De MINI JCW Countryman is helemaal niet MINI

CREDITS: DB Studios

Een MINI een kleine auto noemen anno 2024? Ben je gek. We gingen een week op pad met de 300 pk sterke MINI John Cooper Works Countryman en we kunnen je nu al verklappen: we genoten er maximaal van.

Maximale keuzes voor de MINI JCW Countryman

Handig om even wat toelichting te geven, want er zijn nogal wat verschillende modellen MINI tegenwoordig. Je hebt ze groot, klein, cabrio, elektrisch, met benzinemotor. Eigenlijk is alles wel te verkrijgen, behalve een diesel. Globaal gezien zijn er twee grote verschillen: een elektrische versie of een benzineversie. Kijken we alleen naar de benzineversie, dan hebben we de MINI Cooper, de MINI Cooper 5-deurs, de MINI Cabrio, de MINI Countryman en de MINI John Cooper Works.

MINI JCW Countryman, De <strong>MINI JCW Countryman</strong> is helemaal niet MINI
Foto: DB Studios

MINI Countryman

De MINI Countryman is het grootste model en is weer onderverdeeld in drie modellen, te weten de Countryman C, de Countryman S ALL4 en de door ons geteste MINI JCW Countryman ALL4. Qua formaat zijn ze allemaal hetzelfde, maar qua motorisering gaat het van 170, naar 218 en 300 pk. De C heeft voorwielaandrijving, terwijl de S ALL4 (de naam zegt het al) en de JCW Countryman ALL4 vierwielaandrijving hebben.

De grootste én de snelste

En het laatstgenoemde model is dus de racevariant die qua vermogen iedereen bij het stoplicht zal verslinden. Enfin, wij gingen dus op pad met de Countryman én John Cooper Works-uitrusting. Ofwel, de grootste én de snelste. De auto weegt zo’n 1735 kilo en heeft 300 pk tot zijn beschikking. Droge feiten, maar in de praktijk betekent dit dat je er echt snoeihard mee kan rijden. Dankzij de heerlijke vierwielaandrijving heb je optimale grip en je kunt echt gooien en smijten met deze auto. De 7-traps automaat schakelt soepeltjes voor je, en een sprintje van 0-100 km/h doe je in 5,4 seconden. De topsnelheid ligt op 250 km/h, en we kunnen je garanderen: dit haal je best snel.

MINI JCW Countryman, De <strong>MINI JCW Countryman</strong> is helemaal niet MINI
Foto: DB Studios

Uit een tijdperk dat nog moet komen

De MINI JCW Countryman is echt groot en vierkant, wat we als een compliment bedoelen. Misschien hadden we onze verwachtingen wat moeten bijstellen, want het was voor ons lang geleden dat we in een MINI hadden plaatsgenomen. De MINI Countryman is net geen 4,5 meter (!) lang en is 1,60 meter hoog. Hij ziet er heel futuristisch, maar toch beschaafd uit, alsof hij uit een tijdperk komt dat nog moet gaan komen. Hij lijkt wel op een prototypeauto en doet ons denken aan de eerder geteste Land Rover Defender P110.

MINI JCW Countryman, De <strong>MINI JCW Countryman</strong> is helemaal niet MINI
Foto: DB Studios

Letterlijk een geinig interieur

Maar ook het interieur is op zijn minst eigenzinnig te noemen. Alles wat je ziet, is met een kwinkslag naar het verleden behouden, maar dan in een modern jasje gestoken. Een lomp grote teller in het midden die tevens dient als infotainmentsysteem én Apple CarPlay. De liefhebber zal zich irriteren aan het feit dat Apple CarPlay er nog steeds vierkant eruitziet in het ronde infotainmentsysteem (met grote zwarte vlakken boven en onder tot gevolg), maar ach, een kniesoor die daar om maalt. Alle knoppen, schermen en interieurbenodigdheden zijn een knipoog naar vroeger, wat wij dan weer heel charismatisch vinden. En de humor, oh de humor. Er is goed nagedacht over gamification. Zet je de auto op standje Go-Kart (oftewel Sport), hoor je het geinige stemmetje van Super Mario. En sta je stil, dan kun je een QR-code scannen om Super Mario-achtige spelletjes te doen op het scherm, met je telefoon als gamepad. Nice.

MINI JCW Countryman, De <strong>MINI JCW Countryman</strong> is helemaal niet MINI
Foto: DB Studios

Gooien en smijten

Met de MINI JCW Countryman kun je écht gooien en smijten. Dankzij de vierwielaandrijving heb je maximale grip en een bocht iets te hard nemen, is je zo vergeven. De demping is erg comfortabel en op het rechte stuk jakker je echt heel snel richting standje illegaal. Het brandstofverbruik ligt volgens de theorie op zo’n 8,3 liter per 100 km, maar dit hebben we bij lange na niet gehaald; eerder het dubbele. De bodemvrijheid van de MINI Countryman zonder belading is 165 mm, waardoor je dus niet echt heel laag aan de grond zit, zelfs iets hoger dan bij een modale Golf 6. Je zit dus niet per se heel laag aan de grond, waardoor je niet dat kartgevoel hebt zoals bij een ‘echte’ MINI. Maar het fungehalte is overduidelijk aanwezig.

MINI JCW Countryman, De <strong>MINI JCW Countryman</strong> is helemaal niet MINI
Foto: DB Studios

Verdict

Nooit gedacht dat we dit zouden zeggen, maar de MINI Countryman is een snelle en ruime auto. Met een vermogen van 300 pk en een kofferbakruimte van 505 liter doe je bijna niet onder voor een BMW 5 Touring. Krankzinnig dat deze auto überhaupt nog een MINI genoemd wordt. Qua concurrentie kunnen we nauwelijks een ander model opnoemen waar je zo veel plezier mee hebt en waar je ook nog eens zoveel in kan meenemen. Ga je voor de instapversie, dan heb je met iets meer dan € 45.000 echt een hele royale, leuke auto te pakken. Kies je dan ook nog voor een gepeperde motor, dan zal je iets meer moeten neerleggen. Maar één ding is zeker: een glimlach van oor tot oor is onbetaalbaar.

Specs MINI JCW Countryman 2024
Motor: 2.0 liter benzine
Vermogen: 300 pk
0-100 km/h: 5,4 seconden
Topsnelheid: 250 km/h
Vanafprijs Countryman: € 45.990
De versie die wij reden: € 87.786
Source:
LEES OOK
Oogverblindende Ferrari-video’s
Oogverblindende Ferrari-video’s
Een Ferrari is oogverblindend. En dat is ook waarom socialmediakanalen bepakt zijn met video’s van de Italiaanse kunststukjes. Daar pluk je als autoliefhebber de vruchten van. Van…
We leven in deze stijlbewegingen
We leven in deze stijlbewegingen
Er komt veel voorbij, hè? Op Insta, TikTok, Pinterest en Discord word je plat gebombardeerd met stijlupdates, waardoor je soms het overzicht effe kwijt bent. Want niet…