Ja ja, nu weten het wel. Elektrisch rijden is de toekomst. What else is new? Nou, dat zullen we je vertellen. De Lightyear 0. That’s what’s new. Deze strakke bolide brengt de wereld van rijden op batterijen toch wel effe naar een nieuw niveau. Wat is er dan zo speciaal aan deze vierwieler? Het dak is eigenlijk één groot zonnepanneel, waardoor de auto tijdens het rijden gelijk bijlaadt.
Met de elektrische Lightyear 0 rijd je lange afstanden
En niet alleen tijdens het rijden natuurlijk. Normaal zoek je, wanneer je parkeert, een mooi plekje in de schaduw. Dat is vanaf nu verleden tijd. Beter zoek je met deze bak een plekje pal in de zon, om zo weer wat kilometertjes bij te laden wanneer je toch niet aan het rijden bent.
Een paar knappe koppen uit Eindhoven zijn al jaren bezig met het ontwerpen van deze wagen. In 2015 winnen zij de World Solar Challenge met een eerste concept. Een jaar later is het bedrijf ‘Lightyear’ geboren. Jaren later, nu dus, presenteert Lightyear zijn eerste echte, concrete model. Lightyear heeft overigens wel al vaker conceptmodellen gepresenteerd. Bijvoorbeeld de Lightyear One. Maar dit eerste concrete model gaat de mobiliteitswereld op z’n kop zetten. Niet meer constant op zoek naar een stekker, geen stress meer of je je bestemming wel gaat halen. Tuurlijk moeten we het ook weer niet romantischer maken dan het is. Je bent bijvoorbeeld wel sterk afhankelijk van het klimaat en het seizoen.
Hoe ver rijd je met zo’n Lightyear 0?
Gedurende een typisch Nederlandse winter zal het aantal bij te laden kilometers hoogstwaarschijnlijk lager zijn dan een tijdens een gemiddelde Spaanse zomer. Toch geeft Lightyear zelf aan dat je, in het slechtste geval, zes duizend kilometer per jaar zou moeten kunnen meepakken. Puur en alleen door de zon. Mocht je nu toch moeten bijladen, geen nood aan de man. Dat kan deze natuurlijk ook gewoon. Zelfs met een stopcontact in je huis, laad je tijdens de nacht zo’n driehonderd kilometer bij. De accu alleen houdt je ongeveer voor zeshonderd kilometer op de weg. Op een zonnige dag kan daar vierhonderd kilometer bijkomen.
Je zult dus nog steeds zo nu en dan op zoek moeten naar een stekker. Los van het feit dat het prettig is dat je minder hoeft bij te laden, is het ook gewoon noodzakelijk. Met de mooie plannen die ze in Brussel hebben gemaakt, waarbij er vanaf 2035 geen auto’s met verbrandingsmotor mogen worden verkocht, is niet met alles rekening gehouden. Bijvoorbeeld met de grootte van ons energienetwerk. Als iedereen nu elektrisch zou rijden, zouden we ’s avonds de kaarsjes moeten aansteken. Ook daarom is het dus helemaal geen slecht idee dat auto’s in de toekomst van zichzelf een beetje bijladen.
Duurzaam
Goed, het rijden gaat dus op duurzame wijze. Maar daar houdt het nog niet op. Zo is het interieur gemaakt van eco-friendly materialen. Je vindt er bijvoorbeeld plant-based leer en gerecyclede petflessen. Het interieur roept naast de gebruikte materialen nog een andere vraag op. Wat doen die twee kleine schermpjes aan de zijkanten? Dit is een hypermoderne versie van de welbekende ‘spiegel.’ Je zult extra goede ondersteuning nodig hebben op dit gebied, achter je zie je immers niets. Het zonnepaneel loopt helemaal door, waar normaal de achterruit zou zitten.
En dan rijst nog de vraag was dit beest precies gaat kosten. Dit is helaas de mindere kant van het verhaal. Je zult wel ergens een tonnetje of twee-en-‘n-half vandaan moeten halen. De Nederlandse fabrikant zal maximaal zo’n duizend exemplaren produceren. Er liggen bij Lightyear wel al plannen voor een tweede, wat meer simplistisch model. Voor de naam slaan ze ‘One’ weer even over en gebruiken ze Lightyear Two. Dit model moet ongeveer dertig duizend gaan kosten. Dus als je nog even geduld hebt, bespaar je een aanzienlijk bedrag.