Onderzoekers hebben uitgezocht waarom mannen een zwak hebben voor luxeartikelen. Iedere man heeft wel ergens een zwak voor. Dat we luxeartikelen-geil zijn is geen verrassing, maar hoe komt dat precies? Loop je liever rond in een polo van Hugo Boss? Of toch liever van de Zeeman? Rij je liever in een luxe Bentley? Of in een flamboyante Fiat Multipla? Beide keuzes zijn natuurlijk prima te begrijpen.
Testosteron: dé reden waarom mannen luxeartikelen willen
Een onderzoek van Nature Communication Journal geeft aan dat het veelal te maken heeft met een hoog testosterongehalte. Tijdens het onderzoek hebben ze een placebogecontroleerd experiment gehouden. Uiteindelijk is gebleken dat mensen met meer testosteron de voorkeur hebben voor luxeartikelen.
Hoe ging het onderzoek in zijn werking
Sommige kandidaten hebben tijdens het experiment een enkele dosis testosteron gekregen. De kandidaten die een dosis kregen bleken een verhoogde voorkeur te hebben voor luxegoederen. Als producten werden beschreven als statusverhogend, zorgde de testosteron voor een positieve houding. Mannen geven blijkbaar om status. Dit is voor het eerst dat een onderzoek heeft kunnen aantonen dat testosteron invloed heeft op de voorkeur van de consument.
Wanneer krijg je een testosteronboost
Mannen krijgen een testosteronboost bij verschillende mijlpalen in hun leven. Op deze momenten zijn wij mannen dus vatbaarder voor luxeartikelen. Tijdens of na een sportevenement giert het testosteron door onze aderen. Geloof het of niet, maar als je bij aantrekkelijke vrienden bent is dit ook het geval. Bij de meest zinvolle momenten in het leven krijg je ook een boost,
Zorg dus dat je niet vatbaar bent voor status-gerelateerde merkreclame. Al zeker niet als je met de mannen aan het sporten bent. Make sure dat je alleen lelijke mensen meeneemt als je iets gaat kopen in de stad.
Is dit voor iedereen op de wereld?
Vanwege cultureleverschillen is de fixatie op status overal anders. Ondanks dat het onderzoek staat op biologische onderbouwing, is het niet mondiaal. Tenslotte is het natuurlijk niet erg om een bepaald merk te prefereren. De marketing van bedrijven is tegenwoordig zo goed dat het niet gek is. En soms mag je jezelf weleens lekker verwennen. Als het je tenminste gelukkig maakt.