Sneakerwalhalla Crepe City komt naar Amsterdam: een Interview met oprichter Ronal Raichura

We schreeuwen het al maanden: de sneakerindustrie is the real deal. Het aantal verse Dunks, Jordans en Air Max’s dat slenterend over de straten beweegt blijft maar toenemen. En niet alleen op de straten zijn deze dikke sneakers te bewonderen, er worden tegenwoordig hele festivals georganiseerd voor de oogpareltjes.

EÉn van de grootste Europese sneakerfestivals komt naar Nederland

En laat het nou net zijn dat één van de dikste sneakerfestivals naar Nederland komt. Crepe City is going Dutch, en maakt daarmee haar overzeese debuut. In 2009 begon Crepe City als bescheiden social event voor de échte sneakernerds. Anno 2022 staat het schoenenwalhalla bekend als één van de grootste sneakerfestivals in Europa. Wij gingen met Ronal Raichura, oprichter van Crepe City, in gesprek over wat we allemaal mogen verwachten tijdens het debuut aankomend weekend in de NDSM-loods in Amsterdam. 

sneakers, Sneakerwalhalla Crepe City komt naar Amsterdam: een Interview met oprichter <strong>Ronal Raichura</strong>

Dus Ronal, de eerste keer overzees. Spannend lijkt me! Zit je de dagen al af te tellen?

“Ik heb er echt ongelofelijk veel zin in. Kan niet wachten.” 

Wat kunnen we allemaal verwachten van jullie debuut in Amsterdam?

“De formule voor ons evenement is vaak hetzelfde. Tot nu toe is het een succesformule gebleken, dus waarom zouden we het veranderen? Het verschil in deze editie vergeleken met de vorige is toch wel écht het soort sneakers dat aanwezig zal zijn.”

Wat voor sneakers gaan we zien?

“Van alles wat. Maar dan ook echt van alles wat. We krijgen verkopers die zo’n gevarieerde sneaker collectie hebben. Mensen die hun eigen stijl brengen en anders zijn dan anderen. Zo komen er hele goede Nike Air Forces kunstenaars van de guys van Outsole. En er komt een gast van KentBaller, Richard, die gast komt altijd met de dikste basketball sneakers. We proberen dus echt voor iedereen met iets op de proppen te komen.”

Klinkt heel nice Ronal. Hoe ben je er eigenlijk op gekomen om het overzeese debuut in Amsterdam te laten plaatsvinden? 

“Voor ons was het echt een simpel abc’tje dat het in Amsterdam moest plaatsvinden. Sinds het eerste event in 2009 zijn we in contact gekomen met zoveel Nederlandse sneakerfans. Er kwamen elke editie steeds meer mensen uit Amsterdam, Rotterdam en Den Haag en die zeiden altijd al dat we naar Nederland moesten komen. In 2021 hielden we twee events na de coronaperiode en verrassend genoeg waren dat de meest succesvolle edities tot nu toe. Dat was eigenlijk het realisatiemoment van: “Ja, mensen willen hier gewoon naartoe. We kunnen nu echt de volgende stap zetten.”  Met alle goede connecties die we in Nederland hebben opgedaan was het een hele logische keuze.”

sneakers
Foto: Crepe City

Lijkt me wel een stukkie lastiger organiseren, een event in het buitenland ten opzichte van je homecountry. Nog moeilijkheden ondervonden of helemaal ready?

“Zoals ik al zei: ik heb er ongelofelijk veel zin in. Iedereen is super behulpzaam geweest en we hebben in zo’n korte periode zo veel extra contacten opgedaan. Maar ja, tuurlijk is het wel wat anders. Voor sommige guys uit Engeland is het een stuk lastiger om te komen, zeker met Brexit in je hoofd. Je kan niet zomaar meer je gehele schoenen assortiment mee in het vliegtuig nemen. Dat heeft ook weer nieuwe deuren geopend want het heeft ervoor gezorgd dat we nieuwe sneaker sellers brengen die weer totaal andere dingen brengen.”

