Zo heel veel elektrische stationwagens zijn er niet, dus toen we er een aangeboden kregen voor een rijtest waren we er als de kippen bij. We gingen een week op pad met de NIO ET5 Touring.
NIO ET5 Touring
Dat is allesbehalve een straf, want de NIO ET5 Touring is by far de meest originele auto die we in tijden hebben gereden.
Nu je dit toch leest, moet mij toch iets van het hart. In de media lees je veelvuldig over jonge mannen die in te dure auto’s worden aangehouden. Ze worden gecontroleerd omdat een jong uiterlijk niet matcht met de waarde van de auto. Het zogeheten patserproject. De vooroordelen zijn dat deze combinatie niet koosjer is, want er zal wel iets illegaals achter zitten. Het kan gewoon niet kloppen.
Nu heb ik een vrij jong uiterlijk, maar in die 10 jaar dat ik al voor MANIFY auto’s recenseer ben ik nog nooit aangehouden. Althans, niet voor iets als een patserproject. Ik heb een keer te hard gereden (foei!), maar daar houdt het ook echt bij op. Rij ik te sloom? Zie ik er oud uit? Wie zal het zeggen. Maar ik wil dus aangeven dat dat ik het levende bewijs ben dat niet alle vooroordelen waar zijn.
En nu we het toch hebben over vooroordelen. Buiten mijn rijstijl om heb ik daar zeker wel mee te maken. Woon je in Den Bosch? Dan vreet je de hele dag door Bossche Bollen. Kom je uit Vietnam? Dan verorber je natuurlijk de godganse dag loempia’s. Kom je én uit Den Bosch én je bent Vietnamees? Ja dan vreet je gewoon alles van het eerder genoemde de hele dag kris-kras door elkaar.
Enfin, terug naar waar het om gaat: De NIO ET5 Touring is van Chinese makelij. En hét vooroordeel over Chinese autofabrikanten is dat het allemaal plastic meuk is. Geen kwaliteit, geen rijbeleving. En spotgoedkoop hè. Nou, we hebben nieuws voor je. Niets van dat alles is dus waar.
Lege statiegeldfles
NIO verdient écht de originaliteitsprijs. Er zijn inmiddels negen Power Swap-stations in Nederland waar je in enkele minuten je lege accu kunt omwisselen voor een volle. We hebben dit al eerder getest met de NIO ET7 en de EL7 en het werkt verrassend simpel. Via je navigatie kun je op zoek gaan naar het dichtstbijzijnde Power Swap-station. Eenmaal gearriveerd zet je de NIO bij het station, wat sterk lijkt op een wasbox met garagedeur. Hier kun je kiezen welke accu je wil. Heb je een vakantie naar het buitenland gepland, dan kun je bijvoorbeeld kiezen voor een auto met een langere accu range. Vervolgens parkeert de auto zichzelf volautomatisch achteruit in de box en kan het feest beginnen. De auto wordt een stukje opgetild en de lege accu wordt eruitgehaald en een nieuwe accu komt ervoor in de plaats. Een kind kan de was doen.
Overbezorgde moeder
In de NIO ET5 Touring krijg je veel waarschuwingen. Zo detecteert de auto als je ogen niet op het wegdek gericht zijn. Er volgt een irritant piepje. Als je te hard rijdt volgt er ook een piepje. Als je niet binnen de lijntjes rijdt ook. Als je te laat remt? Juist, een waarschuwing. Nu is dit alles eenvoudig uit te zetten in het Tesla-achtige scherm, alleen moet je dus iedere rit steeds weer uitzetten. Alsof je overbezorgde moeder iedere rit weer commentaar geeft over je rijgedrag vanaf de achterbank.
Hoe rijdt het?
Druk je op het stuur op de meest linker en rechter knop tegelijk in, beland je in standje Sport+. Een sprintje van 0 tot de begrensde 200 km/h gaat echt kanonnenhard. Je wordt gelanceerd en daardoor compleet gedrukt in je stoel. En qua wegligging blijft het superstabiel. Door de accu’s is de auto zwaar, heel zwaar. De demping is stijf waardoor iedere drempel die je net iets te hard neemt je genadeloos voelt. Vooral de passagiers achterin moeten het ontgelden, want de vering is echt stijf.
Het voordeel van een stijve vering is dat de auto goed op de weg plakt. Een sportieve bocht wordt feilloos genomen en het 4Wheel Drive systeem werkt daarbij goed mee. Ten tijde van onze test was het vrij koud en regenachtig, waardoor we de opgegeven actieradius van 435 kilometer WLTP eigenlijk nooit hebben kunnen halen. Toegegeven, we hebben een hele zware rechtervoet, waardoor 300 kilometer eerder realistisch is. Maar dat lag echt aan onze rijstijl.
Verdict
By far de meest originele auto die we in tijden hebben gereden, dus. Welk automerk krijgt het voor elkaar om in minder dan vijf minuten een accu volautomatisch te laten verwisselen terwijl je in de auto zit? Exact, geen een. Behalve NIO. Buiten dat is de ET5 Touring ook nog eens een hele mooie auto. De achterkant heeft iets weg van een Porsche, terwijl de voorzijde weer erg eigenzinnig is.
Kleur: Stratosphere Blue
Vermogen: 490 pk
0-100 km/h: 4,0 seconden
Topsnelheid: 200 km/h
Gewicht: 2190 kg
Vanafprijs: € 51.900