Op wielen gebeurt het. Bij MANIFY maken we de mooiste dingen mee op vier ronde schijven, maar onze voorliefde voor tweewielers reikt ver.
Van collab-motors die we met trots op de redactie hebben staan tot vele verschillende elektrische fietsen. Eigenlijk kunnen we er gewoon geen genoeg van krijgen. Daarom vinden we het een mooi moment om weer eens ons archief in te duiken.
Onze favoriete tweewielers van de laatste tijd
Het MANIFY-archief is namelijk dik. Stapels van artikelen over tweewielers puilen uit de (digitale) boekenkast. We nemen je mee in onze wereld.
Harley-Davidson x MANIFY limited edition Pan America
Na het lanceren van de Harley-Davidson x MANIFY limited edition Sportster S in 2023, is dit jaar het zanderige off-road-broertje aan de beurt: de Pan America. Een alleskunner waar we al even mee bekend waren, maar nu tussen onze bureau’s op de redactie staat te pronken. Althans: als we niet in de modder te vinden zijn, of course.
Samen met Harley-Davidson Benelux hebben we een Pan America 1250 Special samengesteld, zoals je anders nooit tegen zou komen op de weg. Het verkleinde en geblindeerde 11″ windscherm en all-black koplampbescherming, ziet menig bestuurder een uniek profiel in de achteruitkijkspiegel naderen. Zeker als de cornering lights van de Pan Am z’n werk doen. Custom gespoten valbeugels in gebroken wit matchen bij het MANIFY-logo op de tank, welke overigens volledig olijfgroen is gewrapt, net als de overige kappen van de bike. De tank is aangevuld met zwarte knee-pads aan weerszijde, voor de extra adventure-look. En dan, iets naar achteren, la pièce de résistance: een Dr. Jekill & Mr. Hyde-uitlaatsysteem.
De ‘J.Laverick Aston Martin .1R’ is (waarschijnlijk) de meest exclusieve fiets ter wereld
Echte liefhebbers van Aston Martin, weten dat ze hun essentie niet alleen naadloos weten te vertalen naar krachtige en luxueuze auto’s. Neuj, het Engelse automerk verrast ons wel vaker met verschillende experimentjes. De ene keer met een verfijnde whisky, de andere keer met een ware superbike. Dit keer bewijst Aston Martin dat ze ook op het gebied van ‘normale bikes‘ precies weten wat ze aan het doen zijn.
Dat doet het merk in samenwerking met het luxueuze fietsenmerk J. Laverick. Het eindresultaat? De ‘Limited Edition J.Laverick Aston Martin .1R’. Een fiets die aantoont wat er gebeurt als de high-end automotive designprincipes en fietsvakmanschap samenkomen. Elke versie van de fiets is speciaal afgestemd op de voorkeuren van de koper, waardoor het waarschijnlijk de meest exclusieve fiets ter wereld is. En waarschijnlijk ook de duurste. Details, details, details.
Brat e-bike is dé koning van het fietspad
Het is een beetje de strijd van het fietspad geworden: welk ‘apparaat’ – want dat zijn het tegenwoordig – is de absolute koning op de weg?
Met de komst van de ‘Brat’ e-bike van Droog Moto x Volcon, is er eindelijk een duidelijke winnaar. De koning van het fietspad dus, oftewel, de Limited Edition Brat e-bike van Droog Moto en Volcon. Alleen het aanzicht van deze motor ogende e-bike met dikke wielen is al genoeg om van te watertanden. En als je er dan bij bedenkt dat de e-bike met een batterij komt die genoeg vermogen heeft om je 112 km te vervoeren, dan begint de Rio de Janeiro al helemaal in je mond te stromen.
Ducati Hypermotard 698 Mono RVE
Jup, het is serieus waar: de Ducati Hypermotard 698, oftewel de 698 Mono, is Ducati’s eerste ééncilinder Supermotard. Een mono-machine die een lach op het gezicht van iedere motorrijder tovert. Met een drooggewicht van 151 kg en zo’n 163 kg met een volle 12 liter tank, voelt de Hypermono aan als een wendbare metgezel. Hij is dan ook meer dan 40 kg lichter dan zijn grote broer, de Hypermotard 950. Ducati heeft het zwaartepunt naar voren verplaatst om een machine te creëren die uiterst scherp stuurt en optimale controle biedt.
Het is een waar genoegen om de Duc van links naar rechts te gooien, waarbij het sturen moeiteloos en vloeiend verloopt. Zonder ook maar iets van controle te verliezen, zelfs bij hogere toerentallen. De Hypermono blijft krachtig presteren, met de toerenbegrenzer die pas boven de 10.000 toeren ingrijpt, waardoor de rijervaring nog dynamischer en speelser wordt. Check onze hele rijtest hier.