Rolex: het succesverhaal van het legendarische merk

CREDITS: Rolex | Submariner

We weten allemaal dat je een Rolex horloge niet in een opwelling koopt. De prijzen liggen vaak absurd hoog en er zijn veel replica’s in omloop. Een Rolex wordt vaak gekocht als investering, als statussymbool of voor de liefhebber als esthetisch accessoire. Eén ding is zeker, het Zwitserse uurwerk is erg populair en prijzig. Maar waarom?

Het succesverhaal van het legendarische Rolex

De man achter Rolex

Hans Wilsdorf is de oprichter van Rolex. Een Duits-Engelse man die een van de meest complexe bedrijfsmodellen ooit heeft bedacht. Hij heeft de basis gelegd voor het merk Rolex dat we vandaag de dag kennen. Wilsdorf stierf in 1960 en liet geen erfgenamen achter, maar zijn naam leeft voort in zijn foundation.

Wilsdorf heeft al zijn aandelen in de foundation achtergelaten en ervoor gezorgd dat een deel van de inkomsten naar een goed doel gaat. Het andere deel van de inkomsten wordt geherinvesteerd in het bedrijf zelf. Om een lang verhaal kort te houden: het bedrijf is eigendom van een foundation zonder winstoogmerk en probeert technisch gezien geen geld te verdienen. Dit bedrijfsmodel zorgt voor een hoog niveau qua marketinginvesteringen en stimuleert het technische team van Rolex om de horloges steeds beter te blijven maken. Genius, right?

rolex horloge, Rolex: het succesverhaal van het legendarische merk
Foto: Rolex

Wat maakt de Rolex horloges zo gewild?

Rolex draait al zo lang mee dat ze alles in eigen huis kunnen doen. Het ontwerpen, produceren, testen en onderhouden: ze hebben het allemaal in eigen hand. Rolex is gegroeid door de totale controle over zijn eigen proces te hebben. Hier komt de bekende gezegde The Rolex Way ook vandaan.

Uit recent onderzoek is gebleken dat Rolex, naast Gucci en Louis Vuitton, de beste emotionele banden heeft met de consument. Dat komt doordat ze al tig jaar geleden begonnen zijn met het opbouwen van een band. Rolex heeft de definitie van sieraden voor mannen in de modewereld veranderd. In het midden van de 20e eeuw begon Rolex met een transformatie. Ze gingen marketingcampagnes uitvoeren waarin zware taken werden voltooid. Denk hierbij aan diepzeeduiken, bergbeklimmen, vliegtuigen besturen en snelheidsprestaties verbreken. In die tijd was dat baanbrekend en iedereen wilde zichzelf met Rolex associëren.

Dit was het begin voor Rolex om naast de zakelijke horloges ook hoogwaardige sporthorloges te maken. De welbekende Submariner is het bewijs hiervan. Inmiddels is deze variant het populairste model van Rolex geworden. Daar later meer over.

Hoe goed zijn Rolex horloges?

This a Rollie, not a stopwatch, shit don’t ever stop. Het is een zin uit een rap van Drake, een man die wel wat kan missen. Het zegt genoeg over het feit dat Rolex erg kwalitatief en gewild is. Ook onder de meest welvarende mensen op aarde.

Rolex is een best-of-breed product. Dat wil zeggen dat alle onderdelen gemaakt zijn van het beste materiaal wat je kunt bedenken. De kunst van het polijsten van hun horlogekasten heeft het merk tot in de puntjes onder de knie en dat is een understatement. Veel mensen houden van Rolex omdat de horloges altijd in waarde blijven. Dit komt door het eigen vakmanschap en de marktstrategieën van Rolex. Hierbij kun je denken aan het maken van limited editions of het aantal horloges dat Rolex van een specifiek model bouwt.

rolex horloge
Foto: Rolex

Meest populaire Rolex modellen

Submariner

De Submariner is hét icoon van de duikhorloges. Dankzij de ingegraveerde 60-minutenverdeling kan de duiktijd accuraat en veilig in de gaten worden gehouden. De horloge was dus oorspronkelijk ontwikkeld voor onderwater activiteiten, maar in de loop der jaren is dat veranderd. Het is nu de perfecte horloge om te combineren met verschillende kledingstijlen. Een Submariner wordt door veel filmmakers, artiesten en atleten gedragen. De unidirectional draaibare bezel is een van de belangrijkste functies.

rolex horloge, Rolex: het succesverhaal van het legendarische merk
Foto: Rolex

Datejust

De Datejust is wereldwijd bekend als het populairste model van Rolex. Het uurwerk was de eerste horloge die zelfopwindend de datum op de wijzerplaat aangaf. Deze icoon is al sinds jaar en dag onderdeel van de Rolex-familie. Hij is te herkennen aan de geribbelde bezel en de gepolijste richels. Deze spelen met het licht op de geribbelde randen: een kenmerkend aspect van veel Rolex-modellen.

rolex horloge, Rolex: het succesverhaal van het legendarische merk
Foto: Rolex

Day-Date

Is een Datejust niet baller genoeg voor je? No problem, daar heeft Rolex de Day-Date voor. Het uurwerk staat een stapje boven de Datejust en heeft de bijnaam President. De Day-Date is een model die Rolex alleen in 18k goud of platina produceert. Het is overigens het eerste horloge die zelfopwindend de dag voluit aantoont samen met de datum.

rolex horloge
Foto: Rolex

Prijzen

De huidige prijzen van Rolex beginnen vanaf €5000,-.  Vanuit daar gaan de prijzen alleen nog maar omhoog, waarbij de meeste Rolex-winkels horloges op voorraad hebben die meer dan €100.000,- waard zijn. De gemiddelde prijs voor een volledig gouden Rolex, exclusief extra materialen zoals diamanten, ligt rond de €35.000 euro.

Rolex als eerste horloge

Rolex is een merk met een hoge consumententevredenheid, maar net als elk ander horloge komt de koop voort uit je persoonlijke principes. Het gaat erom dat je een bepaalde uitstraling wil hebben en dat je esthetisch gezien kunt genieten. Als je op zoek bent naar een statussymbool dan zit je met een Rolex altijd goed. Je kunt genieten van een uitstekend horloge die niet zal teleurstellen en zijn waarde blijft behouden.

Persoonlijk vind ik een Rolex niet alleen een geweldig esthetisch accessoire, maar het is ook een teken van succes en een kroon op mijn harde werken en voldoeningen. Tot dan wacht ik nog even af om mijn eerste Rolex horloge aan te schaffen, hoe denken jullie erover na?

rolex horloge
Foto: Rolex 
LEES OOK
Hidden gems in de Black Friday-jungle
Hidden gems in de Black Friday-jungle
De Black Friday-jungle staat in volle bloei. Miljoenen advertenties, deals en aanbiedingen die te mooi zijn om waar te zijn komen voorbij. Daardoor zie je door de…
We leven in deze stijlbewegingen
We leven in deze stijlbewegingen
Er komt veel voorbij, hè? Op Insta, TikTok, Pinterest en Discord word je plat gebombardeerd met stijlupdates, waardoor je soms het overzicht effe kwijt bent. Want niet…
Weekend Desires #361
Weekend Desires #361
Een druilerig weekend staat voor de deur. Fleur ‘m op: View this post on Instagram A post shared by Asher Moss (@ashermossofficial) View this post on Instagram…