Officieel grootste Netflix-lancering ooit: Squid Game crusht de cijfers

CREDITS: Foto: screenshot Netflix - Squid Game

De afgelopen maand ben je gebombardeerd met nieuws over Squid Game. En  is het tijd voor de kers op de taart: de serie is officieel de best bekeken Netflix-lancering van all-time. Binnen 28 dagen bereikte de show 111 miljoen kijkers, waarmee Squid Game de cijfers crusht. 

Ter vergelijking: de hitserie Bridgerton had 82 miljoen kijkers na vier weken. Een verschil van bijna 30 miljoen kijkers in het voordeel van de nieuwe nummer #1. Daar zetten we ons Zuid-Koreaanse petje voor af.

Squid Game: de rise to the top

Sinds de release staat de serie al op nummer één in negentig landen. Dit recordbrekende nieuws zat er dus aan te komen. De serie, waarin kinderspellen gespeeld worden met een dodelijke twist, lanceerde op 17 september en op 12 oktober tikte de Zuid-Koreanen Bridgerton van de felbegeerde troon.

Squid Game
Foto: Screenshot Netflix – Squid Game

Herkenbaarheid

Volgens diverse media-experts is het succes van de serie te danken aan de maatschappelijke en herkenbare thema’s die de serie aangrijpt. Het deelt vooral een sneer uit naar het kapitalisme. Daar smullen de mensen dus van.

De serie gaat dus over volwassenen die kinderspellen gaan spellen voor een flinke zak geld. Maarrrr: als je tijdens de spellen iets fout doet, word je afgeslacht. Heftig. 

In een van de eerste afleveringen van Squid Game wordt het kinderspel ‘Red light, Green light’ gespeeld. In Nederland gaat dit spel door het leven als Annemaria koekoek. Er vallen meteen honderden doden. Het spel wordt nu ook weer op alle schoolpleinen gespeeld, waardoor er talloze vechtpartijen zijn ontstaan. Dat is natuurlijk ook weer niet de bedoeling…

Squid Game
Foto: Screenshot Netflix – Squid Game

Kloppen de cijfers van Squid Game?

De cijfers klinken dus zeer indrukwekkend. Maar Netflix heeft zelf ook gezegd: iedere abonnee die meer dan twee minuten een serie bekijkt, wordt als kijker geteld. Tja, zo wordt het wel een stuk makkelijker hè.

Daarnaast krijgt Netflix sowieso vaak kritiek omtrent hun recordbekendmakingen, voornamelijk omdat ze de getallen niet laten toetsen bij een onafhankelijke onderzoeker. Nope, ze doen het helemaal zelf.

Maar, een pluimpje voor Squid Game. Twee minuten per kijker of niet, deze serie heeft geschiedenis geschreven.

LEES OOK
Pinterest Drop #67: Lake Como
Pinterest Drop #67: Lake Como
Pinterest is een onderschat fenomeen. Deze inspiratiesite heeft alles om jou te inspireren voor een onderdeel van leven: van mode tot interieur en van lifestyle-tips tot reiscontent.…
Weekend Desires #360
Weekend Desires #360
Het is je weer gelukt: je hebt het weekend overleefd. Knap, hoor. Vier het met onze desires van The Gram: View this post on Instagram A post…
Bentley reserveert spot in de streetwearwereld
Bentley reserveert spot in de streetwearwereld
De klassieke, Britse stijl van Bentley Motors lijkt gemaakt voor op maat gemaakt krijtstreeppakken of ligt in één lijn met de dandy-stroming. Máár het historische automerk zet…