Tell me you’re rich without telling me you’re rich. Uhu. We gingen een week lang op pad met de luxueuze Jeep Grand Cherokee. En hoe.
MANIFY test: Jeep Grand Cherokee 2024
De Jeep Grand Cherokee gaat al geruime tijd mee, namelijk sinds 1993. Kun je het geloven? Als je toen al wel geboren was, had je waarschijnlijk nog geen rijbewijs en nog geen interesse in auto’s. Fast forward naar 2024: we zijn maar liefst vijf generaties verder. Maar The Grand oogt nog even stijlvol als altijd. Het toffe aan alle Jeeps is dat je ze altijd direct herkent door de grille, waar je simpelweg niet omheen kunt. Of het nou een Wrangler of Avenger is, de grille met zeven sleuven blijft een ijkpunt van herkenning.
Alleskunner
Maar zoals ieder model kon hij wel een opfrisbeurt gebruiken. En dat hebben ze geweten bij Jeep. De auto is minder aaibaar dan zijn voorgangers en heeft veel strakkere lijnen. De kenmerkende grille blinkt als een zonnetje aan de voorzijde en de achterlampen hebben een strakke BMW-achtige look gekregen, zoals we die eerder hebben gezien bij de X7. De 21-inch-velgen zijn loeigroot, maar passen goed bij het formaat. De Cherokee is namelijk 4,9 meter lang en maar liefst 1 meter 80 hoog.
De SUV is nog steeds genadeloos goed op verharde wegen én zandpaden. We zijn namelijk best een stuk offroad gegaan en dit ging buitengewoon simpel. Maar ook op de snelweg zit je echt meer dan goed.
De 8-traps automaat zoeft je namelijk zo richting de 210 km/h. Nou is dit niet echt een snelheid waar de Grand Cherokee zich prettig bij voelt, want hij is nogal een windvanger. Maar tot 150 km/h is het echt zalig rijden. Zelden hebben we zo prinsheerlijk kunnen cruisen in een SUV. Dankzij de Quadra-lift luchtvering dein je over alle oneffenheden op de weg, alsof ze er niet zijn. In de bochten wil hij niet echt meewerken, maar ach, wie koopt er nou een SUV voor het betere bochtenwerk?
Plug-in Hybrid-fun
De verbrandingsmotor heeft zijn plek moeten delen met een kleine elektromotor. Het is nog steeds een echte 4×4 terreinwagen, die met een gecombineerd vermogen van 375 pk hartstikke goed van zijn plek komt.
The Grand start geruisloos dankzij de 17,3 kWh elektromotor, die een actieradius heeft van zo’n 50 km. Dit klinkt weinig, maar voor kleine alledaagse ritten is dit toch nog best wel behoorlijk. Is de accu leeg, dan schakelt de 2.0 liter benzinemotor direct in. Ga je de snelweg op en passeer je de snelheidsgrens van 130 km/h, dan is zo’n hulpmotor zo gek nog niet, want je bespaart serieus een smak geld aan benzine. Ook een fijne bijkomstigheid: je hebt altijd een extra parkeermogelijkheid omdat je kunt laden.
Wát een luxe
Wat een verademing, de Jeep Grand Cherokee heeft binnenin nog ouderwets veel knoppen. Je weet wel, die dingen die je in kan drukken. Want waar zie je dat nou nog? Tegenwoordig is alles weggewerkt in het infotainmentsysteem, tot de snelheidsmeter aan toe. Als het aankomt op kostenreductie een briljante zet, maar een mens wil nou eenmaal een knop indrukken. Want dat geeft een zeker gevoel.
En dan nog even over die luxe. Stoelverwarming, stoelverkoeling, massage. You name it. Alles zit erop. Je medepassagier die voorin zit heeft een 10,25-inch infotainmentdisplay tot zijn beschikking. Je hebt de mogelijkheid om meerkleurige ambianceverlichting in te stellen. En ja, die stoelen zitten heerlijk. Ze zijn bekleed met Palermo-leder en kunnen ook nog eens in zestien standen worden ingesteld. Wat ook erg fraai is: de houten inzetstukken aan de binnenzijde. Niks kunstleer, kurk of andere onzin. Nee, echt hout.
Daarnaast is ook nog aan de muziekliefhebber gedacht, want uit de McIntosh-boxen komt zo’n waanzinnig vol geluid, dat je een privéconcert aan het beleven bent.
Verdict
Wil je iets origineels rijden, zoek dan niet verder. De Jeep Grand Cherokee is een bijzondere plug-in hybrid SUV die niet al te veel opvalt, bijzonder luxe is uitgevoerd en waarmee je ook nog eens representatief voor de dag kan komen. Door het plug-in hybridsysteem is hij er al vanaf iets meer dan 90k, wat hem voor de ruimere portemonnee nog enigszins betaalbaar maakt.
Brandstof: Benzine/Plug-in Hybrid
Motor: 2.0 benzinemotor + 17,3 KwH elektromotor
Gecombineerd vermogen: 375 pk
0-100 km/h: 6,3 seconden
Topsnelheid: 210 km/h
Vanafprijs: €90.700
De versie die wij reden: €103.700