Soms lijkt iets zo uit een game geplukt. Je ziet het, en denkt: hoe dan? Hoe kan het zo hier in het ‘ecchie’ voor me staan?
Een beetje zoals cheatcodes vroeger in spellen als Gran Turismo, Need For Speed of GTA. Of dat nu een overpowered auto was of, zoals in het geval van GTA, een boekje vol met handgeschreven codes – je won er altijd mee. Daardoor móest je het gewoon hebben.
Een urban mobility-raket genaamd smart #3 BRABUS
Laten wij die cheatcode nu gevonden hebben in het échte SUV-segment: de smart #3 BRABUS. Onheilspellend snel, knettergoede looks én een ware gamificatie in real life. Oftewel: een exclusief model op de Nederlandse wegen, op zoek naar pure fun.
Al meer dan twintig jaar in de autogame-wereld
Voordat we ingaan op de nieuwste release van deze urban mobility-belichaming, eerst een korte gamehandleiding in de vorm van een stukje geschiedenis. smart en BRABUS bespelen de autogame inmiddels al meer dan twintig jaar. In 2002 richtten het eigenzinnige merk en de tuningspecialist samen een joint venture op. Eén jaar later rolde de eerste BRABUS-smart van de band. Op de gamecover stond: smart fortwo BRABUS – beschikbaar als coupé én cabrio.
Goed, in 2022 werd er nog wat extra expertise toegevoegd om de game naar een hoger niveau te tillen. Begin april van dat jaar kwam de smart #1 op de markt: de eerste variant waarin moederbedrijf Mercedes-Benz AG de kracht van Chinese invloeden liet zien. Dankzij de fusie met Zhejiang Geely Holding Group – in de volksmond Geely – ontstond er een compleet nieuwe smart. Het platform kwam uit China, het design uit Duitsland.
Toys are for boys
De langetermijnsamenwerking en de toegevoegde expertise werpen nu zijn vruchten af in de vorm van de smart #3 – het gestroomlijnde broertje van de smart #1. En in de BRABUS-uitvoering wordt daar nog een schepje bovenop gedaan. De vierwielaangedreven power horse draait op een 66 kWh-batterij en loopt over van agressieve, doch gelikte features. Zodoende is er een typisch gevalletje toys are for boys ontstaan: een piekvermogen van 315 kw (428 pk), een maximaal koppel van 543 Nm, van 0 naar 100 km/h in 3,7 seconden én een interieur dat niet misstaat in futuristische autogames.
De grote vraag #1: waar leg je zo’n slim EV-bakbeestje vast? Bij de High Tech Campus Eindhoven, natuurlijk. Want in het ‘smartste’ gedeelte van Nederland probeert China ook voet aan wal te zetten, dus we dachten: we helpen alvast een handje. Wel met een knipoog, natuurlijk – en wielen in plaats van voeten.
1-Second-Wow effect
Oké, first things first. Wat is het lekker om te zien dat Mercedes-Benz hun eigen (hoge) standaarden handhaaft. Aan alles merk je dat ze ook bij smart er een schepje bovenop doen – zoals altijd. Dat ze designskills hebben in Stuttgart, weten we. De Duitse hand zie je dan ook terug aan details zoals de drie luchtroosters, maar zeker aan het totaalplaatje. Designtechnisch is-ie spot on en een premium rijervaring-gevoel overheerst. Precies wat je gewend bent van MB. Tel daar het BRABUS-pakket bij op, en je bent het mannetje. Of hoe ze het zelf graag aangeven: je krijgt het1-Second-Wow effect.
Het BRABUS-pakket. Daar is al veel over geschreeuwd en getikt – ook in het verleden. Concreet gaat het in de smart #3 om de volgende specs. De SUV is standaard met 35 mm verlaagd voor extra grip, dankzij sportieve BRABUS-verlagingsveren. Daarnaast zorgt het BRABUS-bodykit – bewapend met frontspoiler, voorbumper-opzetstukken, achterspoiler en diffuser – niet alleen voor goede looks, maar ook voor rijplezier. Het plaatje wordt afgemaakt met de 20- inch BRABUS Monoblock Z-velgen.
Met smart wachten op circuitrijden
Het BRABUS-bodykit zorgt namelijk voor het liften van de vooras bij hoge snelheden, het scherp aansnijden van bochten en een goede aerodynamische balans. Als je eenmaal met de smart #3 BRABUS hebt geproefd aan het normale autorijden, snak je naar meer. Binnen de bebouwde kom rijden, vertoeven op de 80km-wegen en je dagelijkse ritjes op de A2 voelen als een voltooide levels.
Eigenlijk wacht de fun car met smart op het moment dat-ie het circuit op mag. Of dat hij de straten van Vice City onveilig mag maken. Het afgemeten stuurvermogen, een raketgevoel op de eerste meters en de hoeveelheid fun dat in deze auto zit, maakt ‘m gevoelsmatig een smart kart. Maar dan wel met serieuze proporties. The best of both worlds, dus. Alleen dat maakt ‘m al uniek, al wordt dat door zijn combi met het excentrieke uiterlijk nog extra kracht bijgezet. Als een soort alleenheerser voel je jezelf op de weg, want je bent één van de weinigen. Je zit namelijk in de cheatcode-auto waar iedereen op hoopt…
Is het per se nodig? Mwoa, MAAR…
Voor scherpste messen in de la: jup, dit vraagt linea recta om een verlaging van de actieradius. Hebben we ook wel gemerkt. Op papier schrijven we een maximale WLTP-afstand van 415 kilometer, in real life eindigen we tussen de 300 en 330 kilometer. Als het mee zit… Want tijdens één van onze laatste ritten gaf de teller bij een percentage van 98% een range van 305 kilometer aan. En ja, het is het moeilijk om je rechtervoet te laten rusten in deze next-gen-knaller. Gelukkig zorgt een andere manier van next-gen (150 kW DC) ervoor dat je kunt snelladen van 10% naar 80% in 30 minuten.
