De benzine- en dieselmotoren maken steeds meer plaats voor rijden op batterijen. Een hele industrie gaat langzaam maar zeker op de schop. En worden we daar blij van? Wij in ieder geval wel. Mocht dat dat voor jou nog niet het geval zijn, moet je even de nieuwe elektrische motor die Triumph heeft gepresenteerd checken. De zogenaamde TE-1. Daar word je zeker blij van.
De Triumph TE-1: motor van de toekomst?
Kijk, uiteindelijk wil je natuurlijk het liefst dat als je die gashendel opentrekt, je de benzine door de cilinders hoort gieren. En hetzelfde geldt voor het gaspedaal in je trouwe bolide. Maar langzaam maar zeker behoort dat tot het verleden. Je hebt nog de autofabrikanten die een kunstmatig geluidje door de speakers blazen als je optrekt, maar dat is eigenlijk nog vreselijker dan de ijzige stilte die je als alternatief hoort.
De auto-industrie heeft eigenlijk altijd voorgelopen op de tweewielers als het gaat om elektrisch rijden. Misschien is die ijzige stilte toch makkelijker te accepteren in de auto? Maar zogezegd laat de motorindustrie toch ook van zich horen. Triumph presenteert namelijk zijn elektrische vlaggenschip: de TE-1. Dit betreft nog een prototype en dus zal hij pas later op de markt verschijnen. Het prototype lijkt wat betreft prestaties en feeling aan alle ‘normale motor’ eisen te voldoen. 174 paarden zorgen ervoor dat jij binnen enkele seconden op hoge snelheid over de A2 vliegt.
Op zoek naar een stekker
Nadeel is dat je, zoals met alle elektrische voertuigen, binnen afzienbare tijd weer op zoek moet naar een stekker. Met deze Triumph haal je bijvoorbeeld nog net niet de tweehonderd kilometer. Binnen twintig minuutjes is hij wel weer voor zo’n tachtig procent opgeladen, maar je zult dus wel moeten plannen dat je eens in de zoveel tijd langs een laadpunt komt. En dat haalt natuurlijk ook wel weer een stukje van de magie weg. Maar, op zijn actieradius na hoeven we ons wat betreft prestaties niet zoveel zorgen te maken.
Waar Triumph, en ik denk wij allemaal wel, zich meer zorgen over maakt, is het creëren van de juiste feeling tijdens het rijden. Een motor heb je namelijk voor meer dan een dagelijkse commute. Het is ook gewoon een stukje speelgoed waarmee je wilt rondscheuren. Dat het even wennen zal zijn, moge duidelijk zijn. Maar wacht maar tot je het vermogen onder je achterste voelt als je de gashendel eens uitprobeert. Het mag dan stil blijven, maar de snelheid waarmee je weg bent maakt heel veel goed.
Het prijskaartje
We moeten dus nog wel even wachten tot Triumph met dit pareltje de markt trotseert. Vooral lastig nu, is de prijs voor de materialen die nodig zijn om de elektromotor zelf te produceren. Triumph geeft zelf aan dat ze wachten tot de TE-1 aangeboden kan worden voor een prijs die de consument ook zal willen betalen. Zo ver is het helaas op dit moment nog niet. Als het zo ver is, staan wij in ieder geval vooraan in de rij voor een proefritje.