Na het lanceren van de Harley-Davidson x MANIFY limited edition Sportster S in 2023, is dit jaar het zanderige off-road-broertje aan de beurt: de Pan America.
Een alleskunner waar we al even mee bekend waren, maar nu tussen onze bureau’s op de redactie staat te pronken. Althans: als we niet in de modder te vinden zijn, of course.
Harley-Davidson Pan America
In een wereld waar motoren steeds veelzijdiger worden, maakte Harley-Davidson een paar jaar geleden het gedurfde sprongetje met de lancering van de Pan America 1250. Dit bijzondere model markeert een strategische verandering in de koers van het iconische merk, gericht op het het verkennen van nieuwe markten en aantrekken van nieuwe riders. Met de opkomst van adventure in de motorindustrie, is het duidelijk dat Harley niet achterblijft.
Met o.a. de Sportster S en de Pan America richt Harley-Davidson zich ook op een jonger publiek, dat traditioneel minder met het merk in verband wordt gebracht. Het resultaat? Een motor met een futuristisch design dat breekt met de klassieke esthetiek van Harley. Dit maakt de Pan America bijzonder aantrekkelijk voor avontuurlijke rijders die op zoek zijn naar een bike waarop ze gezien willen worden. Want sexappeal, dat heeft-ie.
Maar als we Harley-Davidson moeten geloven, zijn het ook juist de wat oudere motorrijders die zich aangetrokken voelen tot deze nieuwe telg in de Harley-fam. Juist de wat oudere rijders hebben naast een chopper ook een dergelijk model nodig voor de wat ‘comfortabelere’ ritjes. Waar dit eerst vaak een BMW GS was, zijn de echte fans nu aan het zwichten voor de Pan Am. En we geven ze geen ongelijk.
MANIFY limited edition
Samen met Harley-Davidson Benelux hebben we een Pan America 1250 Special samengesteld, zoals je anders nooit tegen zou komen op de weg. Het verkleinde en geblindeerde 11″ windscherm en all-black koplampbescherming, ziet menig bestuurder een uniek profiel in de achteruitkijkspiegel naderen. Zeker als de cornering lights van de Pan Am z’n werk doen.
Custom gespoten valbeugels in gebroken wit matchen bij het MANIFY-logo op de tank, welke overigens volledig olijfgroen is gewrapt, net als de overige kappen van de bike. De tank is aangevuld met zwarte knee-pads aan weerszijde, voor de extra adventure-look. En dan, iets naar achteren, la pièce de résistance:
Jekill & Hyde Nomad uitlaatsysteem
Elke motorrijder zal het met ons eens zijn: het geluid van je bike, is de halve ervaring. Het gevoel om een koude motor te starten of extra gas te geven in een tunnel, dat is voor iedereen verslavend. Oké, bijna iedereen, want bij de Europese Commissie zijn ze er wat minder happig op. Daardoor heeft de industrie te kampen met steeds strenger wordende regels.
Entering: Dr. Jekill & Mr. Hyde. De dames en heren in Noord-Limburg van dit fantastische merk zijn de redders in nood. Al sinds mid-jaren ’90 optimaliseert, het toen nog kleine bedrijfje dat vanuit een garage in Belfeld opereerde, de uitlaatsystemen van verschillende motormerken. Voor extra performance én een (nóg) mooier geluid. Het unieke aan de producten van Jekill & Hyde: de uitlaatsystemen hebben een elektrische schakelaar. Via een knop op je stuur switch je makkelijk tussen verschillende modi van je uitlaatpijp: volledig open, half of dicht.
Van horen zeggen is de ‘dicht-modus’ dan ook zachter dan het standaard dat Harley-Davidson, in dit geval, levert. Ideaal voor als je rustig de wijk uit wil rijden. Wat we zeker kunnen beamen is dat volledig open een stuk beter klinkt dan de originele pijpen. En we durven met enige zekerheid te zeggen dat dit geen subjectieve mening is. Niet gek ook dat Jekill & Hyde de vaste partner is van Harley-Davidson Benelux.
Elke uitlaat die Jekill & Hyde levert wordt voorzien van een custom plaatje met je eigen unieke nummer. Dit is gekoppeld aan een bijgeleverd pasje met een QR code, waarop het bewijs te vinden is dat jouw uitlaat voldoet aan de Europese wetgeving. Zelfs op standje ‘knallen’. Extra opletten voor de politie is er niet bij, dus: eyes & ears on the road, en genieten.
Wil je meer info over de Nomad van Dr. Jekill & Mr. Hyde en een soundcheck horen, check dan hun website.
Krachtige prestaties en geavanceerde technologie
Harley-Davidson heeft de Pan America uitgerust met de Revolution Max 1250-motor, een vloeistofgekoelde V-twin die dik 150 pk levert. Deze bike biedt niet alleen de kracht die je nodig hebt om aan je adrenaline-tax te komen, maar ook de soepelheid voor bochtige en/of hobbelige ritten. Ondanks zijn omvang is de Pan America verrassend wendbaar, dankzij geavanceerde ophangingssystemen en een laag zwaartepunt. De ergonomie is doordacht, met een fijne zithouding en een verstelbaar windscherm dat bescherming biedt tegen de elementen. Of je nu op de snelweg rijdt of off-road-avontuur zoekt, deze motor is ontworpen voor comfort.
De Pan America komt met een indrukwekkend TFT-display (incl. navigatie via de H-D app), verschillende rijmodi en cruisecontrol. Daarnaast zakt de motor iets bij stilstand voor een betere controle voor de minder lange rijders onder ons, mits je de Special-uitvoering onder je kont hebt. Én heb je via een knopje nooit meer last van koude vingers. Zo rijden wij het hele jaar door met zomerhandschoenen, door handvatverwarming. De combinatie van deze technologische hoogstandjes, maakt deze motorfiets een echte game-changer.
Wil je meer info over de Pan America 1250 Special? Tuurlijk. Check de website van Harley-Davidson en boek snel een proefrit bij je dichtstbijzijnde dealer.