Het Nederlandse mobiliteit landschap ziet er tegenwoordig redelijk geëlektrificeerd uit. De elektrische en hybride auto’s zijn niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Net zoals de elektrische fiets. We gingen dit keer op pad met een iets snellere fiets, de elektrische motorfiets van het Californische Zero motorcycles. En waar is de nieuwe Zero SR/S beter te testen dan op de prachtige wegen aan de Côte d’Azur, ofwel het Californië van Europa.
Zero Motorcycles SR/S
De naam Zero Motorcycles klinkt je misschien niet meteen heel bekend in de oren. Toch timmeren deze Amerikanen al ruim vijftien jaar aan de weg. Je kan ze zien als de pioniers op het elektrische motoren gebied, want ze werden vijftien jaar geleden toch redelijk voor gek verklaard toen ze een elektrische motor aan het bouwen waren. Ondertussen is Zero Motorcycles een van de grootste elektrische motoren leveranciers ter wereld. En niet gek ook, want er zijn nog niet heel veel andere merken en Nederland is steeds meer gewend aan stekkeren.
Fast Forward op de Zero SR/S
Fast Forward krijgt door de Zero SR/S een nieuwe betekenis. Je krijgt een kijk in de toekomst en je bent erg snel voorwaarts. Zo snel, dat de meeste 1000cc sportmotoren stront worden gereden door de 14.4 kilowatt elektromotor die de Zero SR/S rijk is. De ZF75-10 elektromotor, met ZF14.4 Li-ion batterij levert 190 Nm, 82 Kw en heeft een maximumsnelheid van 200 km/h. En combineer dat allemaal eens met een lineaire koppelcurve, geen schakelmomenten en het fluisterstille motorgeluid. Ja, het is even wennen dat je geen brullende uitlaten hoort tijdens het starten en rijden, maar je krijgt er zoveel meer plezier voor terug.
Spelen met de elementen
Voor de meeste motorrijders zijn het juist de natuurlijke elementen die het motorrijden mooi maken. Horen, zien en zwijgen worden hier wel erg letterlijk toegepast. Op de Zero SR/S ben je een met alle elementen. Je hoort misschien geen brullende geluiden, maar geniet alleen maar meer van het elektromotorgeluid dat je soms doet denken aan het geluid van de Formule 1.
En dan nog te bedenken dat je heerlijk aan het rijden bent, met de wind in je helm en je de natuur lekker in z’n element laat. Eigenlijk ben je nu de favoriete motorrijder van iedereen. Je maakt geen herrie door te straten en hebt wel een flitsende verschijnen. Iedereen zwijgt en draait ineens zijn hoofd om als je voorbij rijdt. Helemaal als je de vierde en vijfde elementen snelheid en het milieu meerekent, is de Zero SR/S de motor waar jij extra van geniet.
Heerlijk rondje langs de Franse kust
Om de Zero SR/S uitgebreid te testen, hadden we een mooi rondje van ongeveer 100 kilometer in de Côte d’Azur. Door steden zoals Nice, over de snelweg en natuurlijk langs de mooie kustwegen. Perfect dus om de motor in alle omstandigheden te testen. De motor is met ontelbaar instellingen klaar voor elke omstandigheden. Naast de standaard rijmodi, kan je alles tot op de procent afstellen. Net iets meer of minder tractiecontrole, abs of regenereren. Alles is mogelijk. En dat is mooi, want vanaf het moment dat je op de Zero SR/S stapt, heb je ontzettend veel vertrouwen in de motor. Lekker cruisen krijgt een andere dimensie. En het mooiste is, dat je jouw hobby nu op een milieuvriendelijkere manier kan uitoefenen. Zonder dat je omstanders tot last bent met brullende uitlaten.
