Porsche 911 Carrera 992.2: echte 911 zonder compromissen

CREDITS: J-Ro Media | Jereau van den Heuvel

Toen we de nieuwste 911 mochten ophalen bij Porsche Nederland, werd ons duidelijk gemaakt dat deze auto allesbehalve een instapmodel is.

En daarin mogen we de heren bij Porsche de hand schudden, want hij verdient zoveel meer.

Porsche 992.2 Carrera: terechte basisspeler in het (9)elftal

Je zou kunnen denken dat de Porsche 992.2 Carrera de basisversie van de iconische 911 is. Maar dat doet deze auto absoluut geen recht. Dit pareltje, uitgevoerd in Lugano Blauw, een kleur die we nog net geen poëzie noemen, laat zien dat ‘basis’ hier niets afdoet aan kwaliteit.

Porsche 992.2 Carrera, <strong>Porsche 911 Carrera 992.2:</strong> echte 911 zonder compromissen
Foto: J-Ro Media

De nieuwe 992-generatie was altijd al indrukwekkend, maar vooral door de rijervaring die deze 911 biedt, mag je deze versie absoluut in je basis(9)elftal opstellen. Met z’n elegantie, precisie en prestaties is dit allesbehalve een beginnerspakket. Nee, deze Carrera is een auto die met gemak het hart van de meest doorgewinterde autoliefhebber sneller laat kloppen. Na een week met dit juweeltje kunnen we maar één conclusie trekken: we zijn verliefd.

Facelift: meer dan alleen een opfrisbeurt

De Porsche 992.2 Carrera heeft een subtiele maar indrukwekkende facelift gekregen. Van de vernieuwde LED-lampen, die ’s avonds een lichtshow geven alsof je in een privéclub bent, tot de licht aangepaste bumpers die hem net dat beetje extra flair geven.

Maar het is niet alleen het uiterlijk dat straalt. Porsche heeft de aandrijflijn ook onder handen genomen, met een opgewaardeerde motor die 394 pk levert alsof het niets is. 10 pk lijkt weinig, maar het verschil is wel degelijk merkbaar. Genoeg om je rechtervoet te laten jeuken, terwijl de vernieuwde ophanging ervoor zorgt dat elke bocht voelt alsof je dansles volgt met een professionele partner.

Porsche 992.2 Carrera
Foto: J-Ro Media

Zelfs filerijden is geen straf meer

We hebben ook veel file met deze 911 gereden, maar dat voelde in de Carrera ineens niet meer als straf. De combinatie van het comfortabele interieur en de soepele PDK-bak zorgt ervoor dat zelfs stilstaan in stijl gebeurt. De besturing is zó direct dat het lijkt alsof de auto je gedachten leest. De 394 pk sterke zescilinder boxer brult op commando, terwijl de ophanging elk bochtje verandert in een sierlijke beweging. Of je nu rustig door de stad rijdt of de bochten van een bergweg aanvliegt, deze Porsche voelt altijd als een verlengstuk van jezelf.

Dat maakt ook dat het rijden in deze 911 op een dagelijkse basis prima te doen is. De vering is vergevensgezind, het liftsysteem op de vooras zorgt ervoor dat we hem gewoon zonder beschadigingen de oprit op krijgen, en zelfs een kleine boodschappenrun wordt een feestje. Als je eenmaal instapt, lijkt het alsof je een vijfsterrenhotel betreedt, maar dan een compacte suite. Het leer is zacht als boter, de stoelen verwelkomen je, en de tech is volledig bij de tijd. Het infotainmentsysteem is strak en intuïtief, terwijl de inmiddels digitale rondetellers je eraan herinneren dat je in een Porsche zit.

Van terras naar trackday

De 992.2 Carrera is veelzijdiger dan een Zwitsers zakmes. Perfect voor een ritje naar het terras met een vriend of vriendin (maar houd het bij één, want de achterbank is niet bruikbaar), maar hij voelt zich net zo thuis on track. Trap het gaspedaal in, en de twin-turbo zescilinder boxer schreeuwt met een intensiteit die alleen Porsche kan leveren. Het beste? Hij biedt niet alleen snelheid, maar ook precisie. Met zijn strakke besturing en uitstekende balans wil je eigenlijk elke rotonde drie keer nemen, gewoon omdat het kan. Onze test-911 stond op winterbanden, maar het geheime recept van de 911 is toch gewoon de motor op de achteras, waardoor deze altijd grip blijft behouden. Zelfs in de meest dynamische en uitdagende ritten.

De Carrera staat zijn mannetje

Binnen het 911-gamma wordt de Carrera vaak gezien als de meest toegankelijke versie. Toch weet deze auto zowel de puristen als de moderne liefhebbers te overtuigen. Hij biedt toegang tot de iconische 911-ervaring zonder compromissen. Je kunt al het vermogen gebruiken in plaats van slechts een fractie zoals bij de snellere modellen. De hamvraag na het rijden van deze 992.2 is dan ook: moet je überhaupt nog een Turbo S of GTS hebben?

In een tijd waarin elektrische auto’s steeds meer het straatbeeld bepalen, voelt de Porsche 992.2 Carrera als een ode aan de kunst van autorijden. Het is een machine die het beste van klassieke rijervaringen combineert met moderne technologie. Of je nu een beginner bent of een doorgewinterde Porsche-fan: deze Carrera laat je begrijpen waarom de 911 al decennialang de koning van de sportwagens is.

Porsche 992.2 Carrera
Foto: J-Ro Media

Verdict

De Porsche 992.2 Carrera in Lugano Blauw is niet zomaar een auto. Het is een statement. Een liefdesbrief aan de autowereld. En bovenal een herinnering dat rijden meer is dan van A naar B gaan. Deze auto laat  je glimlachen. Keer op keer. Dus: het is tijd om een proefrit te boeken. Wij waarschuwen alvast: je gaat er niet meer vanaf willen stappen. De Porsche 992.2 Carrera is een ervaring. Een perfect huwelijk tussen stijl, prestaties en dagelijks gebruiksgemak.

Noem het, we zeggen het nog één keer, alsjeblieft geen ‘instapmodel’, want dat doet geen recht aan wat deze auto te bieden heeft. Dit is een Porsche in zijn puurste vorm, een machine die elke rit verandert in een feestje. Eén proefrit en je bent verkocht – net als wij. Dus aan het werk en sparen geblazen allemaal. Wij hosten de MANIFY 911 Ride-Out.

Specs

Aandrijflijn: benzine
Vermogen: 394 pk
Motorblok: 3.0 Liter 6-cilinder Boxer
0-100 km/h: 4,1 seconden
Topsnelheid: 294 km/h
Vanafprijs: € 190.900
Versie die wij reden: € 240.646

Porsche 992.2 Carrera, <strong>Porsche 911 Carrera 992.2:</strong> echte 911 zonder compromissen

LEES OOK
Ook HOKA loopt sneakerloafer-wereld binnen
Ook HOKA loopt sneakerloafer-wereld binnen
Welkom in de wereld van de sneakerloafers, Franse Alpenvrienden. Nu HOKA niet meer alleen in de hardloop-scene domineert is het tijd voor de next step. Maak kennis…
Zo maak je van je hobby je werk
Zo maak je van je hobby je werk
We kennen ze allemaal: de 9-tot-5 tijgers die overdag de afgelopen kwartaalcijfers eindeloos analyseren, maar de creatieve schoenen aantrekken zodra ze thuiskomen. Sommigen creëeren dan de mooiste…