– Motor: 3.5 liter V6
– 418 pk / 307 kw
-Lengte: 5,2 meter lang (!)
-Vanafprijs: € 127.000
-De versie die wij reden: € 180.000[/powerkit_alert]
Groot, groter grootst. We gingen een week op pad in de Lexus LS500. En om precies te zijn: de All Wheel Drive President Line, ofwel de aller dikste uitvoering. Eens kijken of het iets voor jou is…
Lexus LS500
Groot. Echt groot.
De Lexus LS500 is de allergrootste uitvoering van Lexus. Vergelijk hem met een Mercedes S Klasse, een BMW 7 of een Audi A8. Het is echt Lexus’ finest en dat merk je aan alles.
Qua looks maar vooral qua lengte heeft de Lexus LS500 veel weg van de Mercedes S klasse. We moesten het even voor je opzoeken, maar je gaat dus op pad met een unit die iets meer dan 5,2 meter lang is en maar liefst 1,9 meter breed. En dat zijn echt hele, hele forse afmetingen. In praktijk merk je het al met inparkeren. Het lijkt wel of al die parkeervakken spontaan krimpen. Gelukkig word je goed geholpen door alle sensoren en camera’s van het voertuig. En doordat de auto zo breed is zit je best wel lekker ver van elkaar af. Iedereen in zijn eigen comfort zone dus.
Ultiem comfort
De wit lederen stoelen zitten fenomenaal. Alle vier de stoelen kunnen verwarmd én verkoeld worden en hebben meerdere massagestanden tot hun beschikking. En, omdat het een chauffeur waardig voertuig is, zit je rechts achterin natuurlijk het allerbeste. In het middenconsole zit een kleine tablet verwerkt, waar je met een paar drukken op de knop de passagiersstoel rechtsvoor helemaal naar voren kan zetten én kan laten inklappen. Zodat je achterin echt kan liggen.
Ook komt er een voetenbankje tevoorschijn die zowel je boven en onderbenen horizontaal houdt. De stoel zelf gaat ook in de camping modus waardoor je dus uiteindelijk achterin ligt. Tel daarbij op dat je de massagefunctie aan zet én dan ook nog eens naar je bestemming gereden wordt. Muziek laten pompen uit het Mark Levinson systeem en je gaat een best wel aangename rit tegemoet.
Luxe met hoofdletter L
Je stapt in en drukt op de start knop. Je stoel en stuur komen in de perfecte positie naar je toe. Want die waren in een service stand gezet gezet, zodat je makkelijk in- en uit kan stappen. Over comfort gesproken. Na je gordel te hebben vastgeklikt, wordt hij ook nog eens even strak aangespannen. Daarnaast is de gordelhouder is zelfs verlicht, mocht je’m in het donker niet kunnen kiezen.
De climate control loeit een paar minuten om snel tot 20 graden te komen, maar daarna is het een oase van rust in de auto. Je hoort de airco nauwelijks. De navigatie bedien je met een druk op de knop met je stem en de stoelmassage zit ook onder de sneltoets. Je rijdt de snelweg op en schakelt adaptive cruise control in, waarna je 3,5 liter V6 motor zijn werk laat doen. En dit alles in een serene stilte.
The Voice of Lexus
De bediening van het menu vindt plaats via een trackpad, wat betekent dat je een klein schermpje ter grootte van een iPhone met je wijsvinger aan het bedienen bent. Je moet een cursor van links naar rechts bewegen, hoe je dat ook op je laptop gewend bent. Het idee is leuk, echter is het trackpad niet intuïtief genoeg. Ofwel, je maakt best wel veel fouten. Tel daarbij op dat je aan het rijden bent en dan kun je invullen wat er zou kunnen gebeuren.
Het alternatief hiervoor is bediening via Voice, wat met een simpele druk op het stuur aan te zetten is. Dit werkt een beetje hetzelfde als een Google Home Mini. Je spreekt een willekeurig commando in, zoals ‘Radio538’ of ‘volume lager’, of ‘navigatie’, en het systeem vangt naadloos op wat je behoefte is. Werkt verassend goed!
Stil, heel stil.
Een van de kenmerken van Lexus zijn toch wel de stiltes in de auto. Tel daarbij op dat ze ook nog hybride versies tot hun beschikking hebben en dan weet je het wel. Terwijl wij op pad gingen met een benzine-uitvoering vonden we die al bijster stil.
En hoe fijn is het om na een drukke werkdag eindelijk in een stille omgeving te zijn. Want waar vind je nog plekken die écht stil zijn? Laten we een praktisch voorbeeld geven. Met 160 km/h op adaptive cruise control rijden en nog een heel rustig gesprek kunnen voeren, zonder echt je stem te verheffen? We hebben het nog in weinig auto’s meegemaakt. Vergelijk het of je in de stiltecoupé van een trein zit. Stilte, waar een kuchje of iemand die iets neerlegt al een opvallend geluid is.
Deze auto van iets meer dan 2400 kilo komt sowieso wel lekker van zijn plek. Daar zorgt de 3,5 liter V6 motor voor, waar maar liefst 418 PK uitgeperst wordt. De topsnelheid ligt bij 250 km/h, en 0-100 km/h doe je in 4,0 seconden. Je gaat er geen stoplichtsprintjes mee trekken, maar hoe fijn is het om net iets meer vermogen onder je kont te hebben. We love it.
The verdict
Voor je bij het tankstation onder de auto gaat kijken of je benzinetank lek is: nee, dit is niet het geval. In een benzinetank van de LS500 past maar liefst 82 liter aan brandstof. En dat is aardig wat in vergelijking met andere auto’s. € 180.000 is voor iedereen heel veel geld, maar wil je van je reistijd werktijd maken en is je tijd je dierbaar, kunnen we je de LS500 van harte aanbevelen. En zeg nou zelf, met die Duitse snelwegcruisers val je tegenwoordig ook niet meer op.