MANIFY Wrapped: de Rides van ’24

Finger snap. En het is weer 31 december. In no time is het jaar weer voorbijgevlogen, en wij ook…. Want men, we hebben weer een aantal zéér fijne rides onder onze kont gehad.

Daarom hebben we, traditiegetrouw, besloten om de lekkerste auto’s en motoren van 2024 op rij te zetten. Speciaal voor jou (maar ook een beetje voor ons).

MANIFY Rides in 2024

Harley-Davidson x MANIFY limited edition Pan America

Na het lanceren van de Harley-Davidson x MANIFY limited edition Sportster S in 2023, was dit jaar het zanderige off-road-broertje aan de beurt: de Pan America. Een alleskunner waar we al even mee bekend waren, maar nu tussen onze bureau’s op de redactie staat te pronken. Althans: als we niet in de modder te vinden zijn, of course.

Samen met Harley-Davidson Benelux hebben we een Pan America 1250 Special samengesteld, zoals je anders nooit tegen zou komen op de weg. Het verkleinde en geblindeerde 11″ windscherm en all-black koplampbescherming, ziet menig bestuurder een uniek profiel in de achteruitkijkspiegel naderen. Zeker als de cornering lights van de Pan Am z’n werk doen. Custom gespoten valbeugels in gebroken wit matchen bij het MANIFY-logo op de tank, welke overigens volledig olijfgroen is gewrapt, net als de overige kappen van de bike. De tank is aangevuld met zwarte knee-pads aan weerszijde, voor de extra adventure-look. En dan, iets naar achteren, la pièce de résistance: een Dr. Jekill & Mr. Hyde-uitlaatsysteem.

Verder reden we tijdens onze jaarlijkse motortrip op de Harley-Davidson Street Bob 114, Low Rider ST 117 en Road Glide 117. Waar we stuk voor stuk fan van zijn, want de broeders hebben allemaal hun eigen charmes. Die charmes vind je hierrrr.

Porsche Taycan Turbo S 2024

De Porsche Taycan is inmiddels een gevestigde naam in de elektrische autoranglijst. Hij scoort met al zijn verschillende benamingen erg goed, en daarom zien we ze regelmatig voorbijschuiven. Porsche besloot de Taycan in 2024 een facelift te geven, zoals alleen Porsche dat kan. Er werd langs de kliniek gereden en het een en ander werd strakgetrokken. Wij gingen op pad met de Porsche Taycan Turbo S.

Tijdens onze tijd met de Taycan hebben we vaak de vraag gekregen: ‘Waarom heeft Porsche toch een elektrische auto gemaakt?’ of ‘Waarom zou ik deze moeten kopen?’ Dat heeft ons aan het denken gezet. Want waarom eigenlijk? Nou, we zijn eruit. Juist omdat het een Porsche is… Hier lees je waarom we tot deze conclusie zijn gekomen.

 

Ford Transit Custom ‘MANIFY edition’

Na een aantal collab-motoren op de redactie te hebben staan, was het tijd voor een upgrade. Iets anders, iets groters, iets praktisch. Meet: de MANIFY Van – een sexy black on black Ford Transit Custom in de Limited-uitvoering. Een herformulering van de bestelwagen.

De MANIFY x Ford Transit Custom is het zwarte schaap van het bestelwagenspectrum, in de positieve zin van het spreekwoord. Door de black on black-kleurstelling is het een bestelwagen met een onverschrokken stijl. Het laat ‘m prijken in ochtendzon als we vroeg op pad zijn, in de avonduren is het bijna een eyecatcher voor onze eventlocaties. De combi met ons logo op de zijkanten (niet te groot, niet te klein) en de 17-inch velgen in Sparkle Silver maakt het een feestje om te rijden. Want het oog wil ook wat. Zéker als je naast andere bestelwagens rijdt. Je voelt je een beetje de koning van de bussenwereld. Lees er hier alles over.

 

BMW M4 Cabrio

Een cabrio was, is en blijft een type auto voor de liefhebber. Voor de boulevard-cruiser. De één vindt het heerlijk, de ander heeft er niks mee. We werden afgelopen zomer gevraagd kennis te maken met de M4 Cabrio uit Beieren. En zonder al té veel te spoilen (of misschien ook wel): dit zou zomaar een cabrio kunnen zijn waar iedereen fan van is.

