Afsluiten doen we in stijl. Niet alleen met héél veel champagne op 31 december, maar ook door de archieven van MANIFY in te duiken. We brengen aan het eind van ’23 met liefde de bruutste bolides aan de man die dit jaar voorbij zijn gekomen.
MANIFY Rides: dit was ’23 op vier wielen
Rides is een belangrijk onderdeel van MANIFY. Daarom besteden we graag nog even wat extra aandacht aan vierwielers. Het is namelijk een voorrecht om voor ons werk pk’s te tellen, van 0 tot 100 km/h te sprinten én veel luxe onder de bips te hebben. Daar zijn we alle merken van – pakweg – Range Rover tot BMW en van Ford tot Kia meer dan dankbaar voor. Sommige modellen zijn alleen voor de Elon Musks onder ons weggelegd, andere modellen zijn wél haalbaar voor hardwerkende ambitiejagers. En of de auto onderdelen nu niet te betalen zijn, of dat de rides niet kapot te krijgen zijn: elk beestje heeft zijn charme. Lees en kijk maar mee:
Porsche 911 (992) Carrera T: ouderwets gasgeven
We moesten, letterlijk en figuurlijk, even schakelen toen we de Porsche 911 Carrera T voorgeschoteld kregen. Want zo vaak rijden we geen auto’s meer met een handbak. En vooral geen handbak met maar liefst zeven versnellingen. Toch voelde het uiteindelijk weer ouderwets lekker.
De 911 Carrera T (De T staat voor Touring) heeft ‘slechts’ 385 pk. Daarbij heeft-ie ook nog eens een ouderwetse handbak. En toch hebben we kunnen concluderen dat 385 pk meer dan voldoende is om iedere dag met een glimlach uit je auto te stappen. Waarom? Nou, bijvoorbeeld door de functie Auto Blip. In de volksmond ook wel bekend als Tinus Tussengas. Schakel je een versnelling terug, dan wordt er automatisch een klein beetje gas gegeven, wat resulteert in een hoor- en voelbaar schel, agressief roffeltje. Dit is oorspronkelijk uitgevonden in de racerij om op toeren te blijven en niet veel snelheid te verliezen. 16
Dit, én nog veel meer ‘waarom-antwoorden’ vind je hier.
BMW i7 xDrive60: de beste, elektrische directie-auto
De BMW 7-serie als directie-auto kennen we al jaren, maar ook de captains of industry willen comfortabel achterin zitten én verduurzamen. Want goed voorbeeld doet volgen. Daarom gingen we op pad met de volledig elektrische BMW i7 xDrive60. Eenbakbeest met enorme proporties. Hij is 5,3 meter lang, bijna 2 meter breed en een bescheiden 1,5 meter hoog. In een parkeervak past-ie niet, maar iedereen zal het je vergeven…
Twee elektromotoren zorgen voor 544 pk, waardoor je in een mum van tijd tegen de begrenzer aan loopt te rammen. En in 4,7 seconden zit je op 100 km/h, wat echt snel is voor een auto van 2715 kg. Maar dat is eigenlijk niet eens waar het om draait. Belangrijke mensen zitten namelijk achterin en dat hebben ze bij BMW goed begrepen. Want we schreven in mei ’23:
‘In de portier zit een scherm ter grootte van een iPhone, waarop je stoelmassage kan aanzetten en de zonneschermen kunt sluiten. Vervolgens druk je op de loungeknop en je stoel transformeert van zitfunctie naar ligfunctie. De stoel rechtsvoor gaat voren, waardoor de stoel echt volledig in ligstand gaat. Er klapt een voetenbankje uit en je kunt horizontaal gaan liggen. En als je dat al indrukwekkend vindt, dan ken je BMW nog niet. Met een druk op het knopje ‘home theater screen’ klapt een 31 inch-touchscreen uit voor zoommeetings, maar ook voor je favo series en films. Serieus next-level.’