Ontwerp van de Zero SR/S
De Zero SR/S is natuurlijk niet zomaar ontstaan. Diverse tech en designteams hebben zich uitermate verdiept in de perfectie van de elektrische motor. Zo is de Zero SR/S volledig in een windtunnel getest en is de weerstand zo veel mogelijk geminimaliseerd. Indien je gebukt op de kuip gaat liggen, win je zomaar tientallen kilometers op je actieradius. Daarnaast is de zithouding en ergonomie tot in de puntjes herdefinieerd. Je zit dus heerlijk ontspannen op de SR/S, maar kan ook erg sportief rijden.
Range anxiety
Vrijwel de eerste vragen die opkomen gaan over de actieradius en hoe makkelijk je kan opladen. We zullen het eigenlijk een keer in een test moeten uitproberen, maar zomaar op de Zero SR/S stappen om naar de Alpen te rijden, dat is even plannen. Er zijn overigens al een paar cases van mensen die vanuit Europa naar Zuid-Afrika zijn gereden. 100% elektrisch, dat kan dus wel.
Actieradius en stekkeren
Afhankelijk van welke batterij je kiest bij de Zero SR/S, kan je een aantal kilometer rijden. Tijdens ons ritje in de Côte d’Azur konden we ongeveer 150 kilometer rijden. Dat klinkt als weinig en dat is het ook, maar we reden op een tempo wat de gemiddelde motorrijder niet doet en er stond een flinke oceaanwind van voren. Mocht je gaan voor een grotere accu, dan kan je tot 320 kilometer rijden. En je kan binnen een uur opladen ruim 160 kilometer rijden. Niet slecht dus voor de gemiddelde motorrijder, want je kan jezelf de vraag stellen hoe vaak je deze afstanden rijdt. En mocht je ze rijden, dan kan je tegenwoordig op elke hoek van de straat wel even bijladen. Haal je meteen een kop koffie om jezelf ook weer wat bij te tanken.
De rit gaat verder op jouw smartphone
Dankzij de verschillende sensoren en connectiviteit heb je altijd inzicht in jouw Zero SR/S. Met een app kan je altijd de meest up-to-date informatie zien. Handig als je niet meer weet waar je hem geparkeerd hebt, als je wilt weten hoe ver je nog kan rijden of hoe ver de motor is met opladen. Wat mooi is, is dat je zelfs kan instellen op welk tijdstip de SR/S moet bijladen. Je kan hem dus meteen aan de lader hangen bij thuiskomst, maar de motor pas gaan laden in de nacht. Dus mocht je nog iets met dalstroom hebben, kan dit je geld besparen. Zonder dat je elke keer naar de motor hoeft te lopen om hem in te pluggen. En wat misschien wel de mooiste functie is, is dat de motor ook bijhoudt in welke hellingsgraad je hebt gereden. De volgende keer dat je stoer tegen je vrienden vertelt dat je 45 graden door de bocht hebt gehangen, heb je er nu ook echt bewijs van.
Besparen op onderhoud
Het grote voordeel van geëlektrificeerde voertuigen is dat je veel minder kosten hebt, dan bij een voertuig met een verbrandingsmotor. Zo heeft de Zero Motorcycles SR/S maar één bewegend onderdeel in de elektromotor. Vloeistoffen, een koppeling of versnellingsbak, dat kent een elektrische motor bijna niet. En daar heb je dan ook geen onderhoudskosten aan. Gewoon even stekkeren en volle bak gaan. Uiteraard moet je je remvloeistoffen wel blijven checken.
When the price is right
Meteen met de deur in huis vallend; de vanafprijs van de Zero SR/S is € 21.900 voor de standaard versie. Wil je liever de SR/S premium, dan kom je op een € 24.140. Uiteraard kan je daar nog wat opties bij nemen, dus kan je zelfs richting de € 30k komen. Dat is veel geld, maar daar heb je wel een hele mooie ride voor. Je bespaart op onderhoud en voor een volle batterij betaal je – mits je hem thuis oplaadt – ongeveer € 4. Voor ondernemers kan het overigens erg aantrekkelijk zijn met de KIA- en MIA regelingen. De overheid zorgt ervoor dat je mooi wat geld terug krijgt op de aanschaf van duurzame mobiliteit.