Vorige keer: Sleutelen
Racen
Afgelopen zondag zat weer menig Verstappen-fan op het puntje van zijn stoel om na 71 ronden een vreugdedansje te mogen doen. Nu volgend jaar de Formule 1 naar Zandvoort komt wilden we alles weten over racen. Wat heb je nodig om de baan op te mogen en kan iedereen zich zomaar coureur noemen? Wij zochten het uit!
Voor het eerst racen
Allemaal hebben we wel eens in een kart gezeten. Zo hard mogelijk rondjes rijden en na de heat weet je wie de snelste is van de club. De smoesjes die daarna komen kennen we wel. “Mijn kart was kapot” en “Ik zat vast achter iemand”. We horen ze maar al te vaak voorbij komen, maar wil je echt krachten met elkaar meten zul je het groter aan moeten pakken.
Een dagje circuit
Wil je echt gaan racen dan zul je naar het circuit moeten. Hiervoor heb je allerlei organisaties die jou kunnen voorzien van een auto en een instructeur. Zo kun je als een malle rondjes scheuren over de door jou gekozen baan. Een bucketlist dingetje!
Vrij rijden op het circuit
Op verschillende circuits zijn er dagen waarop je vrij mag rijden. Op deze dagen mag je met jouw eigen auto het circuit op om te racen. Om te grote snelheidsverschillen te voorkomen wordt er onderscheid gemaakt tussen verschillende klassen. Zo heb je de Tourklasse, Sportklasse en Supersport klasse.
In de Tourklasse mogen alle auto het circuit op en deze klasse is dan ook voor de beginnende of ervaren rijder met een gewone straatauto. Daarna komt de Sportklasse, deze klasse is voor de licht aangepaste straatauto’s of cursusauto’s. Tot slot is de Supersport klasse voor de echte racemonsters met een daarvoor aangepaste auto.
Doe je het voor de eerste keer dan rij je waarschijnlijk mee in de Tourklasse, gaandeweg kun je steeds verder gaan. Wil je nog een tandje hoger dan kun je meedoen aan de Vijverberg Trofee.
Vijverberg trofee
Anders dan de naam doet vermoeden is de Vijverberg trofee geen wedstrijd. Dit is een terugkerend evenement waarbij deelnemers vrij mogen rijden op circuits Zandvoort en Assen. Dit evenement wordt gekenmerkt door alle snelle en bijzondere auto’s. Een Ferrari of Porsche is hier meer regel dan uitzondering. Plezier staat hierbij voorop, er wordt dus streng gekeken of er netjes gereden wordt zodat er geen gevaar is voor andere circuitgebruikers.
Competitie racen
Je bent nu wel klaar met het vrij rijden en wilt meer, dan zul je naar competities toe moeten. Deze tak van de sport heeft de naam erg duur te zijn. Dit is ook wel zo, maar voor iemand met een minder dikke portemonnee is het mogelijk om in competitie te racen. Wil je competitie gaan racen, dan zul je daar tijd en geld in moeten investeren.
Race licentie
Wil je meedoen aan races tegen anderen? Dan moet je beschikken over een race-licentie. Deze kun je halen door het behalen van het KNAF-examen. Voor dit examen moet je een theorie- en praktijkexamen afleggen. Dit kan bij verschillende bij de KNAF (Knac Nationale Autosport Federatie) aangesloten rijscholen. In 2016 haalde één van ons een race-licentie.
De licentie is binnen, en nu?
Bij velen is de Nederlandse A-klasse wel bekend. Klassen als Mazda MX-5 Cup, Suzuki Swift Cup en Renault Clio Cup doen vele belletjes rinkelen. Dit zijn echt geen realistische wedstrijden waaraan je als beginnende coureur aan mee gaat doen. Mocht je het al kunnen betalen dan is het niveau veel te hoog.
Door de grote vraag van goedkope competitie wedstrijden werd de stichting DNRT opgericht. Zij organiseren de ZomerAvondCompetitie (ZAC) waarin inmiddels zeventien klassen te vinden zijn. De organisatoren van deze competitie vinden vriendelijkheid en kameraadschap erg belangrijk en streven dan ook naar mooie races. Zonder in te leveren op rijervaring. Zin in een knotsgekke race? Kijk dan eens bij de SsangYong SRX-cup.
Wat kost racen op het circuit?
Racen op het circuit kun je zo duur maken als je zelf wilt. Maar voor een seizoen ZAC ben je ongeveer de volgende kosten kwijt: Het behalen van je KNAF-licentie kost €1.795, het aanschaffen van een raceauto’s zo’n €10.000 en een budget voor het raceseizoen is €15.000. Samen kost het ongeveer €26.795. Een flinke duit in het zakje, maar dan ben je wel coureur. Goed verhaal bij de vrouwtjes!