Toen we werden benaderd om met Prins Bernhard jr. in zijn nieuwe Waterdream s-850 Speedster sloep naar Londen te varen, was ik natuurlijk meteen enthousiast. Sloep, varen, Londen, goed gezelschap, hoe kun je daar niet enthousiast van worden? Niet realiserend dat deze recordpoging, de snelste oversteek met een sloep, een Spartaanse trip zou zijn.
De tocht
Om half 8 verzamelen we in Vlissingen om aan de trip over de Noordzee naar Londen te beginnen. De Noordzee is één van de lastigste zeeën om te bevaren. De onderzeese stromingen, korte golfslag en het extreme weer in het najaar, maken een oversteek in een korte tijd enorm lastig. De dagen voor vertrek was het noodweer met windkracht 6 à 7, waardoor ook nu de omstandigheden onstuimig zijn (lees: windkracht 5 en golven gemeten van 2 meter).
“Bij de start van de reis was het echt keihard werken. De wind en de golven stonden recht op onze koers. Iedere golf moest bedwongen worden. Vanaf het stuk bij Frankrijk ging de wind wat liggen en kon de snelheid omhoog.” – Prins Bernhard jr.
Het weer valt zo tegen dat we na 1,5 uur voor de kust bij Blankenbergen overleggen. “Als we met dit weer en deze snelheid naar de overkant gaan, halen we het niet naar Londen vandaag”. Bij elke golf klapt de boot op het water. Tussen deze klappen, het geluid dat uit het speakersysteem schalt en het water dat de boot in suist, hoor ik Bernhard genoegzaam lachen. Wij gaan Londen halen!
Tijdens het eerste stuk van de trip werd ik verbaasd door hoe de Waterdream S-850 Speedster zich hield onder deze omstandigheden. Comfortabel? Dat niet. Maar het feit dat we de 250 pk rib van Rib Events, die speciaal voor dit soort omstandigheden gemaakt is, zonder moeite bij kunnen houden zegt genoeg over hoe bijzonder deze sloep is.
Het tweede gedeelte van de trip was het weer gelukkig wat rustiger. Nu kan de 4,2 liter V6 4-takt Yamaha 300 pk speedprop écht aan de bak. De motor die het normaal mogelijk maakt om achter de boot te waterskiën, maakt het nu mogelijk om met 60 km/h richting Ramsgate te varen. Zo kunnen we de door het weer opgelopen vertraging in halen.
Na een kleine 5 uur komen we aan Ramsgate, Engeland. Wauw! De eerste hindernis, Het Kanaal, is overwonnen! Om Londen in te kunnen varen moet je rekening houden met het getij. Met laag water is het onmogelijk om de havens langs de Theems te bereiken. We hebben nog precies 3 uur voordat Londen onbereikbaar is. Dat is ongeveer de tijd die we nodig hebben…
Een snelle tankbeurt en een krentenbol verder besluiten we het er op te wagen en álles uit de Waterdream s-850 Speedster te persen. Het weer werkt mee en met een snelheid van 70 km/h per uur vliegen we strak over de Theems richting Londen.
Wat een euforisch moment is het als we de skyline van Londen voor ons zien. En nog mooier wordt het als we dan eindelijk bij de Tower Bridge zijn waar we dik 7,5 uur naar uit hebben gekeken. We zijn nog precies op tijd om de haven in te varen. We hebben het gehaald De lachende gezichten en een welverdiend glaasje champagne zijn een heerlijke afsluiter van dit avontuur. Want dat was het!
Over Waterdream
Het Nederlandse bedrijf Waterdream werd in 2012 opgericht door Bernhard van Oranje en staat bekend om haar handgemaakte aluminium boten van hoge kwaliteit, met oog voor detail. Zo heeft de s-850 Speedster een stuurwiel van koolstofvezel en carbon, met een afmeting van 110 centimeter, iets dat nog nooit eerder in een sloep werd gebruikt. Waterdream heeft zes modellen, vier sloepen (s-550, s-720, s-850, s-850 Speedster), Venetian Tender en T-777.
https://www.instagram.com/p/BaBsudRgVas/