Supercars alleen maar van nu? Nope, de klassieke ‘supercars’, daar worden we pas warm van. Stijl, harmonie, emotie en kracht komen pas écht samen bij de Picasso’s op wielen uit het verleden. En omdat dromen mag, zijn wij ons archief ingedoken om de dikste bolides uit de jaren ’50 en ’60 op een rijtje te zetten. Helemaal onze stijl, en te lekker om niet delen in één artikel.
Deze auto’s zijn stuk voor stuk een synoniem voor car porn. Soms is het lastig om een auto te verkopen, maar deze schatjes verkopen zichzelf. Ongeacht de prijs.
MANIFY top 5: klassieke supercars
1962 Mercedes-Benz 300 SL Roadster
Dit is het. Hier doe je het als liefhebber voor. De Mercedes-Benz 300 SL Roadster heeft alles om het naambordje kunstwerk te mogen dragen. In ’54 kwam de 300 SL voor het eerst op de markt, en hij maakte indruk door binnen 7,4 seconden te accelereren van 0 naar 100 km/h. De topsnelheid? 225 km/h.
De productie van Roadster eindigde in 1963 nadat er 1.858 auto’s waren gebouwd. Vandaar dat de wagen op dit moment zo zeldzaam én gewild is. Terecht, wan dit is toch niet normaal meer?
Deze specifieke Mercedes-Benz 300 SL Roadster was oorspronkelijk bedoeld voor de Amerikaanse markt. Ooit – hij is onlangs verkocht – deze beauty op de kop tikken? Ga op zoek naar 198.042.10002986.
1956 Ferrari Berlinetta 250 GT
In de jaren ’50 werd Pininfarina de carrosseriebouwer van Ferrari. Dit ontwerpbureau is verantwoordelijk voor dit meesterstuk: de Ferrari Berlinetta 250 GT. De Ferrari met een langwerpige wielbasis en een iconische Columbo 3.0-L V12-motor werd door velen beschouwd als een geschenk van God.
Hij debuteerde op de autosalon van Genève in 1956 en de rest is geschiedenis. Pininfarina kon de vraag naar de Berlinetta 250 GT niet aan, waardoor het stokje werd overgedragen aan Carrozzeria Boano. Gevolg? Er zijn maar een aantal originele versies in omloop.
Deze variant is van Guido Cantelli geweest. Een goede vriend van de legendarische Enzo Ferrari zelf. Bijzonder: in 2008 heeft deze schoonheid een volledige body restoration gehad. Hier word je toch blij van:
Lamborghini 400 GT 1967
Lambo-fans: rustig blijven. Al is dat wel lastig met dit soort klappers. De Lamborghini 400 GT was de opvolger van de onmiskenbare mooie én bloedsnelle 350 GT. Net effe iets groter, maar wel met de snelheid en elegantie van zijn voorganger.
De ‘supercar’ had 320 PK in de gelederen, waardoor de Italiaan binnen 7,5 seconden aan de 100 km/h zat en een topsnelheid bereikte van 250 km/h. Bellissima.
Porsche 550 Spyder uit ’55
Rides is een onderdeel van ons leven. Auto’s en motoren gaan, maar klassiekers blijven. Soms doen liefhebbers investeringen in twee- en vierwielers. Dan loont het om een motor te verkopen, of om een klassieke auto te verkopen.
Mocht je, hoe the fack dan ook, een Porsche 550 Spyder op de kop kunnen tikken: doen. Iedere liefhebber met smaak krijgt bij het zien van deze Spyder kippenvel op zijn armen. In de positieve zin van ‘t woord. Klassieker dan deze Spyder ga je ze niet vinden.
De 550 werd geïntroduceerd op de Paris Auto Show in 1953. Al snel kreeg ‘ie de bijnaam ‘Giant Killer’ omdat zijn vermogen buitenaards was en concurrenten zo kon wegblazen. De 550 Spyder zette Porsche stevig op de kaart. In een chassis dat amper 590 kilogram woog, waren 550’s in staat om topsnelheden van bijna 210 km/u te halen.
Deze specifieke 550 Spyder heeft een prachtig verhaal. In een artikel over deze Spyder leggen we de geschiedenis uit:
“Dit specifieke exemplaar is chassis 550-0050. De Porsche werd nieuw geleverd aan de westkust van de VS met een zilverkleurig exterieur en zwart interieur. Na een volledige restauratie in de late jaren ’80 werd de auto gekocht door een meneer genaamd Claude. En dit was niet zomaar een meneer; nee, het was de zoon van Pablo Picasso. Tof verhaal! Claude reed mee in de historische Targa Florio-race en de eerste Le Mans Classic-editie voordat hij de Porsche 550 Spyder weer verkocht.
Daarna kwam de auto in handen van de klassieke autoliefhebber Jean Guittard, die de 550-0050 slechts acht maanden hield. Hij verkocht the Porsche later aan de beroemde Franse zanger Florent Pagny. Halverwege 2005 werd de auto geveild in Parijs en gekocht door Ladurée CEO David Holder.”
Nu wil je ‘m toch hebben? Dat kan ook, want hij staat nog te koop bij Auxtiere & Schmidt. Je raadt het al: waar al deze classics ooit te koop hebben gestaan.