Het waren ooit de legendarische woorden van James May: ‘I’ve got this theory that there is a Volvo in any sane person’s future.’
En als we de nieuwe toekomstproof-versie van de nieuwe XC90 aanschouwen, kunnen we die uitspraak alleen maar beamen.
Nieuw hoofdstuk voor de ingetogen sierlijkheid van het XC90-tijdperk
Een tijdje geleden slingerde Volvo namelijk het grote nieuws de wereld in. De plug-in hybride zevenzitter werd voorzien van designupgrades, met een elektrisch rijbereik tot 70 km. We werden door de Zweden uitgenodigd voor een thuiswedstrijd om de nieuwe de SUV onder de loep te nemen.
Nou ja, een away game voor ons, maar voor Volvo is het Zweeds landschap bekend terrein. Sterker nog: de XC90 hoort er thuis. Op het programma staat het berijden van de iconische Sontbrug en een roadtrip door het zuiden richting Skåne, met als eindbestemming het tweesterrenrestaurant VYN van Daniel Berlin. Geen zorgen: daar kun je ook slapen. En hoe.
De brug tussen een SUV en cultuureigenschappen
Nadat we alle ins & outs te horen kregen in de opgetuigde Volvo Lounge op Københavns Lufthavne Kastrup, liepen we naar het XC90-cluster. Zoals dat vaker gaat, roepen eerste ontmoetingen altijd gedachtegangen op. Deze keer draaide het een beetje door, en werd de brug geslagen tussen SUV en cultuureigenschappen.
Hij is namelijk niet schreeuwerig, die nieuwe Volvo XC90. Verre van, zelfs. De SUV is ingetogen, maar designtechnisch spot on. Precies zoals een Zweed zichzelf zou omschrijven – en precies wat je verwacht van Volvo. Rustig en gereserveerd zijn namelijk twee typische karaktereigenschappen van de Zweden, zo schetst schrijver Gillis Herlitz in zijn boek Svenskar, Hur vi är och varför vi är som vi är. Oftewel: Zweden, hoe we zijn en waarom we zijn zoals we zijn. Deze kenschetsingen komen bovendrijven als typerend, als we de cultuur van het Scandinavische land doorspitten.
22 jaar verder, nog steeds een schot in de roos
Al gaat het nog verder dan dat. Dat die Zweden van mooie, smaakvolle spullen houden, is ontegenzeggelijk. Zweedse creaties zijn puur en doordacht. Dat zit ‘m in de eenvoud, elegantie, minimalisme en functionaliteit, en dat alles zie je terug in de XC90.
Misschien komt dat wel het best tot uiting als je foto’s van de eerste generatie (2002) en van nu (2024) naast elkaar legt. De aanpassingen zijn, zoals ze zelf graag zien, minimaal. Is dat omdat ze lui zijn? Nee. Hebben ze geen inspiratie? Nee. Vinden ze het snel goed? Nee. Maar wat wel telt: het design van de allereerste XC90 was meteen bullseye.
Toen het Zweedse merk op 7 januari 2002 in Detroit het doek van de SUV trok, was men wat sceptisch. De critici vonden het met de eieren na Pasen komen: ze betraden te laat het SUV-segment. Maar goed, al snel ebde het zuur uit de meningen. De XC90 bood uitwegen waar andere SUV’s alleen maar van konden dromen. Zijn rijeigenschappen waren equivalent aan die van een personenauto, hij noteerde het laagste brandstofverbruik én de innovatie RSC (Roll Stability Control) was geïntegreerd. Tja, het blijft toch Volvo hè: safety first, dus.
Nu, 22 jaar later, is de XC90 nog steeds een zevenklapper van formaat. Letterlijk en figuurlijk. Al heeft-ie deze keer wel een opfrisbeurt gekregen, maar dan wel naar Zweeds maatstaven. Daarover later meer.
Het Volvo-landschap
De Sontbrug blijft een dingetje in de autopersreizenwereld. Snappen we, want de tunnel-brug-combi is ook er ook eentje om door te strepen op je reisbucketlist. De brug overleven, dat zal wat gevoelens oproepen bij kijkers van The Bridge, is natuurlijk easy. In dit soort situaties vangt de grote machine flink wat wind, en hij heeft een leeggewicht van 2197 kg, maar de rijsystemen bieden altijd een helpende hand.
