Afsluiten doen we in stijl. Niet alleen met héél veel champagne op 31 december, maar ook door de archieven van MANIFY in te duiken. We brengen aan het eind van ’22 met liefde de bruutste bolides aan de man die dit jaar voorbij zijn gekomen.
MANIFY Rides: dit was ’22 op vier wielen
Rides is een belangrijk onderdeel van MANIFY. Daarom besteden we graag nog even wat extra aandacht aan vierwielers. Het is namelijk een voorrecht om voor ons werk pk’s te tellen, van 0 tot 100 km/h te sprinten én veel luxe onder de bips te hebben. Daar zijn we alle merken van – pakweg – Porsche tot Ford meer dan dankbaar voor. Sommige modellen zijn alleen voor de Elon Musks onder ons weggelegd, andere modellen zijn wél haalbaar voor hardwerkende ambitiejagers. Misschien dan wel via de private lease weg, maar hé: dat is ook een weg. Voor nu: geniet van deze paradepaardjes en als je meer wil lezen over het model, verwijzen je mooi door. Enjoy!
Range Rover P530 First Edition (2023)
Een overdaad aan luxe testen. Dat klinkt toch als muziek in de oren? Zeker, en dat is echt precies wat je voelt in de Range Rover P530. Het is een soort comfortabel 3.0. De Ranger Rover P530 zorgt ervoor dat je als bestuurder én passagier helemaal in de watten wordt gelegd.
Als je de auto voor het eerst ziet zou je zeggen dat het om een prototype gaat. Zó modern en eigentijds zijn de nieuwe looks. Na een korte gewenningsperiode kwam het gevoel van bewondering, want de nieuwe Ranger Rover is een win voor het straatbeeld. En dan moet het instappen nog beginnen. Een auto kan er van de buitenzijde wel luxueus uitzien, maar is-ie dat ook van binnen? Lees het hier…
Bentley Continental GT Speed
Een race-auto vermomd als gentleman car. Dat vinden wij van de Bentley Continental GT Speed. Het interieur geeft je het gevoel alsof je in een luxe hotel zit, die Bentley wel supersnel is. Met 650 pk komt-ie op zijn zachtst gezegd goed van zijn plek. Een 6.0 liter twin-turbocharged W12 motor helpt je om binnen 3,6 seconden de 100 km/h per uur aan te tikken.
Onze Britse klapper had vier Akrapović-uitlaten die zich in de Sport-stand overduidelijk lieten horen. Zo zijn de kleine plofjes bij het loslaten van de uitlaat nauwelijks te missen. Een overheerlijk gevoel, all the time. Dat gevoel trekt door omdat het schakelpunt pas bij zo’n 6000 toeren ligt, alleen omdat je met plankgas zó snel illegale snelheden aantikt, hebben we té vaak té snel onze voet moeten liften.
Eén van onze conclusies is: ‘Hij is verfijnd en veel minder pompeus dan zijn grotere broer, de Flying Spur.’ De rest van onze bevindingen lezen? Die vind je hier.
Porsche Taycan GTS
Om onze ongezouten mening over de Porsche Taycan GTS aan de man te brengen, testten we de supercar als daily driver. Een ware life goal voor elke autoliefhebber. Het idee was vrij simpel: we hebben een week lang in een elektrische Porsche alles gedaan wat we ook in een ‘normale auto’ doen. Gewoon om eens te voelen hoe zo’n bakbeest als daily driver is.
Met als conclusie: ‘Porsche was vrij laat met het introduceren van een elektrisch model, maar nu begrijpen we ook waarom. De auto is op alle fronten doorontwikkeld. Het stuurgedrag is heerlijk lichtvoetig, wat best bijzonder is voor een auto van 2385 kg. Daarnaast is de Taycan GTS ruim genoeg om drie vrienden met weekendbagage mee te nemen en de beloofde actieradius klopt ook nog eens. Oók als je in het bezit bent van een zware rechtervoet.’
Lees hier hoe een week eruitziet in de Porsche Taycan GTS én waarom we tot deze conclusie zijn gekomen.
Kia EV6 GT
Holy shit. Dat was onze gedachte toen Kia ons een powerpointslide voorschotelde met een vergelijkingslijstje. De Kia EV6 GT staat namelijk tussen namen als de Audi RS e-tron GT en de Porsche Taycan Turbo. En allesbehalve onverdienstelijk. Als je dat ons – pakweg – twaalf jaar geleden had verteld, hadden we je vierkant uitgelachen. Maar nu staat Kia er goed op, óók tussen deze merken.
We kregen de powerpointslide te zien tijdens onze rijtest in Stockholm. Op een training court namen we de EV6 GT mee om te driften (jup, drift mode heb je) en om even te testen hoe snel-ie écht is tijdens een drag race. Hoe dat ging én welke cijfers ‘m supercarwaardig maken check je in dit artikel.
Ford Mustang Mach-E GT
Nog een GT-versie. We deden dit jaar ook een rijtest in hét elektrische paradepaardje van Ford. Dat is wel even wennen, want bij een Ford Mustang gaan er bij veel mensen wel wat ogen twinkelen. Ze horen motor en de uitlaatroffel alleen al bij het horen van de naam Mustang. Nu is er een Ford Mustang Mach-E GT en die heeft hele lekkere cijfers.
Zo geven je de 487 pk / 358 kW en 860 Nm g een mega koppel en trekkracht. Je zal je stoel ingedrukt blijven tot de Mustang Mach-E GT zijn begrensde topsnelheid van 200 km/h haalt. Daarnaast zorgt de GT-versie ervoor dat je in 3,5 seconden op de 100 km/h zit. Dat betekent dus dat dit de snelste Mustang is die je momenteel – af fabriek – kan kopen.
En wat voor specs je dan allemaal nog meer koopt, lees je hier…
BMW i4 M50
Dan nog eentje die we al hebben getest, maar waarvan de rijtest nog online komt: de BMW i4 M50. Een elektrische auto die er niet per se uitziet als een elektrische auto. Het designteam van BMW heeft onze harten veroverd door het introduceren van de i4 M50. Maar is ie ook M-waardig?
Maar liefst twee (2!) elektrische motoren zorgen ervoor dat je een totaalvermogen van 544 pk tot je beschikking hebt. Het resultaat uit zich in een duizelingwekkend snelle 3,9 seconden naar de 100 km/h. De topsnelheid volgt eenvoudig snel en ergens rond de 225 km/h houdt het feestje op. Nu lijken dit specs voor een lichtgewicht-sportauto, maar we hebben het hier toch echt over een 2.290 kg zware sedan. Kun je het je voorstellen?
Nieuwsgierig geworden? Binnenkort meer op MANIFY.nl!