Over het algemeen raken wij maar niet uitgepraat over auto’s. Maar eens in de zoveel tijd komt er een auto voorbij waardoor je met een bek vol tanden staat. In de positieve zin van de uitspraak dan.
De Rolls-Royce Arcadia Droptail is precies zo’n wagen.
Rolls-Royce Arcadia Droptail: een superjacht op wielen
Wat ons betreft is de Arcadia Droptail dé Rolls-Royce onder de Rolls-Royce’s. En als we dat zeggen over een auto van een decadent merk als Rolls-Royce, dan weet je zeker dat het luxe niveau door het dak gaat. Best ironisch trouwens, aangezien de Arcadia Droptail de enige cabrio van Rolls-Royce is omdat de Dawn een jaar geleden uit de productie is genomen. Anyways, met een effen witte buitenkant en een houten dek ziet deze Arcadia Droptail er meer uit als een superjacht op wielen dan een auto. De badkuipachtige vorm aan de binnenkant draagt nog even extra bij aan dit beeld.
Rolls-Royce levert opnieuw een ongekende hoeveelheid aan manuren
Over dat houten dek gesproken: Rolls-Royce heeft daar – zoals we Rolls-Royce kennen – ongekend veel uren aan gewerkt. Volgens het merk zelf hebben ze maar liefst 8.000 manuren gestoken in de houten afwerking, wat voornamelijk te danken is aan het ontwikkelen van een coating om het hout te beschermen. Hiervoor was de coating van reguliere superjachten niet goed genoeg, omdat deze eens in de zoveel tijd moeten worden vervangen. Naast de vele uren aan deze afwerking, zit er ook ongekend veel tijd in het houten klokje in de Arcadia Droptail. In totaal hebben de knappe koppen van Rolls-Royce hier maar liefst vijf maanden aan gewerkt en heeft het twee jaar geduurd om dit te ontwikkelen.
Prijskaartje doet naam van de Arcadia Droptail eer aan als duurste auto ooit
Om dit superjacht op wielen vooruit te krijgen pompt Rolls-Royce een 6,75 liter V12 onder de motorkap die in totaal 600 pk produceert. Dat is nét iets meer dan de Phantom. Verder is de Arcadia Droptail niet ontwikkeld op het gebruikelijke Architecture of Luxure-platform, maar op een speciaal platform waardoor de Arcadia Droptail haar naam – wat vertaalt naar ‘Heaven on Earth‘ – absoluut eer aan doet. Helaas doet het prijskaartje dat ook: verschillende bronnen melden een kostenplaatje van 25 miljoen euro, terwijl er ook bedragen voorbijkomen die oplopen tot 31 miljoen. Gelukkig zijn de foto’s in ieder geval gratis.