Niet iedereen gaat er even goed op, maar als we ons archief in duiken wordt één ding duidelijk: EV’s kunnen legendarisch zijn.
Nu al.
MANIFY Archive Check: legendarische EV’s
Zéker als we kijken naar de afgelopen tijd. De ene na de andere prijsklasse komt voorbij, en bij sommige weet je dat je auto verzekeren een grote kostenpost gaat worden. Maar goed, ‘je krijgt er zoveel voor terug’. Dat kun je over je kind zeggen, maar ook over je vierwieler. Ook een soort kind, natuurlijk.
Deze EV’s. die we dus de afgelopen tijd getest hebben, vinden wij nu al legendarisch. Hier lees je waarom.
CEO van de directie-auto’s
Dat de BMW i7 dé auto voor directeuren en andere belangrijke figuren is, wisten we al. Echter heeft BMW de i7 in 2024 naar een ander niveau getild: de nieuwe i7 M70 is nu écht de eindbaas. Dat durven wel te stellen na een weekje in de koning van de weg ‘verzoeven’.
Over smaak valt te twisten, maar één ding is zeker: de BMW i7 M70 heeft een enorme road presence. De grote nieren zorgen ervoor dat menig weggebruiker maar al te graag naar rechts gaat, waardoor je lekker over de linkerbaan kunt blijven zoeven… Ja, inderdaad zoeven, want de i7 M70 is net als zijn voorgangers volledig elektrisch. Al zijn de nieren niet het enige wat groot is aan de i7 M70; de koets zelf is namelijk ook gigantisch. Met een lengte van bijna 5,4 meter past-ie knap lastig op een ‘normale’ oprit. Ter vergelijking: hij is bijna net zo lang als een Amerikaanse pick-up. Al moeten we zeggen dat het verdomd lekker voelt als de i7 eenmaal op de oprit staat. Het voelt legendarisch zelfs.
Foto’s: J-ro Media
Hyper-SUV met rijke historie
Lotus, we kennen het merk allemaal. Die kleine, platgeslagen raceauto’s die je zo nu en dan rond ziet rijden. Toffe modellen met een enorm kartgevoel. Maar in 2024 gooit Lotus het roer om met de Lotus Eletre S. Het statement dat ze een SUV met racekarakter willen maken, daarom ook wel een hyper-SUV genoemd, is terecht: met 603 pk in de gelederen heb je écht iets onder je kont.
Maar niet alleen de prestaties spreken boekdelen, ook het design verbaasde ons. Het is echt een unieke auto. Ondanks dat de voorkant wat wegheeft van de Lamborghini Urus en de achterkant hint naar de Porsche Cayenne Coupé, blijft het een megadikke auto om te zien. Dit wordt bevestigd door de gasten die op de stoep even een bezoek aan de fysio moeten brengen omdat ze bijna hun nek breken bij het voorbijrijden in de Eletre S.
Voor een fabrikant die niet eerder met elektrische auto’s bezig is geweest, zit de Eletre S echt goed in elkaar. Hij ligt superstrak op de weg, is razendsnel en veert ook lekker sportief. Daarbij is de acceleratie heel lineair. Het blijft steeds harder gaan in plaats van een whiplash-klap en daarna een afvlakking, zoals andere elektrische auto’s hebben. Legendarisch, dus.
Foto’s: J-ro Media
De Porsche Taycan GTS als daily driver
Elektrisch rijden is voor de echte petrolhead nog steeds als vloeken in de kerk. De meest gehoorde klachten zijn dat er weinig beleving in zit en dat het overheersende geluid van een verbrandingsmotor wordt gemist.
Maar als één auto het Tay can keren, dan is het de Porsche Taycan wel. Het idee was vrij simpel: we hebben een week lang in een elektrische Porsche alles gedaan wat we ook in een ‘normale auto’ doen. Gewoon om eens te voelen hoe zo’n bakbeest als daily driver is. Conclusie? Legendarisch.
De vooroordelen van de Chinese tafel gesmeten
Goed, het is tijd om het over vooroordelen te hebben. En wel door middel van een persoonlijk verhaal van onze redacteur Hien Huynh.
