Is vliegen slecht voor het milieu? Binnenkort niet meer! Nou ja, over drie tot vier jaar dan ongeveer. Elon Musk zei afgelopen maandag dat elektrisch vliegen dichterbij is dan we denken.
De CEO van Tesla reageerde op een tweet over een potentieel elektrisch vliegtuig. Volgens hem zou deze technologische doorbraak slechts drie of vier jaar van de werkelijkheid zijn. Om een electric jet met nul-emissie werkelijkheid te kunnen maken is wel even een accupack van 400 watt-uur per kilogram nodig. Deze knaller van een accu zal daarnaast in volumes moeten worden geproduceerd in plaats van als experiment in een lab.
Tesla Electric Jet over drie tot vier jaar werkelijkheid
In 2008 zei Musk al dat een elektisch vliegtuig steeds haalbaarder wordt naarmate accu-energie verbetert. Vier jaar later zei hij al jaren een design in zijn hoofd te hebben hiervoor. Tijdens een interview in 2016 zei Elon Musk zelfs dat het elektische vliegtuig verticaal zou moeten opstijgen en landen. Sick!
Hoe ver zijn we al?
Het grootste obstakel in deze kwestie is de dichtheid van de accu, oftewel hoeveel energie iedere kilogram van de accu aankan. Dit is belangrijk omdat een vliegtuig zwaartekracht moet overwinnen om op te kunnen stijgen. De kruissnelheid en energie voor het landen zijn hier geen grote issue zegt Musk. Het is echt de fase van het opstijgen waar de hoge accu dichtheid voor nodig is.
De accu’s van de huidige elektische auto’s zijn ongeveer 250 watt-uur per kilogram. Sam Korus, een analist bij ARK Invest schreef op twitter dat wanneer 150 kg van een Tesla Model 3 wordt gehaald, je maar 24 kilometer extra kunt rijden tussen oplaadmomenten. Voor een elektrisch vliegtuig daarentegen, zou het verhogen van de accu dichtheid het voertuig aanzienlijk nuttiger maken.
Voor nu blijft Tesla zich nog even focussen op de energie- en autobusiness. Volgens Elon Musk is een elektrisch vliegtuig “op dit moment nog niet nodig”, vergeleken met elektrische auto’s. Dat wordt dus nog even wachten op de Tesla Electric Jet!