Soms worden ze verafschuwd (ook door ons – hebben we het al vaker over gehad), al is het soms ook echt handig. En bij Volvo staan natuurlijk comfort, veiligheid en technologie altijd hoog in het vaandel. Bij de nieuwe XC90 heb je daar niks over te klagen: van rijhulptechnologie tot het actieve chassis met luchtvering en van het Blind Spot Information System tot de 360° parkeercamera. Alles zit er op en aan.
Goed, back to business. Eenmaal de brug over parkeren we ‘m voor een fotoshoot. Tussen het blauw van de zeestraat Sont en het Zweeds groen dat zich landinwaarts beweegt, komt de exterieurkleur Bright Dusk goed uit. Anders gezegd: de nieuwe XC90 blendt lekker in.
Dat gevoel blijft ons de hele roadtrip bij. Het picturale zuiden van Zweden laat de SUV glijden over de wegen en soms vergeet je even dat je aan het rijden bent. Zeker als de gesprekken met je medepassagiers dieper en dieper worden. Wellicht is dat direct ook het grootste toppunt van de nieuwe XC90: je verzinkt tijdens het rijden in gedachtewisselingen.
Swedish Greatest Place: VYN
Toch weten we de SUV zonder kleerscheuren of velgkrassen in Österlen te krijgen. In de verte, op een heuvel met uitzicht op de Baltische zee, pronkt VYN. Een spot die al langer op ons lijstje stond, want het is opgenomen in World’s Greatest Places of 2024—100 extraordinary destinations to explore van Time Magazine.
Hier staan chef Daniel Berlin en zijn team sinds oktober vorig jaar voor iedereen klaar, en het restaurant heeft nu al twee sterren bemachtigd. Het constant hoge niveau van de seizoensgebonden gerechten die voortkomen uit hun Scaniaanse en Scandinavische DNA, de lokale flora en fauna, de excellente service en het kunstzinnige, maar minimalistische interieur zijn daar verantwoordelijk voor.
Het resultaat is dat we twaalf rondes lang, zorgvuldig gepaird met mooie wijnen, puur genot voor onze neus krijgen. We hebben het onder andere over warme king krab met rozenbottel en lokale saffraan, langoustinestaart gegaard in bruine boter, gepocheerde fazant met truffel en op hoog vuur gebakken damhert. En dat alles is extra op smaak gebracht met groenten en specerijen uit de buurt.
Aan het tweesterrenrestaurant is ook een boutiquehotel gevestigd waar je op kan gaan in de natuur van Österlen. Door het hotel heen vind je de kunst van multitalent Daniel Berlin zelf en is clean ingericht, waardoor je volledig tot rust komt.
De duurzame visie van VYN komt zelfs in de douche tot uiting. Voor hun douchesysteem maken ze gebruik van Orbital Systems, een bedrijf dat opgericht is na een academische samenwerking tussen NASA en de Universiteit van Lund. In 2012 brachten ze ’s werelds eerste circulaire douche naar aarde en elke douchebeurt met dit systeem bespaart liters water. Zo ook bij VYN. Een doordachte keuze dus van Volvo – op alle fronten.
Laatste XC90-check
Na een heerlijke nachtrust en een ontbijt dat óók op een ander niveau is, is het weer tijd om de XC90 verder te ontdekken. Voordat we weer richting ons wat minder fotogenieke land banjeren, inspecteren en ervaren we de nieuwe XC90 nog een keer goed.
Als we langs de lichtgrijze designmeubels door het raam kijken, valt de term ‘formaat’ weer op. Daar is weer het letterlijk-figuurlijk-stukje dat we eerder aanhaalden. De nieuwe XC90 is namelijk letterlijk van formaat, want hij is 4,95 m lang, 1,93 m breed en 1,77 meter hoog. Dit zorgt voor veel ruimte: 640 l volume aan bagageruimte (vier koffers en één stuk handbagage), dat uit te breiden is naar 1.816 l.
Figuurlijk mag het woord formaat ook aangehaald worden, omdat de nieuwe XC90 op veel fronten om door een ringetje te halen is. Het klassieke, tijdloze exterieurdesign heeft een hier en daar wat smeuïge accessoires opgespeld gekregen, waardoor de totale outfit van de Zweedse SUV een vleugje flair heeft gekregen. Vanbinnen heb je het gevoel dat je op een fauteuil zit in minimalistische interieurdesignwinkel, maar dan wel met 455 pk onder de kont en er zijn zes fauteuils over voor de anderen.
