier. Je kunt in principe vier parfums tegelijk testen. Een op iedere pols, en een op de binnenkant van iedere elleboog.

Kies dus in de drogisterij vier opties die jij in eerste instantie lekker vindt ruiken en spuit ze op. Ga je voor een fruitige, frisse of juist zware, nootachtige geur? Dat is per persoon verschillend. Vergeet niet op te schrijven welke namen je op hebt! Het kan namelijk goed zijn dat je de geur vanuit het flesje niet eens meer herkent nadat je hem even gedragen hebt.

Ruik vervolgens na één minuut, vijf minuten, vijftien minuten, een half uur, en dan ieder uur nog een keer. Je zult zelf wel merken wanneer je een geur gevonden hebt die je écht lekker vindt: onze hersenen maken dan namelijk een stofje aan waardoor je ‘blij’ wordt van die geur. Draag je parfum dus gedurende de dag en je zult zelf merken welke het beste bij je past. Maakt geen van alle je écht blij? De volgende dag gewoon weer een keer proberen! Good things take time. 

mannenparfum, Zo vind je jouw signature luchtje

LEES OOK
Bentley reserveert spot in de streetwearwereld
Bentley reserveert spot in de streetwearwereld
De klassieke, Britse stijl van Bentley Motors lijkt gemaakt voor op maat gemaakt krijtstreeppakken of ligt in één lijn met de dandy-stroming. Máár het historische automerk zet…
Oogverblindende Ferrari-video’s
Oogverblindende Ferrari-video’s
Een Ferrari is oogverblindend. En dat is ook waarom socialmediakanalen bepakt zijn met video’s van de Italiaanse kunststukjes. Daar pluk je als autoliefhebber de vruchten van. Van…