De Seat Ateca FR onder de loep

[powerkit_alert type=white]Belangrijke kenmerken
2.0 liter benzine DSG (automaat)
Vermogen 190 pk
Topsnelheid: 212 km/h
0-100 km/h: 7 seconden
Basisprijs: € 28.500
De versie die wij reden: € 52.500[/powerkit_alert]

Ateca is een gemeente in de Spaanse provincie Zaragoza. En waarom Seat haar allereerste SUV naar een kleine plaats vernoemd? We kregen het zo snel niet gevonden, maar na de bergpassen in de omgeving te hebben bestudeerd hebben we zo’n vermoeden waar de testrijders van SEAT hun tijd hebben doorgebracht.

We namen de Seat Ateca een paar dagen mee voor een rijtest. En omdat we de lulligste niet zijn pakten we gelijk de de snelste uitvoering mee, namelijk de Ateca FR, die ruim gevuld is met 190 paardenkrachten.

Seat Ateca FR

Seat Ateca FR, De Seat Ateca FR onder de loep

FRaai of FRanje

De echte kenners zien het gelijk, maar laten we je op weg helpen door te vertellen hoe je direct de snelste uitvoering van de Ateca kunt herkennen. Aan de voor- en achterzijde zul je een subtiel FR-embleem tegenkomen. De grille heeft een afwijkend design en is uitgevoerd in hoogglans zwart, net als de onderzijde van de bumpers die verder in carrosseriekleur zijn uitgevoerd. Ook LED mistlampen maken deel uit van de FR-uitrusting. Maar het meest opvallend bij de FR zijn de 19 inch lichtmetalen velgen. En die vinden we er toch wel erg slick uit zien.

Seat Ateca FR, De Seat Ateca FR onder de loep Seat Ateca FR, De Seat Ateca FR onder de loep

Power

We waren in aanvang wat sceptisch om de Seat Ateca FR te testen. Want is dit nou een exoot waar veel over te vertellen valt? En zoals je weet zijn we aardig kritisch en proberen alleen de exotische voertuigen aan de tand te voelen. De Ateca leek ons wat alledaags. Maar we zijn aardig op ons vooroordeel teruggekomen. Want met de Ateca FR heb je een auto onder je bips met 190 pk. En dat is veel. Ook is de Ateca FR uitgerust met een 4-wheel drive systeem. Meer grip, dus meer plezier. Qua bochtenwerk laat het wat te wensen over, want af en toe krijg je het gevoel dat de auto niet geheel op de weg plakt. En we hebben toch echt verschillende rijmodi uitgetest, zoals Eco, Normaal en Sport. Maar goed, we vergelijken de Ateca dan ook met een E-Pace  en een Tiguan, wat weer voertuigen in een flink hogere prijsklasse zijn. 

Waar we meer over te spreken zijn is de heerlijke 7-traps automaat. Dit gaat zonder schokken of haperen strak naar de 212 km/h. En dat is behoorlijk rap kunnen we je verklappen. Want zoveel sportiviteit hadden wij niet verwacht. En je mede weggebruikers ook niet. Bij stoplichtsprintjes maar ook tussensprintjes op snelheid wordt de Ateca FR merendeels onderschat. Van 0 naar 100 km/h doe je in slechts 7 seconden. En rijd je 80 km/h maar trap je’m vol op zijn staart dan ga je van de zevende versnelling terug naar de derde. Heerlijk om vooruit geknald te worden. Maar daarom des te leuker. Je hebt ook de mogelijkheid om met flippers aan het stuur het heft zelf in handen te nemen. Dit werkt perfect en is geinig om af en toe te doen. 

Seat Ateca FR, De Seat Ateca FR onder de loep Seat Ateca FR, De Seat Ateca FR onder de loep

Interieur Seat Ateca

Hier worden we vrolijk van. Het instrumentenpaneel is licht naar je je toe gedraaid, waardoor je het gevoel krijgt in een cockpit te zitten. Het zijn toch dit soort subtiele details waarvan we enthousiast worden. Dit lijkt een klein detail, maar dit doet toch wat met je qua rijbeleving. We hebben dit eerder bij Alfa en Saab gezien, maar we blijven er enthousiast door. 

En Seat heeft sowieso een patent op mooi design, want het interieur ziet er gelikt uit. En handig. Zo kun je je smartphone automatisch opladen, mits je phone dit ondersteund uiteraard. Hier hebben ze in het middenconsole een mooi vakje voor gemaakt. Want er simpel maar strak uit ziet. En andere toffe toevoegingen zoals een G-kracht meter en een extra temperatuurmeter zijn via het multimedia display naar voren te toveren. Of je dit ook echt nodig hebt betwijfelen, maar het is zo gaaf om deze optie af en toe tevoorschijn te halen. En de optie waar we van kunnen blijven genieten is adaptive cruise control. Houd automatisch afstand van je tegenstander, maar trekt ook automatisch weer op. Vanaf 30 km/h, tot 180 km/h.

Seat Ateca FR, De Seat Ateca FR onder de loep Seat Ateca FR, De Seat Ateca FR onder de loep

Keuzes

De FR is de allersnelste uitvoering van de Ateca. Je kunt bijvoorbeeld ook kiezen voor een Reference, Style en een Xcellence uitvoering. Die zijn bedeeld met minder PK, en kennen een minder lange optielijst.

Eindoordeel

De prijs van de Seat Ateca FR is een stuk vriendelijker dan bijvoorbeeld een E-Pace of Tiguan. We zijn op onze vooroordelen teruggekomen. Er is een reden dat we er zoveel zien rond rijden. De Seat Ateca is een prima bolide om je dagelijks mee te vervoeren. Sowieso zijn alle nieuwe modellen van Seat een lust voor het oog. Strak gesneden, mooie lijnen. Maar ga je dan ook nog voor de FR versie, dan maak je het jezelf wel heel comfortabel. 

Seat Ateca FR, De Seat Ateca FR onder de loep Seat Ateca FR, De Seat Ateca FR onder de loep

LEES OOK
Oogverblindende Ferrari-video’s
Oogverblindende Ferrari-video’s
Een Ferrari is oogverblindend. En dat is ook waarom socialmediakanalen bepakt zijn met video’s van de Italiaanse kunststukjes. Daar pluk je als autoliefhebber de vruchten van. Van…
Zeilboot der zeilboten: GWEILO
Zeilboot der zeilboten: GWEILO
Het blijft een (natte) droom: onbezorgd de wereld rond met een zeilboot. Een romantiserend beeld waar veel mensen een moord voor doen. Of waar veel mensen gewoon…
Weekend Desires #360
Weekend Desires #360
Het is je weer gelukt: je hebt het weekend overleefd. Knap, hoor. Vier het met onze desires van The Gram: View this post on Instagram A post…
Bentley reserveert spot in de streetwearwereld
Bentley reserveert spot in de streetwearwereld
De klassieke, Britse stijl van Bentley Motors lijkt gemaakt voor op maat gemaakt krijtstreeppakken of ligt in één lijn met de dandy-stroming. Máár het historische automerk zet…