Designupgrades
Eén van de zoek-de-verschillen-elementen tussen de nieuwe en oude XC90 is de bredere grille. Die is nu snaarstrak gesneden en sluit aan op de (ook) ververste, gestroomlijnde koplampen. Het Volvo-logo als centraal punt in de diagonale tweesplitsing van contrasterende lamellen maakt ‘m kwieker, wat expressiever. Tel daar een nieuwe luchtinlaat, de verchroomde details en een esthetische motorkap (ja, ze bestaan) bij op, en je hebt een uiterlijke facelift te pakken. Eentje waarover gepraat wordt, maar niet geroddeld – zoals wél het geval is bij de meeste menselijke facelifts.
De Zweden zijn iets minder losgegaan op het achterwerk, maar de subtiele veranderingen maken wél het verschil. Zo hebben de achterlichten een donkerder ontwerp. Delen die voorheen chroom waren zijn nu zwart, waardoor de verticale lijnen van de kenmerkende achterlichten beter zichtbaar zijn. Eigenlijk precies zoals een XC90-upgrade bedoeld is.
Een harmonieus schouwspel vanbinnen
Wel nu: de binnenzijde. Misschien wel het optimum van de nieuwe XC90. Het gevoel van kwaliteit start bij het zien van de SUV, maar komt tot leven als je instapt. We hebben het dan niet alleen over de Cardamom Nordico-bekleding, het soepele 11,2-inch-touchscreen, de kristallen pookknop, het dashboard met lederlook of de achtvoudig elektrisch verstelbare voorstoelen. Nee, eigenlijk hebben we het over alles.
Het interieur voelt namelijk als een harmonieus schouwspel. Wat toch knap is voor een zevenzitter met zó veel details, maar die toch bescheiden wil blijven.
Laten we zeggen dat het ‘m in de kleine dingen zit. Dat is niet gek, want aan het begin van onze trip hebben we een interessant gesprek met Marie Stark, Design Manager Colour & Material bij Volvo. Geïnteresseerd stelt ze vragen en vertelt ze verhalen over designprincipes, vooral buiten de autowereld om. Ze wil weten welke fashiondesigners in Nederland hot zijn, drukt on the spot hun volgverzoekbutton in op Insta en vervolgt haar verhaal over finesses uit de modewereld waar zij geïnspireerd door raakt. Ze wijst naar de hak van haar laarzen: ‘Kijk naar dit oranje, kleine labeltje op de achterkant. Alleen dat kan al een inspiratiebron voor mij zijn. Maar ik kijk ook naar de stiksels van de schoen: hoe zit het vast, welke technieken worden gebruikt en hoe kan ik dat toepassen?’
Tijdens de trip springen we in de passagiersstoel van de nieuwe XC90, en nemen we het interieur tot ons. Eén blik over de linkerschouder laat niet alleen een zee van ruimte zien, maar ook een klein labeltje dat elegant is gestikt aan de comfortabele bijrijdersstoel. Het design? De Zweedse vlag. Misschien is het toeval, misschien komt het niet eens uit Marie’s koker, maar het detail is wel blijven hangen. Zoals de gehele SUV doet.
Crème de la crème
We maakten onze roadtrip in de Ultra-versie – wat eigenlijk betekent: de crème de la crème. Dan hebben we het over een glazen panoramadak (standaard in de Ultra-versie), Visual Park Assist en Nubuck hemelbekleding.
Onze roadtripvriend was ook nog extra uitgerust met het Bowers & Wilkins-audiosysteem. Een 19 luidsprekers tellende samenstelling, inclusief Fresh Air-subwoofer en vier Sound Modes. Onze favo: Jazz Club. Als je één met de nieuwe XC90 bent en je sluit jezelf af van de wereld met Billie Holiday door de speakers, wil je nooit meer anders. De extra kosten zijn helaas niet mals: €3.110.
Al is de nieuwe Volvo XC90 over de gehele linie gezien niet goedkoop. Integendeel. De vanafprijs staat op €93.495, onze versie heeft een vanafprijs van €97.995. En dan ben je er nog niet, natuurlijk. Maar hé, dan kun je wel met een gerust en stijlvol hart een vijfling krijgen.
Roadtrip naar Zweden dan maar?