Het logo van Nike is een grafisch kunststukje an sich. Het is een logo dat de hele wereld kent en dat gaat ook niet meer veranderen.
Zo zei bijvoorbeeld Mark Hughes, auteur bij The Independent, dat het een van de meest herkenbare logo’s is ter wereld. In het bovenstaande filmpje wordt haarfijn uitgelegd wat precies het verhaal achter de ‘swoosh’.
Nike swoosh: in het kort
Nike werd in 1964 opgericht door Bill Bowerman en Phil Knight als Blue Ribbon Sports (BRS). In ’71 werd ervoor gekozen om de naam te veranderen naar Nike, wat uitgesproken wordt als ‘Ni-key.’ In datzelfde jaar werd ook de ‘swoosh’ het nieuwe Nike logo.
Grafisch ontwerper, en oud-student aan de Portland State University, Carolyn Davidsonis is de maker van het logo. In die tijd betaalde het bedrijf $35 voor de diensten van Carolyn. Omgerekend is dat nu zo’n $220 dollar. De geschatte waarde van het logo is nu $26 miljard. Aardige deal, hoor.
“Ik vind het niet leuk“
Dat was de eerste reactie van Knight toen hij het nieuwe Nike logo zag, maar voegde eraan toe: “Maar ik denk dat het gevoel nog wel komt bij mij.” Ondanks dat Carolyn eigenlijk vroeg om meer tijd, werd de knoop uiteindelijk toch doorgehakt. De ‘swoosh’ moest het nieuwe logo worden.
In 1983 kreeg Davidson een gouden Swoosh-ring en een aantal aandelen in het bedrijf. Dat is geen misselijk cadeau. Dit heeft ze natuurlijk ook dubbel en dwars verdiend. Ze heeft uiteindelijk de enige echte ‘swoosh’ bedacht en ontworpen.
Knight wilde dat het logo een eenvoudig ontwerp werd met een vloeiende beweging en snelheid. De ‘swoosh’ symboliseert de vleugel van de Griekse godin van de overwinning: Nike. Tot 1995 stond de naam Nike nog gewiegd in de ‘swoosh’, maar daarna is het verder gegaan als een stand-alone bedrijfslogo. Professor aan de Harvard Business School, Stephen A. Greyser, heeft het logo beschreven als: “Een levendig symbool van het bedrijf”. En zo is het, meneer Greyser.