Een automerk is allang geen automerk meer. Het zijn regelrechte lifestyle-merken geworden met hele marketingafdelingen voor fashion, design, social media enz.
En nu wordt dat door het legendarische McLaren nog even extra kracht bijgezet. Hun nieuwe sneakers zijn als supercars voor je voeten, waardoor ze de sneakerwereld betreden als ware bazen.
McLaren-sneakers: hele snelle jongens
Deze sneakers zijn geboren nadat ze de handen ineen hebben geslapen met Athletic Propulsion Labs (APL) uit Los Angeles. Ze gaan bij de naam HySpeed (toepasselijk) en het zijn hele lekker trainers, hoor.
Het zijn niet alleen de colorways en de scherpe hoeken die de sneakers wel heel snel maken. Er is namelijk ook gebruikgemaakt van op supercar geïnspireerde technologie. Er is koolstofvezel gebruikt en de driedelige hielkussentjes zijn geïnspireerd op de stoelen van McLarens Senna-hypercar. De prijs van de HySpeed is ook supercarwaardig: €653 schoon aan de haak. Daarmee zijn ze ook gelijk de duurste sneakers van APL tot nu toe.
Meer en meer collabs
De collab is de nieuwste van McLaren in de wereld van luxe merken uit andere segmenten. Eerder werkte het supercarmerk lang samen met high-end horlogemaker Richard Mille en vorig jaar zagen we ineens McLaren-kleding met het cultmerk Rhude. Het laat zien dat McLaren veel meer is dan vierwielers. Maar goed, dat wist je zelf eigenlijk ook al wel.
Chief Marketing Officer Gareth Dunsmore zegt daar tegen Bloomberg het volgende over: “Samenwerkingen zijn absoluut wat we proberen te doen, of het nu gaat om zonnebrillen, sneakers of streetwear … We willen cultureel relevant blijven.” En wij vinden dat ze dat is gelukt. Deze supercars voor je voeten zijn hele snelle jongens die het straatbeeld van onze mogen veroveren. Zoals McLaren ook het straatbeeld in de autowereld heeft veroverd.