In de media lees je veelvuldig over jonge mannen die in te dure auto’s worden aangehouden. Ze worden gecontroleerd omdat een jong uiterlijk niet matcht met de waarde van de auto. Het zogeheten patserproject. De vooroordelen zijn dat deze combinatie niet koosjer is, want er zal wel iets illegaals achter zitten. Het kan gewoon niet kloppen.
Nu heb ik een vrij jong uiterlijk, maar in die 10 jaar dat ik al voor MANIFY auto’s recenseer ben ik nog nooit aangehouden. Althans, niet voor iets als een patserproject. Ik heb een keer te hard gereden (foei!), maar daar houdt het ook echt bij op. Rij ik te sloom? Zie ik er oud uit? Wie zal het zeggen. Maar ik wil dus aangeven dat dat ik het levende bewijs ben dat niet alle vooroordelen waar zijn.
En nu we het toch hebben over vooroordelen. Buiten mijn rijstijl om heb ik daar zeker wel mee te maken. Woon je in Den Bosch? Dan vreet je de hele dag door Bossche Bollen. Kom je uit Vietnam? Dan verorber je natuurlijk de godganse dag loempia’s. Kom je én uit Den Bosch én je bent Vietnamees? Ja dan vreet je gewoon alles van het eerder genoemde de hele dag kris-kras door elkaar.
Enfin, terug naar waar het om gaat: De NIO ET5 Touring is van Chinese makelij. En hét vooroordeel over Chinese autofabrikanten is dat het allemaal plastic meuk is. Geen kwaliteit, geen rijbeleving. En spotgoedkoop hè. Nou, we hebben nieuws voor je. Niets van dat alles is dus waar.
Hier lees je waarom we dat statement maken.
Popcorn op schoot en gaan
Een nieuw platform speciaal voor je toekomstige EV-line-up. Dat betekent dat je complete productieproces op de schop moet en zo’n rigoureus besluit neem je niet zomaar. Tenzij je gaat voor het bouwen van perfectie. We gingen op pad met de BMW iX M60 om te kijken of deze bolide ook echt wel M-waardig is. Nou… De M60 is de topversie van de iX-lijn met een duizelingwekkende 619 pk direct onder je stroompedaal. Dan weet je het wel.
Maar het gaat verder dan de cijfers. Eenmaal ingestapt lijkt het wel of je op een woonkamerstoel plaatsneemt. Wat een grappig effect geeft: weinig zijdelingse steun, maar veel zin om onderuitgezakt een zak popcorn open te trekken met de tv aan. De menubediening ‘zweeft’ aan het uiteinde van je middenarmsteun, wat je cockpit een ontzettend ruimtelijk gevoel geeft. Daarbij zijn de menu-bedieningsknoppen Swarovski-achtig, doorzichtige knoppen gepositioneerd op een houten blad. Wat-een-luxe.
Toch was het wel even wennen: de iX M60 ziet er niet direct uit als een BMW. De grote nieren aan de voorzijde zijn duidelijk aanwezig, maar de rest van de ‘build’ oogt hoekig en flirt niet met woorden als snelheid of agressief.
Foto’s: J-ro Media
Extra: een elektrische ode
And last but not least: een legendarische auto geëlektrificeerd. Autobedrijf Totem Automobili restaureert en modificeert klassieke Alfa Romeo’s. En hoe. Eén van de eerste creaties was een eerbetoon aan de Alfa Romeo Giulia GTA uit 1965. Ze hebben Giulia weer tot leven gebracht, but with an electric soul.
De Italianen stripten de auto van top tot teen. Ze verstevigden en modificeerden het frame, omdat de auto een vermogensupdate van jewelste heeft gekregen. Het elektrificeren heeft namelijk geen windeieren opgelegd: binnen 3.4 seconden vliegt de supercar naar 100 km/u, en hij kan doortrekken tot 245 km/u. Met een accu van 50,4 kWh moet je tot ongeveer 252 kilometer kunnen rijden. Mits je een beetje normaal doet, natuurlijk.