We verklappen het maar alvast: we hebben onze all time favourite Seat gevonden. De Seat Leon Cupra heeft maar liefst 300 pk en wij besloten om een week lang een ommetje te maken in deze raket.
Kenmerken
300 PK
Voorwielaandrijving
Vermogen: 300 PK
Koppel: 380 Nm
Acceleratie 0-100 km/h: 5,7 seconden
Prijs: 49.500 euro
300 PK met alleen voorwielaandrijving?
Yes. Je leest het goed. Seat heeft dit jaar een Leon Cupra uitgebracht met maar liefst 300 paardenkrachten. Waar we een tijd geleden al een Seat Leon Cupra stationwagon hebben getest met 280 PK, kregen we nu de uitnodiging om een kleinere variant te testen met 20 pk meer. En aangezien het vermogen volledig terecht komt op de voorwielen is het echt dikke pret in deze mini kanon.
Hoe rijdt het?
Je kan redelijk beschaafd rijden in deze handgeschakelde auto. Maar daar koop je deze auto natuurlijk niet voor. Je kan verschillende rij modi kiezen, maar de allerleukste en verslavende optie is de Cupra stand, waarin je direct al het vermogen op je gaspedaal tot je beschikking hebt. Een tikje gas geven in de eerste versnelling is al genoeg om snelheden te bereiken die je in een normale auto nog net in zijn 3 rijdt. Want met een koppel van 380 Nm blijf je maar gaan in deze auto. 150 km/h in zijn 3 is om even een ‘gat dicht te trekken’ echt totaal geen probleem. En in de 4de versnelling bleven we maar doorknallen tot snelheden die we in onze eigen bolides niet eens in zijn 6de versnelling weten te behalen. Geen idee wie er allemaal meelezen, dus laten we het alsjeblieft beschaafd houden.
Opvallend dat ook bij het stevigere bochtenwerk de Cupra moeiteloos op de weg blijft plakken, waar we toch af en toe het idee hadden dat de tractie controle in zou grijpen. En dan die verslavende roffel die af en toe te horen spontaan uit de uitlaat ‘bopt’. We blijven wat dat betreft kleine jongens, want we hebben veel moeite gedaan om dat geluid zoveel mogelijk te kunnen horen.
Is de Seat Leon Cupra 300 ook mooi?
Absoluut. Als je snel kijkt is deze auto een redelijk saaie ‘normale verschijning’ in het straatbeeld. Maar kijk je er langer naar dan zie je prachtige details. Wat te denken van de Cupra logo’s die subtiel aan de achterzijde en voorzijde te zien zijn. De grote Cupra letters aan de achterzijde zijn overigens nauwelijks te missen, maar ach, dat vinden we wel cool aan zo’n sportieveling. En wat te denken van de knalrode Brembo remschijven (370 mm) die extreem goed vastbijten. De zwarte 19 inch lichtmetalen velgen geven de donkerblauwe Cupra een erg agressieve uitstraling.
Hebben we verder nog iets op of aan te merken?
Mwah, niet echt. Of het moeten de ietwat hardere Cupra Bucket Seats zijn, die je voor een meerprijs van 1400 euro kunt verkrijgen. Na een tijdje knallen met deze auto kom je toch ietwat beurs uit de auto gestapt. Maar dat lag ook meer aan onze rijstijl kunnen we je vertellen.
Kost dat nou?
Ga je niet iedere dag met een grote glimlach naar je werk? En wil je iedere ochtend en iedere avond met ontzettend veel lol op de Nederlandse wegen zitten dan adviseren wij je ten zeerste de Seat Leon Cupra 300 aan. Te verkrijgen vanaf 41.450 euro. De versie die wij reden was voorzien van een ‘Upgrade Performance Black’ en een Upgrade Professional 3 pakket en verkrijgbaar voor 49.460 euro.