Jaguar F-Pace SVR: een laatste ode aan de V8
Van een elektrische comfortknaller, naar een uitlaatmachine. Want: als je anno 2023 nog de kans hebt om een brullende V8 te rijden; doen. Voor je het weet houdt het toch echt op. We gingen een week op pad met de Jaguar F-Pace SVR en dat hebben we geweten ook.
Het 5.0 liter V8-blok, waar maar liefst 550 pk uit geperst wordt, zingt, schreeuwt en brult bij iedere dot gas die je geeft. Heerlijk. Met 2100 kg is de power-SUV geen lichtgewicht, maar ondanks dat heeft Jag de 8-cilinder redelijk lichtvoetig kunnen houden. Het is geen strak sturend bochtenwonder, maar dat vergeven we ‘m met alle liefde. In vier seconden zit je aan de 100 km/h: echt loeisnel voor een SUV. Combineer dit met het brullende motor geluid en we garanderen je een grijns van oor tot oor.
En leuk voor de volgende keer: zie je een SVR-logootje op een Jaaag staan, steek dan even je duim op. Je kijkt namelijk naar het topmodel van Jaguar. Een grotere motor, een hogere maximumsnelheid en een snellere 0-100 km/h. SVR staat voor Special Vehicle Rating en deze modellen worden gebouwd door een speciaal team, Special Vehicle Operations (SVO). Eindbazen zijn het toch, hè.
NIO ET7: Chinese keizer op de snelweg
Terug naar ‘oldskoolelektrisch’, want ook de Chinese keizer van de snelweg, de NIO ET7, hebben we onder de bips gehad. En zijn looks, die hebben indruk gemaakt: gooi een Audi A5 en een BMW 5GT Coupé in een blender en je krijgt de uiterlijke kenmerken van een ET7. Oftewel: het allermooiste meisje uit de klas. Vooral, of ook, door zijn lampen. Aan de voorzijde zie je dubbele LED-koplampen en de achterlichten zijn met elkaar verbonden als één grote streep.
Naast dat je een altijd een kleine vriend bij hebt, NOMI, heeft NIO nog meer te bieden. De ET7 heeft maar liefst 653 pk en om aan te geven hoe krankzinnig veel dat is: het topmodel van Porsche, de 911 Turbo S, heeft 650 pk. Niet slecht voor een nieuwkomer. In standje Sport+ zit je in 3,8 seconden aan de 100 km/h. Serieus snel, dus. De WLTP-range bedraagt 580 km, maar met ons sportief rijgedrag hebben we dit nooit gehaald. In de bochten merk je dat de vierwielaangedreven bolide echt zwaar is, want met 2360 kg moet je soms corrigeren als je iets te enthousiast een bocht aanvalt.
Extra punten: één van de grootste USP’s van NIO is dat je de lege accu kunt verwisselen voor een volle. Het merk heeft een methode ontwikkeld waarmee je een lege accu binnen vijf minuten weer vol hebt. Dat is handig voor hem, maar ook voor zijn grote broer: de EL7. Check de dubbeltest hier.
Range Rover Sport P510e: half elektrisch, helemaal Range Rover
Tijd voor het ‘halve werk’. Hybrid. Want we hebben geuzennamen als a footballers car en PC Hooft-trekker allemaal weleens voorbij horen komen als het over de Range Rover Sport gaat. Maar in welke bevolkingsklasse je je ook bevindt, je wil waarschijnlijk toch graag verduurzamen. Bij Land Rover hebben ze dit begrepen en de Range Rover Sport is sindsdien te verkrijgen als plug-in hyrbide versie. Een 510 pk sterke mastodont.
Hij had wat, van binnen én buiten, cosmetische ingrepen gekregen. De achterlichten lijken te zijn platgeslagen, wat een minimalistische look geeft. De handgrepen zijn weggewerkt in de deur en springen er pas uit als je het slot vergrendeld. Maar gelukkig is het allerbelangrijkste nog intact gebleven: hij lijkt nog steeds op een Range Rover Sport. Het hoekige, het bonkige, het holy-shit-wat-komt-daar-op-me-af-rijden-gevoel is er nog altijd.
Daarmee hebben ze een plug-in hybride op de markt gebracht die geen concessies doet aan de luxe die de klant verwacht van het merk. Het hele verdict check je hier.
