‘Deze is mooier, die van vorig jaar emotioneler.’ Dat zijn Verstappens eigen woorden. Het geeft aan hoe Max Verstappen met afstand de beste was dit jaar. De kroon is dit jaar in Japan al vergeven, tijd voor een flashback dus.
Max Verstappen en de route naar World Champion.
Vroeger ging het op statafelfeestjes alleen over het Nederlands elftal, nu over een nuchtere ultra-ultra goede coureur. Helaas vlogen de nootjes dit jaar niet door de woonkamer en bleven de stembanden ongedeerd tijdens het opstijgen van de bank. Misschien is het beter dat de ontknoping van 2021 in Abu Dhabi niet is overtroffen.
Oké, dat is dus even wat anders… Maar wat wél hetzelfde is: ook dit jaar is het Super Max gelukt aan het langste eindje te trekken. Ook al was het apart om te zien dat niemand zéker wist dat Verstappen écht wereldkampioen was, is Nederland toch in extase. Daarom zetten we – gewoon voor de lekker – zijn hoogtepunten van dit seizoen nog even op rij voor je. En hoe mooi is het dat het seizoen nog niet eens voorbij is? Op naar nog meer poles, GP’s en battles.
Max Verstappen en de magie van Hongarije
De lijst wordt afgetrapt met misschien wel dé race van 2022. Dat Max wel raad weet met de bochten van de Hungaroring heeft hij al meermaals bewezen. Vorig jaar moest hij teleurstellend de race uitrijden met een wagen die de APK-keuring niet eens door zou hebben gekomen.
Hoe anders was het dit jaar. De verschrikkelijke kwalificatie vol problemen met de koppeling en versnelling beloofde niet veel goeds. Geen gevecht voor de leiding van de wedstrijd, én dat op een circuit vol bochten, waardoor het haast onmogelijk is om in te halen. Onmogelijk, behalve als je een Nederlander bent die vanaf jongs af aan alleen met racen bezig is geweest.
Na een dramatische kwalificatie is een verassende strategie niet misplaatst. Laat dat maar aan Max en Red Bull Racing over. Waar zijn concurrentie op de hardere banden aan bleef kloten, voelde Max zich meer dan goed op de rode softs. Red Bull ging dus lekker, terwijl, zoals zo vaak dit seizoen, de strategie niet het sterkste punt was bij de Italiaanse mannen van Ferrari.
Zonder enige twijfel zette Max zijn vizier op het podium. Maar wie had ooit gedacht dat hij vanaf P10 de aanval wist in te zetten om direct de leiding van de wedstrijd over te nemen wanneer de kans zich aandeed? En hoe vier je zo’n master class nou precies? Door het nog wat spannender te maken en vlak voor het einde van de race nog even een 360-spin te maken zodat je concurrentie nóg een keer MAG inhalen. Mr. Verstappen zou zich moeten schamen voor deze vernedering….
Deze eerste ronde laat ook zien hoe Verstappen is veranderd. Hij is koel, rustig en geduldig:
Vuur in het Midden-Oosten
Jeddah was het toneel waar Max Verstappen zijn eerste overwinning van het seizoen wist te bemachtigen. Startend van ‘slechts’ P4 was het in ieder geval zeker. Hij kon aan de bak. Gelukkig laat Max zich dat geen twee keer zeggen. Helaas voor zijn Mexicaanse maatje Sergio Perez was zijn hard bevochten poleposition niet eens goed genoeg om met Max het podium te kunnen delen.
Dat Max al bij de start de Ferrari van Carlos Sainz zijn hielen liet zien, was een goed begin. Het echte spektakel liet nog even op zich wachten. Pas rond rondje nummer 50 begon de Limburgse motor te draaien. Max Verstappen en Charles Leclerc mogen dan haast wel buren zijn tussen de miljoenen van Monaco, op de baan even geen buren-borrel. Verstappen liet er geen gras over groeien en pakte de ruimte die de Ferrari aan de binnenkant liet liggen met beide handen aan. Wat is er beter dan een overwinning waar het nodige werk en inhaalacties bij komen kijken? Precies.
