Esthetisch, klassiek, elegant, tijdloos en stijlvol. Prachtige woorden waar je naar zoekt als het gaat om een update voor je pols. Een horloge is namelijk hét accessoire om van stijl een verlengstuk van je persoonlijkheid te maken. Met een horloge kun je een fashion-statement maken, en dat is een understatement.
Tenminste, als je het goed doet dan. Een mooi klassiek polsstuk – zo’n horloge dat je aan je kleinkind wil geven – heeft een verhaal. En het Nederlandse horlogemerk Bulief Watch Company brengt met liefde en plezier hun verhaal aan de man. Want: het is gewoonweg té mooi om niet te delen. Punt.
Het verhaal van Bulief Watch Company
De allerbeste ideeën ontstaan uit passie. Dat is in de loop der jaren wel duidelijk geworden. Het idee van Bulief is ontstaan vanuit een grote passie voor horloges. Met als gemene deler: vintage horloges. Dit in combinatie met een liefde voor branding en het ontwikkelen van een nieuw merk, heeft de keuze makkelijk gemaakt. Een nieuw horlogefenomeen in ons kikkerlandje werd geboren.
Anderhalf jaar lang was het ontwerpen, schetsen, ontwikkelen en produceren. Met alle gevolgen van dien. Waarom anderhalf jaar? Omdat elk onderdeel van het horloge geheel zelf is ontworpen. Uiteindelijk is het eerste model een feit geworden: De Lozenge. Een horloge dat de eerste woorden uit dit artikel in je hersenen laat oppoppen.
De karakteristieke invloeden van vintage horloges en het gebruik van moderne technieken en materialen, zorgen voor de perfecte balans. Zoals we dat tegenwoordig graag zien in de maatschappij. Vroeger was alles beter, maar we willen wel de verfijnde elementen. Nou, vriend, dat laatste krijg je bij Bulief. Je ziet het overal terug: op de site, in de packaging en natuurlijk in het verhaal.
Vintage design
Eerst zien, dan geloven. Een mooi verhaal heeft namelijk geen waarde zonder handvatten. Deze keer zijn de handvatten in het verhaal de designelementen en de ‘build to last’ materialen.
Wat direct opvalt in de categorie ‘vintage invloeden’ is de signature crown aan de rechterkant. Fascinerend om te zien dat door één element de De Lozenge een klassieke uitstraling krijgt. In het verlengde hiervan is ervoor gekozen om de wijzerplaat in twee verschillende zwarttinten te ontwerpen. Als de zon op je pols schijnt, kan je het verschil goed zien. Dit is gedaan met de volgende hoofdreden: “We willen ‘patina’ nabootsen. Een fenomeen dat wordt ontwikkeld op de wijzerplaat van vintage horloges. Patina is een verkleuring van de wijzerplaat, nadat deze decennialang is blootgesteld aan UV-straling, oftewel zonlicht,” vertelt Raymon van Bulief.
Build to last
Het is al twee keer naar voren gekomen: ‘Build to last’. Dit omdat het één van de hoofdingrediënten is achter het succes. De ontwerpers hebben al vijftien jaar lang een passie voor horloges, en daarmee ook een liefde voor goede materialen ontwikkeld.
Allereerst is er gekozen voor double-domed sapphire crystal-glas. Dit onkrasbare glas heeft een kleine bolling, waardoor het vintage-gevoel nog verder naar boven komt drijven. Plus: je leest elke keer weer krasvrij de tijd af.
In de horlogekast vind je 316L stainless steel terug. In de volksmond wordt dit ‘marine grade stainless steel’ genoemd. Deze metaalsoort is erg corrosie-ongevoelig. Bovenal is 316L stainless van zo’n goede kwaliteit dat je bijna onmogelijk diepe krassen of deukjes krijgt in je horlogekast. En dat wil je.
Dan het uurwerk. Een hyperbelangrijk onderdeel voor de echte liefhebbers. Bulief is gegaan voor een hybride chronograaf-uurwerk. Hierdoor heb je de perfecte balans tussen Quartz en een mechanisch (automatisch) uurwerk om je pols. Het uurwerk werkt mechanisch, maar het wordt aangedreven door een batterij in plaats van op beweging. Qua gedrag is het dus een volledig mechanisch uurwerk, denk aan een ‘sweeping hand’, en de instant chronograph reset.
Meer hoofdstukken
Goed, dit verhaal is nog maar het begin. Het is een inleiding, want er zijn nog meer hoofdstukken in het boek die open kunnen worden geslagen. De details, kenmerken, specificaties en verhalen over Bulief en De Lozenge gaan nog véél verder. Je vindt er alles over op hun vlamnieuwe website, en natuurlijk op de socials. Zoals het hoort tegenwoordig. Want: Bulief is dan wel geïnspireerd op vintage, ze zijn ook modern.
Extra cool: de allereerste batch van Bulief gaat bij de naam The Original 300. Dit zijn eerste 300 stuks van het vlaggenschipmodel, de Lozenge. Om deze batch iets extra’s te geven heeft het merk een unieke caseback gemaakt. Daarnaast krijg je een certificaat waarin staat dat je horloge deel uitmaakt van The Original 300. Tof, toch?
Extra cool deel II: als je via deze link de esthetische De Lozenge (onderdeel van The Original 300) op de kop tikt, dan krijg je er een gratis strap bij. Dat scheelt je weer een slok op de borrel. En €59,- in de portemonnee.