Voordat de strakke Kia EV9 toetrad tot het SUV-podium, waren we al verkocht. In eerste instantie omdat we fan zijn van zijn broertje, de EV6, maar ook omdat je de geslepen lijnen al spotte bij de eerste teaser.
Nu, na maanden op een schopstoel zitten, mochten we zelf plaatsnemen in het spaceship – want dat is het. En om het nog mooier te maken voorzag de EV9 GT-line onze DJ van stroom tijdens een pop-up-vrijmibo van MANIFY: Out of office.
Kia EV9: zo stijlvol kan een mega-SUV zijn
Dat de EV9 meer is dan het gezicht van Kia’s roadtrip naar duurzame mobiliteitsoplossingen, merk je aan alles. Maar dan ook echt aan alles. De mega-SUV voor zeven personen is excentriek, en daardoor een typisch gevalletje hate it or love it. Wat wel vaker is in deze branche. Wij neigen naar love it.
Futuristische lading
Allereerst heb je een heelal aan ruimte in je eigen spaceship. Dat krijgt een extra futuristische lading door de draaibare stoelen op de tweede rij. Het voelt als de toekomst weer leven wordt ingeblazen, iets wat Kia vaker flikt. Modern en luxe als het moet (en als je het wil), en dat ook nog eens helemaal naar jouw wensen. Zo zijn de stoelen tot in de puntjes te personaliseren. Niet alleen de bestuurder heeft stoelverwarming, verkoeling en massastanden, ook de rest van je gezelschap voelt zich als een vis in het water. Of meer als een koning op de achterbank, en als een prins op de achterste rij. Want als zevenzitter maakt de Kia EV9 zijn reputatie als mega-auto waar.
Zevenzitter met een goede draaicirkel
Al rijdt-ie makkelijk. Hij heeft een kleinere draaicirkel dan je verwacht en de systemen helpen je waar nodig. Of ja, misschien wel meer dan nodig. Alle piepjes en knipperlichtjes zijn wat veel. Het lijkt wel of less is more ruimte heeft gemaakt voor more is more. Op een drievoudig panoramadisplay komt informatie tevoorschijn en je wordt veel gewaarschuwd. Heel veel. Als je een lichte vorm van ADHD hebt, dan is dit geen auto voor jou.
Maar dat maken we vaker mee tegenwoordig… Veel van deze meldingen hebben met nieuwe regelgevingen te maken. Met de zelfrijdende auto’s in opkomst is dat ook niet gek. De meldingen kun je uitzetten, maar dat moet je iedere keer weer doen. Het blijft een dingetje voor de puristen.
Looks
Als we de EV9 aanschouwen, zijn we dus team love it. Het is een soort elektrische Escalade, maar dan stijlvol verpakt. Het hoekige lijnenspel voelt soms verdicht aan als je ‘m ziet rijden, dat maakt de Kia EV9 juist excentriek. Een aantal features dragen daar hun steentje aan bij. Denk aan de De Matrix LED-koplampen in Z-vorm, de stervormige achterlichten, de verborgen ruitenwisser op de ‘strakke’ achterklep en het geometrische design van de 21″ lichtmetalen velgen. Zo’n beetje elke hoek, en ook vanuit elke hoek, heeft iets de zevenzitter iets unieks. Iets fameus.
Hoe Kia het design heeft geïnspireerd op de natuur, zie je overal terug. De geüpcyclede en plantaardige materialen ademen natuur en verminderen ook de impact op het milieu. Om het nog wat extra glans te geven, kun je de natuur ook binnenlaten. Met een dubbel panoramadak, waarvan de voorste te openen is, ben je altijd connected met de buitenlucht.
Specs
Over naar het cijfermatige gedeelte. Want ook daar mag Kia mee pronken. Met een maximaal EV-bereik van 563 kilometer en ultra-snelladen tot 249 kilometer in 15 minuten is de EV9 het medicijn tegen range anxiety. Maar dat niet alleen. Hij levert ook zelf stroom voor tien. Tijdens onze pop-up MANIFY: Out of officie, inclusief livestream, was vehicle-to-load onze rots in de branding op wielen. We konden eigenlijk nog zo’n 150 uur doorgaan, maar onze eigen batterij begeeft het toch echt sneller.
In de nabije toekomst wordt vehicle-to-load van Kia zó sterk, dat de EV9 de accu van je huis wordt. Als er geen stroom wordt opgewekt, kun je, met een gemiddeld huishouden, zo’n anderhalve week vooruit met een volgeladen batterij. Dat is nu nog toekomstmuziek, maar wij geloven Kia op hun oceaanblauwe ogen. V2L (vehicle-to-load) wordt dan V2H (vehicle-to-home) en de kast van een auto wordt dan nóg meer een onderdeel van je leven.
Ondanks dat de termen ‘een kast van een auto’ en een ‘spaceship op wielen’ voorbijkomen in dit artikel, mag je de snelheid van de EV9 niet onderschatten. Hij is echt mokertje snel. In sportmodus verandert je stoel in een sportstoel en de lendesteunen worden aangesnoerd – iets wat ook nodig is, binnen 5,3 seconden ga je van 0 naar 100 km/h. Dat is niet misselijk als je in je achterhoofd houdt dat-ie dik 2600 kilogram weegt. Check hier alles over de EV9.