Eindelijk. Je kan boarden voor je vlucht nadat je inmiddels je halve vakantiebudget hebt uitgegeven aan een groot bord pasta op het vliegveld. Stoelnummer 14A heb je al snel gevonden, maar op 14C en 14B zitten natuurlijk al mensen. Je wringt je voorlangs deze twee personen door en ploft neer op je stoel. Benen half in je nek, maar de vlucht duurt gelukkig niet al te lang. Je telefoon zet je alvast in standje airplane mode en er komt langzaam beweging in het vliegtuig. Het vliegtuig stijgt op en daar begint de ellende. Je onderbuik begint te borrelen, je voelt het gas stromen en er ontsnapt een goeie ruft. Je haalt zo onopvallend mogelijk je neus op om te checken of hij ruikt. Het antwoord: ja. Je houdt het kussen dat net nog in je nek zat op je broek om de geur tegen te houden, want een raampje open zetten is er niet bij. Te laat. Heb jij weer. De instructies van de stewardess over de zuurstofmaskers kunnen gebruikt worden. Laat die dingen maar zakken hoor. Shit.
Waarom heb je last van winderigheid tijdens een vlucht
Je hebt je vast wel eens afgevraagd waar die winderigheid tijdens een vlucht vandaan komt. Het antwoord is vrij simpel: het komt door de verandering in hoogte en luchtdruk. Lucht zet namelijk uit op grotere hoogte en daardoor zou er ook tot 30 procent meer gas door je darmen stromen. Die lucht in je lichaam moet er ergens uit en het gevolg kan je vast zelf invullen. Daarnaast droog je uit van de lucht die in een vliegtuig hangt. Hierdoor is er niet genoeg water in je lichaam om giftige stoffen te verwijderen.
Maatregelen
Het klinkt nu alsof je altijd een excuus hebt voor je winderigheid tijdens een vlucht, maar dat is niet helemaal waar. Er zijn namelijk wel een aantal maatregelen die je kan nemen om de kans op een scheet te verminderen. Het eten van zwaardere maaltijden of snacks binnen 24 uur voor je vlucht zorgt voor een meer opgeblazen gevoel. Vermijd daarom rood vlees, pasta of snoep en ga juist voor een salade, groenten of fruit. Daarnaast veroorzaakt die kauwgom in je mond voor het slikken van meer lucht. Dit betekent dus weer meer gas en een flinke dosis winderigheid tijdens je vlucht.
Het is dus aan jou. It’s all a matter of choice.