Daarbij geeft de ’tune-versie’ van de smart #3 je natuurlijk de kans om te rijden zoals je wil. Oftewel: driving modes. Het Chinees-Duitse-menu bestaat uit ECO, Comfort, Sport en BRABUS. Op zich spreken die voor zich. De eerste twee modi hebben een verzachtende werking op de reactiesnelheid. Daardoor rijd je gesmeerd door de stad en laat je de actieradius, voor hoeverre dat mogelijk is, met rust.
In de sportstand wordt de lat wat hoger gelegd, en in standje BRABUS worden constant de motoren ingeschakeld voor de ultieme respons. Hier rijst grote vraag #2: is dat per se nodig? Mwoa, misschien niet. MAAR het is wel verdomd lekker – een fenomeen dat we vaker tegenkomen.
Sterk staaltje gamification
Binnenin wachten zwarte vloermatten met een rood BRABUS-logo, kuipstoelen van microvezel suède, aluminium pedalen met logogravure én het BRABUS sportstuurwiel in alcantara op je. Daardoor wordt dat beloofde WOW-gevoel ook extra waargemaakt. Tuurlijk, hier en daar voel je de kunststof-afwerking, maar voor een auto met deze vanafprijs (check onderaan het artikel) kan het ook niet overal top-of-the-bill zijn. Zeker niet als je de rest van de specs bekijkt.
Ook al is het platform van Chinese komaf, Aziatisch vernuft kom je toch écht in het interieur tegen. En dan wel qua technologische hoogstandjes. Het infotainmentsysteem (12,8 inch) herbergt onder andere een wereldbol die fungeert navigatie, en personaliseren krijgt een nieuw niveau door avatars, zoals, in ons geval, een jaguar. Via de wereldbol kun je swipen en bijvoorbeeld ook je driving modes selecteren, wat dan ook weer gepaard gaat met een portie audio-ervaring. Daarbij vinden we de keuze voor het dertien luidsprekers tellende Beats Soundsystem passend. Bij Beats denk je toch aan wat jonger, wat assertiever. Precies wat de smart #3 BRABUS ademt.
Al met al voel je eigenlijk aan alles: het is een sterk staaltje gamification dat het ouderwetse navigatie-geprul de autodeur heeft gewezen. Het kan wel wat overweldigend aanvoelen soms. Gelukkig zijn alle rijhulpsystemen aanwezig. Van de ‘hé, kijk eens naar de weg’-attentie tot de ‘volgens mij heb jij een koffiepauze nodig’-melding.
Van een GTA VI-missie tot ‘het spaceship-gevoel’
Pluspunten: die systemen zijn easy uit te zetten via snelkoppeling. Iets wat we ook weleens anders hebben ondervonden. Als je te hard rijdt krijg je geen mega-irritant piepje, maar een waarschuwing die uit Need For Speed lijkt te komen. Zet je, zoals het hoort, je richtaanwijzer aan? Dan volgt er een smooth geluid. En ga zo maar door… Maar het allerbeste voorbeeld? De 360-graden-camera die je laat parkeren alsof je nu al in een GTA VI-missie zit.
Tijdens het rijden kun je het geluid aanpassen dat je hoort tijdens het indrukken van het gaspedaal. Je opties zijn smart origineel, Klassiek, Interstellar en Ontdekken. Nu is het aanpassen van geluid geen unicum in EV’s, maar in de smart #3 BRABUS zijn ze allemaal heerlijk futuristisch. Tijdens dat we deze verschillende geluiden uittestten, gebruikten we de term ‘het spaceship-gevoel’. En dat is na het terugluisteren van ons gesprek in de auto nog steeds van toepassing. Maar als je constant wisselt tussen je geluidservaring, zul je er gestoord van worden – ondervonden wij.
Dat is misschien ook wel het grote plus- en heikelpunt van de smart #3 BRABUS. De opgepompte versie geeft je een optiewaslijst waar je bij andere merken alleen maar van kunt dromen, terwijl het ook een beetje door kan slaan. Dat gaat niet alleen om het geluid, maar ook bijvoorbeeld om die wereldbol als navigatiemenu. Zijn wij hier wel klaar voor de gamification in onze vierwielers?
Een opgepompte optiewaslijst voor een goede vanafprijs
Enfin, de tijd zal het leren. Smart en vooruitstrevend is het in ieder geval wel, en smart is áltijd eigenzinnig geweest. Het feit dat ál die extravagante, maar functionele opties, de smart #3 BRABUS een vanafprijs van €54.065 oplevert, valt dan ook goed te rijmen. Zéker als je ook met het BRABUS-logo op je borst rijdt.
Check hier álle info over de cheatcode in de SUV-game en laat je verder inspireren.