Je herkent het vast wel – je bent uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek en nadat jullie je aan elkaar hebben voorgesteld begint het: small talk. Je denkt misschien dat dit vage geklets er verder niet echt toe doet, maar hier zit je fout. Het contact dat je maakt voordat het gesprek echt serieus wordt, heeft juist heel veel invloed op de rest van je sollicitatie.
Je sollicitatie en cv is verstuurd en je mag op gesprek komen. Nadat jullie elkaar een handje hebben geschud, vraagt je gesprekspartner of je het makkelijk hebt kunnen vinden. Jij antwoord en zegt daar meteen bij dat het kantoor op een prachtige locatie ligt. Nutteloos geklets? Nee hoor. Onderzoek wijst uit dat de small talk voor het serieuze gedeelte van de sollicitatie veel invloed heeft.
Wanneer je ongedwongen en gezellig kan kletsen voordat jullie aan serieuzere zaken gaan beginnen, laat je namelijk zien dat je goed kan luisteren. Het gaat erom dat je een goede openingszin hebt waardoor je gesprekspartner iets kan vertellen en jij daarop kan reageren door aandachtig naar hem te luisteren. Dit laat je onder andere zien door een open lichaamshouding te hebben én door de juiste vragen te stellen. Wij hebben een paar voorbeelden van openingszinnen voor je op een rijtje gezet. Voel je vrij om hier op te variëren!
“Bedankt dat ik langs mag komen. Leuk om u te ontmoeten. Heeft u een fijn weekend gehad?”
Dit is geen unieke openingszin, maar hij is wel vriendelijk, oprecht en proactief. Het laat zien dat je geïnteresseerd en vriendelijk bent en is een makkelijke opening voor een simpel gesprek.
“Interessant schilderij zeg. Is dat…?”
Interesse tonen in iets dat je opvalt in de omgeving, komt wederom geïnteresseerd en betrokken over. Het laat zien dat je de ruimte aandachtig bekijkt en bovendien kom je, door je interesse in kunst, veelzijdig over. Daarbij is het een simpel onderwerp om een gesprek aan te gaan en een band op te bouwen met je gesprekspartner.
Maak hier alleen gebruik van als je het verschil kan zien tussen een Dali en Mondriaan.
“Ik las dat jullie als organisatie mee doen aan de dam-tot-dam loop…”
Je hoeft niet meteen op te scheppen door te zeggen dat jij zelf al járen hardloopt, maar het is wel een goede aanleiding om te vertellen dat jij van hardlopen houdt. Het is een luchtig onderwerp en schept meteen een band.
“Interessant artikel hadden jullie laatst geschreven op de website.”
Een gemeend compliment over het werk van het bedrijf waar je gaat solliciteren is altijd goed. Het laat zien dat je geïnteresseerd bent en dat je je huiswerk hebt gedaan. Je komt betrokken over aangezien je op de hoogte bent van recente artikelen door het bedrijf.
“Ik las vanmorgen een interessant artikel over…”
Dit is een makkelijke manier om een onderwerp aan te snijden dat jullie beiden interesseert. Het is makkelijk om het ijs te breken en een band te creëren. Let wel op, als de andere er niet op in gaat, laat het dan snel gaan en ga er niet te lang over door.
“U werkt hier al zo’n 5 jaar, hoorde ik. Wat vindt u het meest positief aan het bedrijf?”
Deze vraag kan tricky zijn, omdat je gesprekspartner misschien helemaal niet zo positief is over het bedrijf. Je moet dus een beetje aftasten na het antwoord of je hier over door kan vragen of niet. Het laat namelijk zien dat je geïnteresseerd bent in de persoon zelf en zijn rol in het bedrijf. Jij ziet natuurlijk talloze voordelen in het bedrijf, dus jij bent nieuwsgierig naar wat de rest zo geweldig vindt.
“Wat vond u een interessant project bij dit bedrijf om mee te werken?”
Ten eerste is dit een geweldige vraag voor jou zelf. Je komt meer te weten over het bedrijf en de specificaties van jouw functie. Daarnaast toon je opnieuw interesse in de persoon tegen over je. De vraag nodigt je gesprekspartner uit na te denken over zijn eigen ervaringen, en veel mensen waarderen dit.
“Ik hoorde dat de CEO van dit bedrijf…”
Deze vraag is erg breed. De kern is dat je je interesseert in het topmanagement van het bedrijf. Het laat zien dat je geïnformeerd en geïnteresseerd bent in het bedrijf. Je kan vragen naar de geschiedenis van CEO’s, hoe de nieuwe CEO bevalt en of je gesprekspartner meer over de huidige CEO zou willen vertellen.