Oké, oké, we kunnen dus in ieder geval dikke sneakers verwachten. Welke stappers zullen de headlines maken denk jij?

“Nou, ik breng zelf ook een paar vette schoenen mee. De Asics x Patta sneakers bijvoorbeeld, volgens mij zijn er daar maar twintig paar van geproduceerd. Daarnaast weet ik dat een paar andere gasten hele zeldzame Air Max Ones meebrengen. De low Friends & Family x Parra editie bijvoorbeeld, die zijn gewoon asociaal gelimiteerd.”

sneakers
Foto: Crepe City

De gasten zullen dus een goedgevulde portemonnee naar het event moeten brengen als ik het zo hoor?

“Haha, nee niet per se. We hebben voor iedereen wat. Dus als je een beetje nieuw bent in de scene, no worries. Er zullen genoeg schoenen zijn die je voor honderd euro te pakken hebt, misschien wel minder. Maar als je het dit jaar goed voor jezelf gedaan hebt en te veel geld in je handen hebt dan kan je al he-le-maal losgaan.”

Hoe heb jij eigenlijk die groei ervaren, van een kleine venue in een nightclub naar de eerste editie overzees voor duizenden mensen? 

“Ik zat hier echt gister nog over na te denken, haha. Als je het zo zegt dan klinkt het natuurlijk insane, maar het is naar mijn gevoel allemaal zo natuurlijk en organisch gegaan.”

Kan je daar iets meer over vertellen?

“Zeker. Veel mensen denken dat er enorm veel investeerders bij gemoeid zijn. Of dat we zelf enorm veel kapitaal erin hebben gepompt. Maar goed, als je dertien jaar bezig bent dan mag je ook hopen dat je natuurlijke groei ziet. Ik denk maar zo: “What happens, happens.” Ik probeer gewoon het best mogelijke event te organiseren dat ik kan en that’s it.”

sneakers, Sneakerwalhalla Crepe City komt naar Amsterdam: een Interview met oprichter <strong>Ronal Raichura</strong>
Foto: Crepe City

Ik merk veel liefde voor de cultuur vanuit jou. Hoe probeer je de passie waarmee je in 2009 bent gestart nu te tonen in deze enorme events?

“Echt door continu met dezelfde mensen te blijven werken. Dit jaar is het ietsjes anders door wat mensen uit Engeland die niet kunnen komen, maar ook hier komen gasten die al sinds het begin komen of sinds 10+ jaar komen. Dus door die hechte band blijft het ook echt een authentiek event.”

Sick hoor. En stel dit debuut is een succes, kunnen we dan snel meerdere internationale edities verwachten? 

“Haha, yes. We zijn ernaar aan het kijken. Garanties kunnen we natuurlijk niet geven, maar als de editie van dit weekend een succes is dan zijn we natuurlijk nog gemotiveerder.” 

LEES OOK
Bentley reserveert spot in de streetwearwereld
Bentley reserveert spot in de streetwearwereld
De klassieke, Britse stijl van Bentley Motors lijkt gemaakt voor op maat gemaakt krijtstreeppakken of ligt in één lijn met de dandy-stroming. Máár het historische automerk zet…
Weekend Desires #360
Weekend Desires #360
Het is je weer gelukt: je hebt het weekend overleefd. Knap, hoor. Vier het met onze desires van The Gram: View this post on Instagram A post…
Oogverblindende Ferrari-video’s
Oogverblindende Ferrari-video’s
Een Ferrari is oogverblindend. En dat is ook waarom socialmediakanalen bepakt zijn met video’s van de Italiaanse kunststukjes. Daar pluk je als autoliefhebber de vruchten van. Van…
Wishlist-materiaal
Wishlist-materiaal
Jup, clichés als ‘We hebben nog niet met onze ogen geknipperd en het is al weer bijna kerst’ mogen weer uit de kast… Gift season staat nou…