Kia EV6 GT: Zuid-Koreaanse supercarkiller
In ’22 mochten we de brute Kia EV6 GT aan de tand voelen in het mooie Zweden en, zoals je gelezen hebt, hadden we niets meer dan lof. Daar vroegen we aan Kia op de man af of we ‘m in Nederland mochten blootstellen aan een langduurtest. Dat mocht en alsof God (of Zlatan) het wilde, was het weer tijdens onze test Scandinavisch: witte poeder op de weg.
Met de Kia EV6 GT onder de bips hadden we veel te maken met regen, flinke sneeuw en keiharde hagelbuien. Uitdaging genoeg dus om het Koreaans vlaggenschip met 585 pk op de weg te houden. We benoemen meteen het aantal pk’s, want ja, dat is toch even iets anders dan we gewend zijn. Vijfhonderdvijfentachtig pk in een Kia. Dat is toch echt in de categorie supercar-waardig.
Vol gas betekent twee handjes aan het stuur om de Kia in bedwang te houden, want de veiligheidssystemen houden de auto nog maar net in het gareel. Love it!
BMW iX M60: popcorn op schoot en gaan
Een nieuw platform speciaal voor je toekomstige EV-line-up. Dat betekent dat je complete productieproces op de schop moet en zo’n rigoureus besluit neem je niet zomaar. Tenzij je gaat voor het bouwen van perfectie. We gingen op pad met de BMW iX M60 om te kijken of deze bolide ook echt wel M-waardig is. Nou… De M60 is de topversie van de iX-lijn met een duizelingwekkende 619 pk direct onder je stroompedaal. Dan weet je het wel.
Maar het gaat verder dan de cijfers. Eenmaal ingestapt lijkt het wel of je op een woonkamerstoel plaatsneemt. Wat een grappig effect geeft: weinig zijdelingse steun, maar veel zin om onderuitgezakt een zak popcorn open te trekken met de tv aan. De menubediening ‘zweeft’ aan het uiteinde van je middenarmsteun, wat je cockpit een ontzettend ruimtelijk gevoel geeft. Daarbij zijn de menu-bedieningsknoppen Swarovski-achtig, doorzichtige knoppen gepositioneerd op een houten blad. Wat-een-luxe.
Toch was het wel even wennen: de iX M60 ziet er niet direct uit als een BMW. De grote nieren aan de voorzijde zijn duidelijk aanwezig, maar de rest van de ‘build’ oogt hoekig en flirt niet met woorden als snelheid of agressief. Maar daar mag je ook zelf over oordelen.
Extra: snoepreisjes
Ford Bronco: iconisch én naar Nederland
Voor Amerikanen wordt de Ford Bronco in één adem genoemd met auto’s als de Jeep Wrangler, Land Rover Defender en Mecerdes-Benz G-Klasse. Allemaal icons. Maar in Europa is de Bronco een stuk minder bekend. Tot nu.
Ford heeft een prachtige retro-style re-work naar ons continent gebracht. En ook in Nederland gaat Ford deze 4×4 met indrukwekkende terreineigenschappen aanbieden. Aan ons om dit knap staaltje vakmanschap tot zijn grenzen te pushen, off the tracks in de Ardennen.
Ice drifting in de Alpen met de Mustang Mach-E GT
Als je op de A2 rijdt in een snelle auto, dan komt er een bepaalde onrust over je heen. Door links rijdende bejaarden en de regelgeving in ons land, kom je nog niet eens in de buurt van het volle potentieel. En dat zit niet altijd lekker. Zelfs niet in de sportstoelen van de nieuwe Ford Mustang Mach-E GT.
Gelukkig hadden ‘m al eens meegenomen over de Duitse Autobahn richting het winterse Oostenrijk. Maar de Mach-E GT is tot meer in staat dan alleen maar snelle stoplichtsprintjes of vlammen door Duitsland. Om dit gele hengst tot z’n uiterste te testen, nodigde Ford ons uit op het IJscircuit van Flaine, in de Franse Alpen.