Reizen is een onderdeel van je leven. En vliegen is weer een onderdeel van reizen. De wereld rondvliegen is dan ook een droom op zich. Dat kan je doen met een ticket voor economyclass, maar je ook écht uitpakken. Zo is het mogelijk om zelf een vliegtuig te kopen. Een beetje man mag dromen, toch? Als Max Verstappen een privéjet kan aanschaffen, kan jij het ook.
Het bezitten van een eigen vliegtuig: hoeveel kost dat?
Voor velen is het een droom en voor enkele rijkelui is het werkelijkheid: het bezitten van een eigen vliegtuig. Vliegtuigen worden al snel bestempeld als onbetaalbaar, maar is dat terecht? Om deze vraag te beantwoorden deden we onderzoek naar hoeveel het nou écht kost om een eigen kist te hebben.
Meer dan alleen het vliegtuig
Als je zo’n bruut vaartuig met vleugels in bezit hebt maak je indruk, dat is duidelijk. Echter, heb je aan het kopen van alleen een vliegtuig niet zo héél veel. Er komen meer dingen bij kijken. Zoals het bezitten van een vliegbrevet, want met een autorijbewijs B kom je niet ver. Daarnaast is het handig om een spaarpotje achter de hand te hebben voor brandstof, stalling en verzekering. En ook aan het onderhoud zijn hoge kosten verbonden.
Het toestel zelf
Vliegtuigen komen in verschillende prijsklassen: van simpele single props tot luxury jets. Volgens deze deze vliegtuig-verkoop site kosten instapmodellen uit 2016 rond de €25.000. Dat is nog te doen, maar of je daarmee voor de dag wil komen…
Als je het doet, doe je het goed. Mocht je het échte werk willen zien zijn er jets beschikbaar vanaf een schamele €2.000.000. En als dat zelfs nog te min is, dan kun je ook gaan voor de een van de allerduurste modellen. Misschien een probleempje: er moet dan wel €50 miljoen op je rekening staan.
Voor deze berekening nemen we de Piper PA60-600 Aerostar als voorbeeld. Dit is een ware eyecatcher en je tikt ‘m op de kop voor een schappelijke €142.500. Een landing maken voor de neus van je vrienden in deze klassieker zal zeker stijlvol zijn.
Vliegbrevet
Om überhaupt te mogen vliegen moet je een brevet hebben. Er zijn verschillende soorten vliegbrevetten te verkrijgen. Om je eigen luchtreus te mogen vliegen heb je een PPL nodig, oftewel een private pilot licence. Als je deze hebt bemachtigd kun je jouw vrienden meenemen én ben je bevoegd om in andere toestellen te vliegen, zoals een helikopter.
Het behalen van het vliegbrevet vereist minimaal 45 vlieguren, in de cockpit van een luchtvoertuig natuurlijk. Daarnaast moet je voor het theoretische deel zelf bikkelen om daarna examen te mogen doen. Alles bij elkaar kost dit papiertje minimaal zo’n €20.000.
Benzine of diesel? Nee, kerosine
Brandstof is essentieel, anders kom je niet zo ver. In een vliegtuig gaat geen benzine of diesel maar kerosine, Jet-A brandstof. Het eerder benoemde model kan ruim 600 liter aan brandstof meenemen, met een prijs van €1,55 per liter ben je hier dus zeker zo’n €930 voor kwijt.
Als je indruk wil maken op je nieuwe date, denk dan goed na hoeveel geld je hieraan wil besteden. Een rondje vliegen kan zomaar duur uitvallen. Mocht het een blijvertje zijn is het niet zo erg. Zo niet, dan is het zonde van je zuurverdiende centjes.
Onderhoud
Bij vliegvoertuigen komt ook onderhoud om de hoek kijken. Dat hoort er nu eenmaal bij als je een vliegtuig gaat kopen. Om het nog enigszins betaalbaar te laten lijken wordt dit vaak per vlieguur berekend. Het onderhoud van een Piper Aerostar komt op ongeveer €250 per vlieguur. Hierbij horen monteurskosten, routine checks en het vervangen van oude of verslechterde onderdelen.
Stalling
Helaas past een vliegtuig niet bij iedereen in de schuur. Daarom is het handig om een goed verzorgde stalling te hebben. Voor dit classic pareltje is gelukkig genoeg plek in Teuge. Hier kun je de Piper in een verwarmde ruimte stallen voor ruim €7.000 per jaar. Daarnaast kun je hier ook het onderhoud laten doen, dat scheelt je weer een tripje naar de ‘garage’.
Verzekering
Een autoverzekering is belangrijk, maar een verzekering voor een vliegtuig is toch echt andere koek. Kleine ongemakkelijkheden lijken op het eerste oog geen probleem, maar kunnen in werkelijkheid oplopen tot duizenden euro’s schade. Door middel van een volledige cascoverzekering dek je alle schade. Op de grond van diefstal tot brand en in de lucht ben je verzekerd voor schade die je oploopt tijdens het vliegen.
Als je in de lucht schade oploopt, dan krijg je het alleen maar vergoed als je vliegtuig wordt beschouwd als total loss. Voor deze verzekering betaal je al gauw ruim €5.000 per jaar. Een beetje uitkijken dus.
Het prijskaartje
Alles bij elkaar is het dus een dure grap. Om het overzichtelijk te houden wordt er berekend hoeveel het kost om dit vliegtuig te hebben voor een jaar. Één jaar moet lang genoeg zijn om indruk te maken op je vrienden. Voor het gemak wordt ervan uitgegaan dat je tien uur per maand vliegt. Dan kun je maar liefst drie keer op en neer naar Parijs.
Het volgende optelsommetje kan dan gemaakt worden:
- Aanschaf: €142.500
- Vliegbrevet: €20.000
- Brandstof: €25.000
- Onderhoud: €30.000
- Stalling: €7.000
- Verzekering: €5.000
______________________+ - Totaal: €229.500
Voor iets minder dan een kwart miljoen ben je in bezit van zo’n stijlvol toestel voor een jaar. Een flink prijskaartje om een gave entrance te maken, maar dan heb ook je wel wat. Denk dus goed na voordat je zo’n vliegtuig wilt kopen.