Als we ‘Takumi’ opzoeken in het Mazda-woordenboek (yes, dat bestaat echt) vinden we: bijzonder vaardige ambachtslieden. En als we daarna de Mazda CX-60 Takumi checken, snappen we linea recta waarom voor die naam is gekozen.
De link tussen messen slijpen en de Mazda CX-60 Takumi
Omdat het merk ons het Japanse vakmanschap wilde laten ervaren, gingen we met deze uitvoering naar Scherpeindje in Eindhoven. Daar waar Renee Frankhuizen een met passie en traditie doordrenkte Japanse messenslijperij runt.
Focus, focus, focus
‘Messen slijpen, op Japanse, traditionele wijze, draait om focus, focus, focus,’ schetst Renee als we het karakteristieke blauwe pand in Eindhoven binnenstappen. Meteen good to know, maar het mooiste: we hadden nog amper iets gevraagd. Dat is positief bedoeld, want het is treffend voor Renee’s drift. Als je haar en haar werkplaats ziet, is het gedachtenspel wat rondhuppelt in je hoofd: Renee is hiervoor in de wieg gelegd. Dit is haar levenswerk. Maar niets is minder waar: ze doet het pas een aantal jaar, ze is in coronatijd begonnen, en het is een verlengstuk van haar liefde voor koken, vissen en hiking. ‘Ik ben muziekdocent, maar alles kwam destijds stil te liggen. En als er iets niets voor mij is, dan is het dat. Stilstaan is doodgaan. Dan moet ik echt omvallen, en zelfs dan ga ik nog iets doen denk ik…’
Constant finetunen, constant verbeteren, constant op zoek naar perfectie
Ze kocht haar eigen wetstenen, begon aan haar keukenaanrecht en deed alles volgens de tradities. Ze kreeg online les van de echte vakmeesters uit Japan. Haar werk werd uitgebreid en het resulteerde in een eigen messenslijperij. Het was liefde op het eerste gezicht. Nu is ze de enige vrouwelijke messenslijper van Europa die het op deze manier doet en daar is ze maar wat trots op.
Japans vakmanschap
Een Japans mes wordt áltijd over minimaal drie verschillende slijpstenen gescherpt. ‘Daardoor ben je er ook best wel lang mee bezig, dus het verdienmodel is ruk,’ vertelt Renee toch nog wel met een lach. Het is dus constant finetunen, constant verbeteren, constant op zoek zijn naar perfectie. Zo heeft Renee haar techniek eigen gemaakt. ‘Slijpen is in principe slijpen, maar de aandacht, de snelheid, of eigenlijk traagheid, en de techniek van het slijpen die moet je eigen maken. Japans vakmanschap is verfijnd en draait om precies weten wat je doet. Je behandelt het met aandacht, blijft constant controleren en je moet niet snel tevreden zijn. Het moet perfect zijn.’
Dat is waar Japans vakmanschap voor staat en dat is ook precies die link die Mazda zoekt. Wereldwijd, maar ook hier in Nederland vindt het merk de mensen die ambacht een nieuwe betekenis geven in de Dikke van Dale. Of in Mazda’s woordenboek.
Mazda CX-60 Takumi
Omdat we in de plug-in hybride CX-60 Takumi onszelf naar Eindhoven verwenden (niet reden), kwamen we in de volle Japanse sfeer van craftsmanship aan. Het aanzicht alleen is al heerlijk. Het silhouet is in één lijn neergezet en vloeit als het ware over het wegdek.
In het interieur voel, zie en ruik je namelijk luxe en craftsmanship. Er worden veel verschillende, hoogwaardige materialen en texturen gebruikt, maar alles is met elkaar in harmonie. Esdoornhout, nappaleder, chromen details en Japanse textiel: het zijn elementen die je onder je kont en om je heen wil.
Met als beeldend, en voelbaar, voorbeeld: Musubu, een speciaal stiksel dat is geïnspireerd op de kunst van het boekbinden. Dat zie je bijvoorbeeld terug op het dashboad. Met dit soort details, en daarmee eeuwenoude Japanse tradities, weet de CX-60 hoge ogen te gooien. Mocht je het gevoel hebben dat je dan veel poespas om je heen hebt: nope. Integendeel, zelfs. Het interieur van Mazda draait om het begrip ‘Ma’. Bij ‘Ma’ gaat het om lege ruimtes. Jo Stenuit, Design Director at Mazda Motor Europe, vertelde aan ons hoe dat zit: ‘Het is als een oude Japanse kamer: redelijk leeg, maar superfunctioneel. Als je binnenloopt is het rustgevend en de focus gaat uit naar één object. Dat is de kern van het interieur.’
Rijden
Maar wat zit er achter en onder dat heerlijke design? Met de CX-60 Takumi heb je een oersterke, of een 327 pk sterke, plug-in hybrid bij je met vierwielaandrijving. Nee, je gaat er geen sprintjes mee winnen, maar is dat het doel? Tuurlijk niet, en dat weet je. De 8-traps automaat voelt heerlijk comfy aan en mocht het belangrijk voor je zijn: de topsnelheid ligt op 200 km/h. En als je niet constant die grens opzoekt, rijd je in de CX-60 volgens het boekje tot 63 kilometer volledig elektrisch. Niet verkeerd, toch?