Uit het archief: onze favo plug-ins

CREDITS: MANIFY

Steeds vaker wordt de persvloot van automerken aangevuld met stekkerkanonnen. Begrijp ons niet verkeerd: dat kan héél dik zijn – én, voornamelijk, héél snel.

Maar zo nu en dan wordt er nog een half elektrisch beestje of een oldschool benzinevariant klaargezet. En jup, dat blijft smullen.

Half elektrisch, helemaal fan: plug-in hybride auto’s op niveau

Daarom zijn we ons archief ingedoken en hebben we een aantal pareltjes van plug-in hybride auto’s opgedoken. Kijk en lees maar mee.

De dromerige BYD SEAL U DM-i

Ooit werden door BYD met een meditatiesessie op een auto-event ontvangen. Sindsdien hebben ze ons hart veroverd. Tijdens de meditatiesessie die als ‘voorafje’ diende, werd ons direct verteld om een droom in ons hoofd te nemen. Daarna werden we begeleid naar de main room, waar we hebben genoten van een dromerig diner met geluksonderzoeker Thijs Lindhout als spreker. Hij vertelde ons over de grote droom van BYD om in de toekomst de aarde met een graden te verkoelen. Die grote ambities spreken boekdelen voor de visie van BYD.

BYD staat namelijk voor Build Your Dreams. Dat heeft het automerk uiteindelijk zelf waargemaakt met de BYD SEAL U DM-i. De plug-in hybride SUV heeft een actieradius tot 1.080 kilometer, is zéér ruim en, zoals we van BYD gewend zijn, rijkelijk belegd met interieuropties. Denk aan een panoramisch glazen schuif-kanteldak, vegan lederen bekleding, elektrisch verstelbare stoelen met verwarming- en ventilatiefunctie, stuurwielverwarming en 15,6 inch touchscreen. En voor een koopprijs vanaf €39.790. Tja, dan behoor je al snel tot onze favo’s.

plug-in hybride auto's

Toonbeeld van de excentrieke supercargeneratie: BMW XM

Een uitgesproken uiterlijk. De een gaat er goed op, de ander gaat liever wat anoniemer door het leven. De nieuwe BMW XM is op zijn zachtst gezegd uitgesproken. Zelden hebben we een auto getest waarover mensen zó vaak ongevraagd hun mening gaven….

Maar ook qua rijden iets de XM iets speciaals. Het is vooral de combinatie van de V8-motor en het plug-in hybride gedeelte wat de BMW XM zo bijzonder maakt. Je kan er tamelijk rustig mee rijden en in de normale X-Mode heb je dankzij een 25 kWh-accu zo’n 94 km actieradius. Je kunt dus geruisloos en stil de auto starten en wegrijden, als je dat zou willen. In volledige EV-modus rijd je begrensd tot 140 km/h. De pleuris breekt echter uit in de M-Mode, waarin de heerlijke V8-roffel ten gehore komt. Door het gewicht van 2.785 kg sleep je echt ongelofelijk veel kilo’s mee, maar met een gecombineerd vermogen van 653 pk (489 pk verbrandingsmotor en 197 pk elektrisch) knal je écht richting illegale snelheden. Niet dat we het aanraden…

plug-in hybride auto's, Uit het archief: <strong>onze favo plug-ins</strong>
Foto: J-Ro Media

Het hybride Wrangler-duo

Een hybride Wrangler? Jazeker – het kan. Een tijd geleden voelden we er niet één, maar twee aan de tand. De 4xe Sahara en de 4xe Rubicon. In gunstige omstandigheden kun je 40-50 km volledig elektrisch afleggen. We merkten al dat je met off-roadrijden, of met temperaturen onder de nul graden, aardig wat vanaf kan halen. Maar ja, Jeeps hebben nooit bekendgestaan om hun zuinigheid. Dat is ook niet waarom je er eentje aanschaft.

Het volledig opladen van de 17,3 kWh-accu duurt zo’n 1,5 tot 2 uur met een type 2 lader. Tijdens een half werkdagje, of een nachtje aan de 220V-lader, kun je ook weer volledig vooruit. Na een aantal kilometers op Electric-mode schakelt de motor bijna ongemerkt over op benzine. Zet je ‘m op Hybrid, dan bepaalt de on-board computer hoe de elektro- en benzinemotor zo efficiënt mogelijk worden ingezet. De elektromotor geeft Wranglers een flinke teut extra acceleratievermogen mee. Al kan je natuurlijk niet verwachten van een doos op wielen dat je er snelle rondetijden mee gaat halen op het circuit. Zo heeft de Rubicon heeft een samengesteld vermogen van 380 pk en 637 Nm aan koppel. Dit resulteert in een acceleratie van 0-100 in 6,4 seconden, mede ook door een zeer soepel schakelende 8-traps automaat.

Lees onze volledige dubbeltest hierrr.

Black-on-black MANIFY Van

Natúúrlijk nemen we ook onze eigen partner-in-crime mee in het lijstje. Na een aantal collab-motoren op de redactie, was het tijd voor een upgrade. Iets anders, iets groters, iets praktisch. En zo werd de MANIFY Van geboren – een sexy black on black Ford Transit Custom in de Limited-uitvoering. Oftewel: een herformulering van de bestelwagen.

Het bestelwagenspectrum herbergt namelijk veel uiteenlopende uiterlijke kenmerken. De ene keer word je voorbijgesjeesd door een busje met een slogan als ‘Geen woorden maar Daken’, de andere keer is af te zien dat het laatste wasboxbezoek zo’n zes jaar geleden was.

Dat kun dus ook anders. De MANIFY x Ford Transit Custom is het zwarte schaap, in de positieve zin van het spreekwoord. Door de black on black-kleurstelling is het een bestelwagen met een onverschrokken stijl. Het laat ‘m prijken in ochtendzon als we vroeg op pad zijn, in de avonduren is het bijna een eyecatcher voor onze eventlocaties. De combi met ons logo op de zijkanten (niet te groot, niet te klein) en de 17-inch velgen in Sparkle Silver maakt het een feestje om te rijden. Want het oog wil ook wat.

Ook alles weten over de praktische zaken? Lees alles over de Ford Transit Custom ‘MANIFY edition’ hier.

LEES OOK
Pinterest Drop #76: ski aesthetic
Pinterest Drop #76: ski aesthetic
Pinterest is een onderschat fenomeen. Deze inspiratiesite heeft alles om jou te inspireren voor een onderdeel van leven: van mode tot interieur en van lifestyle-tips tot reiscontent.…