Dat de terugkeer van de Renault 5 eraan zat te komen, wisten we eigenlijk al jaren. Eerst kwam er een concept-car, toen werden er weer beloftes gemaakt en ondertussen hebben we al heel wat previews voorbij zien komen.
Nu is het dan eindelijk zover. De langverwachte comeback van de Renault 5 wordt nu eindelijk werkelijkheid, volledig in EV-stijl.
Renault 5 E-Tech Electric haalt inspiratie uit haar voorgangers
En ja, we wisten natuurlijk ook allang dat de Renault 5 bij haar comeback volledig elektrisch zou worden. Toch zorgt het merk er met de toevoeging ‘E-Tech Electric’ er in ieder geval voor dat er absoluut geen verwarring bestaat rondom de aandrijving van deze comeback. Maar, geen zorgen: de Renault 5 behoudt haar iconische look en is zelfs geïnspireerd op zowel de rasechte R5 als de 5 Turbo uit de jaren ’80 en de Supercinq. Hierdoor zien we bijvoorbeeld de kenmerkende stoelen en de opening aan de buitenkant van de achterlampen van de 5 Turbo, terwijl de Supercinq juist weer aan de voorzijde als inspirator heeft gediend.
Een moderne auto met een ruig randje
Naast deze subtiele hints naar de oude modellen, zijn de achterlichten en de schuin aflopende kont volledig gemoderniseerd door het gebruik van vernieuwde Led-techniek. Zo vloeien de zwarte gedeeltes nu naadloos over in de lichtgevende delen. De voorkant krijgt op haar beurt weer pupil-achtige led-elementen in de koplampen waardoor je in ieder geval opvalt met de Renault 5 E-Tech Electric. Ook wordt de auto een stukje groter dan haar voorgangers en wordt de nieuwe variant voorzien van 18-inch wielen, wat relatief groot is voor wagens van dit formaat. Ziet er in ieder geval wel een stuk stoerder uit. Houden we van.
Foto’s: Renault
Renault 5 E-Tech Electric een van de goedkoopste EV’s van het moment
Om dat sprankeltje ruigheid nog even te benadrukken: de huidige topversie van de Renault 5 E-tech Electric heeft 150 pk tot haar beschikking en een accu die 52 kWh produceert. De instapversie krijgt 95 pk, terwijl er ook nog een 120 pk-variant verkrijgbaar is met een 40 kWh-accu. Mocht je hier keihard doorheen willen blazen zorgt de accu van de R5 er weer voor dat je binnen een halfuurtje weer volgeladen bent. Het mooiste nieuws moet nog komen: de R5 E-Tech Electric wordt absoluut niet duur. Vanaf 25.000 euro is de basisversie verkrijgbaar, waarmee de R5 E-Tech Electric tot een van de goedkoopste EV’s van het moment behoort. Vanaf september dit jaar wordt de EV-variant van de R5 op de markt gepompt. Lees hier alles over de nieuwe wagen van Renault.