Een persbericht van Ducati? Altijd bingo. Zéker als de Italianen ook nog pronken met cijfers in het ‘onderwerp’. Deze keer gaat het om een verse, nieuwe Panigale: de V4 R. En dat Ducati de ciijfers direct showt, is natuurlijk niet voor niets…
De Panigale V4 R is namelijk de brug tussen straatmotoren en racemotoren. Die zijn nu dichter bij elkaar dan ooit tevoren. Dank, Italiaanse meesters, dank.
Panigale V4 R
Een aardig statement dat Ducati maakt, maar is er geen woord aan gelogen. De motor heeft de technische oplossingen in huis die normaal alleen voor de Ducati’s waren die meedoen in de MotoGP en Superbike-kampioenschappen. Dat is mooi – en we vertrouwen ze op hun Italiaanse ogen -, alleen wij vinden de cijfers nog sprekender. Ja, die cijfers waar ze onze inbox mee inglipte.
Torenhoge superbikecijfers
Dat de Panigale V4R circuitwaardig is, heeft-ie te danken aan zijn hart: de nieuwe 998 cc Desmosedici Stradale R. Een motor die in zesde versnelling een maximaal toerental van 16.500 t/min aantikt. Juist, een bizar aantal. Daarnaast is deze jongen goed voor 240 pk, mits je gaat voor de circuit-eetup met race-uitlaat. Een ongekend vermogen voor een straatmotor. We haalden het al aan; ze hebben niet gelogen met hun statement ‘Het productiemodel dat het dichtst bij een wedstrijdmotor komt.’
Ook het puntje aerodynamica stond op de designagenda. De nieuwe vleugels de Panigale V4 R hebben dezelfde aerodynamische belasting, maar zijn nu veel compacter en dunner: respectievelijk 40% en 50%. Dat racegevoel moet je ook nog zien over te brengen qua looks. Dat heeft Ducati gedaan met een nieuwe kleurstelling en graphics die zijn geïnspireerd op de MotoGP. Met als belangrijkste handvat: witte nummerplaten waarop prominent het nummer “1” te zien is.
Goed, wat gaat een straatlegale circuitmotor je dan kosten? €49.790, en dan mag je daarna nog losgaan met accessoires en upgrades.
Fan van de Panigale? Check dan ook zéker onze rijtest tussen de Panigale V4 vs. Panigale V2.
Foto’s: Ducati