Een vlot sturend elektrisch voertuig waar een bulderend geluid uitkomt waar we vrolijk van worden… Kan dat?
Rijtest: Abarth 500e
We vlogen naar Italië voor een rijtest in de gloednieuwe Abarth 500e om het te testen. Want dat een elektrische bolide kan bulderen, is één van de USP’s van de Abarth 500e. Van dat soort teksten raken we geïnteresseerd. Ja, elektrisch rijden is beter voor het milieu, maar het is me een partijtje saai. Geen geroffel, geen schakelpook. Het is imperfect omdat het perfect is.
Bij Abarth zullen ze hier waarschijnlijk ook over hebben nagedacht. De Fiat 500e is al een geruime tijd op de markt. Met een vanafprijs van €29.000 en een actieradius van 330 km WLTP helemaal geen gekke keuze. Hij (of zij) is wat klein, maar 21% van de Nederlandse gezinnen heeft een tweede auto. Een Fiat 500e is dan helemaal geen gekke overweging. Helaas heb je omgerekend maar 95 pk aan boord, dus als je zoekt naar wat meer actie, kom je al snel uit bij de Abarth 500e.
Vermogen: 114 kw / 154 pk
Max. koppel: 235 Nm
Actieradius: 265 km WLTP
Gewicht: 1300 kilo
0-100 km/h: 7 seconden
Topsnelheid: 155 km/h
Vanafprijs:€ 38.490
Een klasse apart
De volledig elektrische Abarth is uitgerust met een 42 kW-batterij en heeft een elektromotor van 114 kw, ofwel 155 pk. Volgens de WLTP-norm zou je hiermee zo’n 265 km moeten halen. Maar aangezien onze rechtervoet vaak horizontaal op het stroompedaal te vinden is, trekken we er zo’n 30% van af. Gelukkig gaat het opladen snel. Bij een snellaadstation kun je in theorie binnen vijf minuten zo’n 40 km bijladen. In 35 minuten is de batterij op te laden tot 80%.
Scorpionissima
De liefhebbers herkennen ‘m direct, maar ook voor niet-liefhebbers hoeft het niet moeilijk te zijn. Zo is Abarth sinds deze uitvoering volledig uitgeschreven op de kont. En de schorpioenlogo’s die we ook nog kennen van de benzineversies zijn ook in het interieur en exterieur verwerkt. Hij ziet er een tikkeltje agressief uit, mede door de 17-inch lichtmetalen-velgen. Het interieur heeft een mooie update gehad. Je hebt de beschikking over een scherp 10-inch-display waar je eenvoudig je Apple of Android Carplay op kunt instellen. En zoals altijd werkt dit feilloos. Maar de trukendoos gaat pas echt open bij het starten.
Een gimmick (en de volle 10 punten), maar niet meer dan dat
Druk je op de startknop, hoor je een geinig gitaarmuziekje. Dit hebben ze leuk gedaan. De echte fun zit ‘m echter in de sound generator waar je een bulderend motorgeluid uit hoort komen. Dit geluid is zowel van binnen als buiten te horen en komt binnen via de speakers. Soms vergeet je even in een elektrische bolide te zitten. Geef je wat gas, dan dendert het geluid ook mee. En rijd je vol gas? Dan gaat ook het geluid hoog in zijn toeren zitten. Een leuke gimmick die we nog niet eerder hebben gezien.
Onze verwachtingen waren hoog. Eerlijkheid duurt het langst, dus we kunnen hier toch vertellen dat het geluid na een halfuur af werd gezet. Het starten is wel echt cool, daarvoor de volle 10 punten, maar tijdens het rijden was het geen een toegevoegde waarde.
Circuitrijden
We hebben de Abarth 500e flink aan de tand mogen voelen op het Balocco-circuit in Italië. Waar ze een mooi programma voor ons in elkaar hadden geschroefd. Eerst mochten we plaatsnemen in de benzineversie van de Abarth, de 695 Competizione. Waar een 1.4 liter benzinemotor in ligt die 180 pk levert. In de stromende regen een handgeschakelde bak rijden op een circuit. Veel leuker gaat het niet worden.
Om vervolgens de Abarth 500e onder onze bips te plaatsen. Opeens is het verschil weer te merken hoeveel beter een EV eigenlijk is. Je hebt direct vermogen en geen last van vertraging in de gasrespons. Omdat je niet hoeft te schakelen heb je veel meer tijd om een bocht strak in te sturen. De EV is met 1300 kilo veel zwaarder (de benzineversie weegt 955 kilo), maar dit wordt ruimschoots gecompenseerd door het directe vermogen wat vrijkomt.
Een slimme zet van Abarth om ons het verschil te laten voelen tussen nieuw en oud. Serieus een lekker sturend karretje, die Abarth 500e. Nostalgiegevoelens naar de benzinemotor en het ouderwetse schakelen zullen altijd blijven, maar de Abarth 500e is een waardige nieuwkomer.
Scorpion Track
Er zijn drie instellingen te kiezen om in te rijden: Turismo, Scorpion Street en Scorpion Track. De rijmodus Turismo biedt een soepele acceleratie met minder vermogen, gericht op een efficiënte maar opwindende rijervaring. In standje Scorpion Street levert de auto topprestaties, terwijl het regeneratief remmen wordt gemaximaliseerd. In deze twee rijmodi is het mogelijk om te rijden met‘one-pedal driving ’, waarmee de auto sneller vertraagt bij het loslaten van het stroompedaal. Je kunt zelfs volledig tot stilstand komen zonder het rempedaal aan te hoeven raken. De energie die vrijkomt tijdens het remmen en uitrollen wordt vervolgens opgeslagen in de batterij.
De modus waar wij fan van zijn is de de meest rauwe, en dat is Scorpion Track. Deze is ontworpen voor topprestaties zónder one-pedal driving, waardoor je accu-range minder wordt. Maar ach, even opladen en hij is zo weer vol.
Verdict
Bella Italia. Het land van zon, zee en lekker eten. En het land van mooie auto’s, want de Italianen hebben nu eenmaal een verfijnde smaak. Ga je voor pure fun, kies dan dan de Abarth 500e. Het zal je gaan verbazen hoe leuk het is om in deze kleine snelle auto rond te rijden. De Abarth 500e is verkrijgbaar als hatchback en cabrio in de opvallende kleuren: groen, wit, rood, zwart en blauw. En dat met een vanafprijs van €38.490.