Vakmanschap als grootste goed – letterlijk

CREDITS: Mazda

Al ruim 102 jaar blinkt het in Hiroshima gevestigde Mazda uit in alles tot in de puntjes ontwikkelen. Op hun eigen manier.

Noem het eigenwijs, ze noemen het zelf liever toewijding. De Takumi (de vakmeesters), een titel die je krijgt na twintig jaar bewezen vakmanschap, zetten zich in om elk detail te perfectioneren.

Een nieuw verhaal in het boek ‘Mazda’s Vakmanschap’

In elk model uit de line-up is dat voelbaar, maar in de nieuwe CX-80, Mazda’s grootste SUV, krijgt craftsmanship een nieuwe, grootse betekenis. We maakten kennis met de nieuwe Japanse zevenzitter ín en óp Depot Boijmans Van Beuningen. Daar waar aandacht voor de details van kunst door de aderen stroomt.

, <strong>Vakmanschap</strong> als grootste goed &#8211; letterlijk
Foto: Mazda

Viermaal scheepsrecht

Het is een indrukwekkend gezicht: een SUV van bijna vijf meter in de weerspiegeling van één van de meeste gefotografeerde gebouwen van Nederland. Voor de ingang van het kunstdepot van Museum Boijmans Van Beuningen prijkt de CX-80 tweemaal. Of ja, eigenlijk viermaal. Daardoor komen onderdelen als de honingraatgrille, donkere accenten en LED-verlichting het best tot zijn recht. Vanuit allerlei invalshoeken kun je het nieuwe vakmanschapswerk aanschouwen, en de details spreken voor zich. 

Boven op het voor het publiek toegankelijke kunstdepot wacht een lunch, met bijpassende (alcoholvrije) natuurwijnen, op ons. Terwijl de finesses van de CX-80 aan ons worden verteld, prijken rondom de tafel verschillende objecten die Madza en haar designers inspireren. Denk hierbij aan de materialen, maar ook aan kunststukken uit de interieurwereld. Vakmanschap gaat voor het Japanse automerk namelijk veel verder dan de carrosserie en vier wielen. Véél, véél verder.

De CX-80 in designtaal

Eén van de filosofieën van Mada, die in de CX-80 tot in de puntjes is verweven, is het Kodo-designprincipe. Deze filosofie staat voor ‘Ziel van Beweging’: de onweerstaanbare schoonheid van een natuurlijke beweging in een stilstaand object, is de kern van het verhaal. Mazda paste het voor het eerst toe op de concept-car Shinari in 2010, maar de Takumi hebben dat nu geperfectioneerd. De vakmeesters beheren de kunst van het maken. Harmonie, vakmanschap en absolute precisie zijn de pijlers van deze unieke werkwijze. Niets wordt aan het toeval overgelaten. En zo ook niet bij de nieuwe zevenzitter. 

Het geraffineerde en puur vormgegeven silhouet wordt geaccentueerd door de vloeiende, fraaie lijnen. In combi met de lange wielbasis en de chromen details maken van de CX-80 een werk dat niet misstaat in het kunstdepot zelf.

Maar dat is niet alleen te zien aan het exterieur. Ook de designfilosofieën  Ma, Kaicho en Hacho hebben weer hun werk gedaan. Werk dat vooral vanbinnen boekdelen spreekt. Ma is de schoonheid en spanning die wordt gevonden in de lege ruimte tussen deze elementen. Geen poespas dus, maar een weloverwogen verfijnde inrichting in de nieuwe CX-80. Kaicho verrijkt de ruimte die door Ma wordt gecreëerd. Het is de harmonie tussen verschillende materialen en texturen, waarin verlichting ook een belangrijke rol speelt. Mazda maakt gebruik van subtiele, zachte, indirecte verlichting om het gevoel van harmonie in zijn auto’s te versterken. Hacho, als laatste, is het ontplooien van ‘gebroken ritme’. In de context van autodesign wordt Hacho door Mazda gebruikt om het interieur van een auto te doordrenken met ritme en dynamiek.

De CX-80 in specs

Goed, nog even alle specs op een rijtje. Allereerst de ruimte, want je bent een zevenzitter of je bent het niet. Hij is 4.995 mm lang, 1.890 mm breed en 1.710 mm hoog. De drie zitrijen van de CX-80 zorgen ervoor dat je álles mee kunt nemen: van zes passagiers tot een maximale laadruimte (met alles plat) van 687 liter. 

Onder de motorkap schuilt een hybride aandrijflijn die kracht en efficiëntie moeiteloos combineert. De e-Skyactiv PHEV-technologie omvat een 2.5-liter viercilinder benzinemotor en een elektromotor, goed voor een gecombineerd vermogen van maar liefst 327 pk en een koppel van 500 Nm. De sprint naar de 100 km/u doet hij in 6,8 seconden, terwijl de topsnelheid begrensd is op 195 km/u. Met de 17,8 kWh-batterij kun je tot 60 kilometer volledig elektrisch rijden (WLTP). Opladen? Aan een normaal stopcontact duurt het ongeveer 8,5 uur, maar met een 7,4 kW-lader kun je de batterij binnen 2,5 uur volledig opladen. Niet slecht. 

De interieurdesign-taal komt tot leven door het 12,3-inch-touchscreen en de juiste verhouding tussen ruimtes. Zoals de plaatsing van de fysieke knoppen, want soms wil je gewoon dingen aanpassen zonder digitale handelingen. Ook cool: het Driver Personalisation System past de instellingen van stoel, stuur, spiegels en zelfs klimaatregeling aan op basis van gezichtsherkenning.

Last but not least: de kracht van Mazda blijft, uhm, kracht. Met het riante geremde trekgewicht van 2.500 kg kun je ook met deze Japanner weer alles aan.

Uitvoeringen

De hamvraag: wat gaat-ie kosten? Dat verschilt – ja, duh… De prijs begint bij €63.090. Bij de instapversie heb je nog steeds de luxe van o.a. draadloze smartphone-connectiviteit, een premium audiosysteem en adaptieve cruisecontrol. Kijken we een stap verder, dan hebben we het over de Homura en Homura Plus (€69.390 en €73.490). Het verschil zit ‘m in specs als een panoramadak, een 360-graden camera en een Bose-audiosysteem.

De allerdikste uitvoeringen zijn de Takumi en Takumi Plus, voor respectievelijk €70.390 en €74.490. Het interieur wordt dan verrijkt met esdoornhout en subtiele LED-verlichting op alle rijen, het exterieur met antracietkleurige velgen en zilveren accenten. Vet, toch?

Source:
Mazda
LEES OOK
Kamperen op topniveau
Kamperen op topniveau
Staat het plannen van je volgende trip nog op je to-dolijst? Dan heb we een extra, oldskooloptie voor je: kamperen. Maar dan wel in stijl. Cozy vibes,…
Weekend Desires #365
Weekend Desires #365

Eén van de laatste vakantieweekenden staat voor de deur. Begin ‘m zoals je gewend bent: met de allermooiste dames van The Gram.

Tijdreizen in het adembenemende Dubai
Tijdreizen in het adembenemende Dubai
Als je aan iemand vraagt wat het eerste is waar diegene aan denkt bij de stad Dubai, dan krijg je antwoorden zoals: supercars, wolkenkrabbers, gemoderniseerd, fashion, olie,…