Toen je vader jouw leeftijd had, had hij waarschijnlijk dezelfde natte droom als jij nu. Na het zien, of misschien zelfs rijden, van de Morgan Plus Four, ben je direct in love.
In 1950 werd de Morgan +4 (zoals hij toen heette) gelanceerd door de Britse autofabrikant en veroverde al snel vele harten. Als je ze toen had verteld dat ze 70 jaar later met een optisch vrijwel ongewijzigd model op de markt zouden komen, dan hadden ze hartelijk gelachen waarschijnlijk. Toch denk je bij het zien van de nieuwe Morgan Plus Four aan een oldtimer, maar niets is minder waar…
De nieuwe Morgan Plus Four
Misschien heb je ‘m al bij het raam zien staan, langs de A2 bij Louwman Exclusive. Tussen de supercars valt dit nieuwe ‘oude’ beestje aardig op. Maar feit is: deze auto gaat je misschien nog wel méér rijplezier opleveren dan elke andere auto in de showroom.
Wij kregen de sleutels overhandigd om een gloednieuwe Morgan Plus Four een keer te mogen ervaren. En een ervaring was het.
De perfecte mix tussen oud en nieuw
De dames en heren van het designteam van Morgan hebben niet de meest uitdagende baan, zou je denken, want het ontwerp van de Plus Four is in 70 jaar niet veranderd. Toch is er heel wat werk in gaan zitten om de perfecte mix tussen modern en old school te creëeren.
De ouderwetse lange neus met prachtige curves is voorzien van moderne LED lampen. Het chassis is volledig van aluminium, maar het frame is nog steeds handgemaakt van hout! De achterkant heeft een iconisch rok-achtige vorm met klassieke achterlampen, maar daaronder twee dikke sportuitlaten die een prachtig geluid produceren. Verantwoordelijk daarvoor? Een hypermoderne viercylinder 2L twin turbomotor van BMW, die ook te vinden is in de Z4.
Vermogen Morgan Plus Four
Maakt deze nieuwe motor het rijden in een ‘oldtimer’ minder leuk? Juist niet! Wie wordt er nou niet blij van 255 pk, 400 Nm en in 5,2 seconde naar de 100 km/h? Helemaal als je praktisch op de weg ligt in deze auto en de wind door je pompadour raast.
Wat ze gelukkig behouden hebben in deze auto, is het één zijn met alles om je heen. Dit is wat het rijden in de Plus Four zo ontzettend leuk maakt en wat in geen moderne supercar te evenaren is. Geloof ons: 200 km/h rijden in een auto als deze geeft je een heel ander niveau van adrenaline.
Techniek
Misschien heeft dat ook te maken met het ontbreken van moderne stukjes techniek die we gewend zijn. Sensoren, ESP en zelfs een airbag stralen van afwezigheid in de Morgan Plus Four. Dit is puur autorijden! Maar door moderne innovaties als een nieuw onderstel, de nieuwe motor, ABS, stuurbekrachtiging, airco, verwarmde stoelen en een eventuele automaat als optie toch nog enigszins comfortabel. Al zouden we dat laatste absoluut afraden, omdat schakelen gewoon te leuk is in dit ding.
Ook in het interieur geldt: less is more. Je schaft zo’n auto aan om te rijden, niet om te spelen met knopjes en schermpjes. Radio? Die is er zelfs niet. Maar dat heb je ook niet nodig. Al hebben we ons laten vertellen dat er wel muziek te beluisteren is via Bluetooth.
Prijs Morgan Plus Four
En dan: de prijs. Wat betaal je voor zo’n bolide? Dat valt dus reuze mee. Je haalt met een Morgan natuurlijk een top notch sportwagen in huis, waarmee je vele voorbijgangers een nekhernia zal bezorgen. Dat is wat waard ;-). Voor een bescheiden ton krijg je de sleutels overhandigd van een van de leukste auto’s van het moment en wordt de natte droom van je vader (en jou) eindelijk werkelijkheid. Al klinkt dat laatste eigenlijk best een beetje goor…