Check de video op YT, F1-video’s van Formula 1 doen het in Nederland (helaas niet).
Furore bij de zuiderburen
Een weekendje Spa Francorchamps is altijd bekend terrein voor Max Verstappen. Ook dit jaar wist Max de Grand Prix naar zijn hand te zetten. Geen half werk, maar een triple, een perfect weekend. Met poleposition, P1 én de snelste raceronde kun je er niet omheen dat hij de rest overklast. Ondanks zijn pole was de startpositie op zondag door een gridstraf een gammele 14e plek. Cruise control aan en de neus naar voren. Hoe anders kun je een beter statement maken dan maar liefst zes plekken te winnen in één rondje. De nodige crashes en sensatie later was Verstappen al in ronde acht aangekomen op het vertrouwde podium. Vanaf deze derde plek zo vroeg in de race was het een kwestie van zijn krachten het werk te laten doen.
Kort maar krachtig: starten vanaf P14 en met 18 seconden voorsprong de race winnen is simpelweg geniaal.
Een oranje Zandvoort
Zandvoort en Nederland is hét territorium van Max Verstappen en zijn duizenden fans. Het gehele weekend kleurde Zandvoort al oranje, na afloop nóg meer. De race ervoor wist hij al een perfect weekend neer te zetten. Ook op zijn eigen circuit is het easy gelukt de volle punten en eer achter zijn naam te zetten.
Helemaal vlekkeloos ging de race niet. Ondanks het geklungel – nogmaals – van Ferrari met de pitstops, kwam het gevaar van zijn geduchte rivaal Lewis Hamilton. Een andere strategie van Mercedes leek Red Bull te gaan verassen. Maar toen een safetycar de baan betrad, was Max er als de kippen bij een paar frisse banden op te pikken. Achter Hamilton rijden leek het gehele seizoen al geen probleem. Laat staan op verse banden. Hoe lekkerder moet deze inhaalactie gevoeld hebben met meer dan 100.000 fans die hem naar voren schreeuwden? Helaas voor Hamilton werd hij opnieuw geconfronteerd met het verliezen van het kampioenschap van vorig jaar. Zo gul was de Verstappen-aanhang natuurlijk ook wel weer.
Japanse koning
Om Suzuka meteen af te schrijven door de vreemde ontknoping van het kampioenschap is mishandeling. Niet voor niets dat haast iedere coureur strooit met lovende woorden over het Japanse baantje.
Had jij als die hard fan ook de wekker om 7 uur gezet op de zondagmorgen? In afwachting van het binnenslepen van de wereldtitel had je het nodige geduld nodig. Ondanks de hevige regenval was het na meer dan 2 uur tijd toch nog feest toen de miljoenenbolides door de wedstrijdleiding losgelaten werden. Nadat Max vanaf poleposition mocht vertrekken, is hij zonder pardon weg gereden van zijn concurrentie. Zijn overwinning met bijna 30 seconden voorsprong op de rest was een tekenende ontknoping van het kampioenschap.
Met afstand is Max Verstappen het gehele seizoen de aller beste geweest. Op het natte circuit wist Max zijn klasse nogmaals te laten zien om uit de startblokken te knallen. Hoe beloon je zo’n overduidelijke overwinning? Met een simpel berichtje dat je wereldkampioen bent natuurlijk. Zelfs Max zelf kon het in eerste instantie niet geloven, omdat het niet direct duidelijk was of het om de volledige punten ging, of om halve.
Gelukkig mag hij de wereldtitel tijdens de laatste race pas écht in ontvangst nemen. Met al deze spectaculaire en meesterlijke acties is de kans zeker aanwezig dat hij de wereldbeker mag liften nadat hij zojuist de laatste GP ook nog eens heeft gewonnen. Zondag 20 november gaan we de ontknoping zien in – jawel Toto Wolff – Abu Dhabi!