Hij is de ultieme combi van snelheid, stijl, en pure bravoure. BMW heeft deze M4 namelijk net dat beetje extra gegeven. Daardoor is-ie er niet alleen voor de zonnige dagen, maar voor elke dag waarop je even wil ontsnappen aan de dagelijkse sleur. Eén druk op de knop, en het stoffen dak verdwijnt sierlijk in de kofferbak. Hier wordt meteen duidelijk wat BMW bedoelt met ‘Freude am Fahren’.  Check het hele artikel om te snappen wat we bedoelen.

Streetfighter V4S

Als er één ding is waar de Italianen patent op hebben, dan is het wel het bouwen van pure adrenaline op twee wielen. We hebben al veel indrukwekkend speelgoed uit de Ducati-stal mogen ervaren, maar deze ongepolijste straatvechter overstijgt alles.

Want als je dacht dat Ducati alles al een keer uit de kast had gehaald, dan heb je het goed mis. De Streetfighter V4S zet namelijk een nieuwe standaard in stijl, snelheid en verfijnde kracht. Het is dan ook geen gewone naked bike: met zijn agressieve, hoekige lijnen en futuristische uitstraling weerspiegelt hij zowel Italiaanse kunst als de brute kracht van een racelegende. Check ’t zelf maar.

Lotus Eletre S

Lotus, we kennen het merk allemaal. Die kleine, platgeslagen raceauto’s die je zo nu en dan rond ziet rijden. Toffe modellen met een enorm kartgevoel. Maar in 2024 gooit Lotus het roer om met de Lotus Eletre S.

Voor een fabrikant die niet eerder met elektrische auto’s bezig is geweest, zit de Eletre S echt goed in elkaar. Hij ligt superstrak op de weg, is razendsnel en veert ook lekker sportief. Dat betekent echter niet dat de Eletre S een lichtvoetige auto is zoals de Lotus vroeger was. Het kartgevoel is niet meer aanwezig, maar dat maakt het zeker niet minder leuk om te rijden. De Lotus Eletre die we aan de tand te voelen was de middelste variant van de drie mogelijkheden. De Eletre komt namelijk in 3 smaken: Eletre, Eletre S en Eletre R. Hierbij hebben de gewone en S-variant hetzelfde vermogen, maar is de S wat luxer uitgerust.

En dat voelden we…

Land Rover Defender 130

Na eerder de Land Rover Defender 90 en daarna de 110 te hebben getest, dachten we het allemaal wel gezien te hebben. Totdat Land Rover besloot om de Defender 130 uit te brengen. Het verschil is net als de auto, uhm, enorm. Eigenlijk is-ie stiekem soms té groot voor onze parkeergelegenheden.

Toch rijdt-ie subliem. Op lagere snelheden zoeft hij prinsheerlijk op de weg. De Defender 130 is iets meer dan 190 meter hoog, dus je hebt dat fijne bestelbusgevoel. En omdat je zo hoog zit, heb je veel overzicht. Ver vooruitkijken, beter anticiperen: hoog zitten heeft gewoon zo zijn voordelen. Ben je van plan om offroad door de blubber te gaan, dan staat de Defender 130 gewoon zijn mannetje. Zoals je van een echte Land Rover mag verwachten. Kijk maar met ons mee.

, <strong>MANIFY Wrapped:</strong> de Rides van &#8217;24

BMW i7 M70

Dat de BMW i7 dé auto voor directeuren en andere belangrijke figuren is, wisten we al. Echter heeft BMW de i7 in 2024 naar een ander niveau getild: de nieuwe i7 M70 is nu écht de eindbaas. Dat durven wel te stellen na een weekje in de koning van de weg ‘verzoeven’.

Over smaak valt te twisten, maar één ding is zeker: de BMW i7 M70 heeft een enorme road presence. De grote nieren zorgen ervoor dat menig weggebruiker maar al te graag naar rechts gaat, waardoor je lekker over de linkerbaan kunt blijven zoeven… Ja, inderdaad zoeven, want de i7 M70 is net als zijn voorgangers volledig elektrisch. Al zijn de nieren niet het enige wat groot is aan de i7 M70; de koets zelf is namelijk ook gigantisch. Met een lengte van bijna 5,4 meter past-ie knap lastig op een ‘normale’ oprit. Ter vergelijking: hij is bijna net zo lang als een Amerikaanse pick-up. Al moeten we zeggen dat het verdomd lekker voelt als de i7 eenmaal op de oprit staat.

Al staat-ie ook mooi in kasteelomgeving:

De nieuwe Zero DSR & SR

Zero Motorcycles presenteerde dit jaar opnieuw een indrukwekkende en vooral toegankelijke line-up motorfietsen. En waar kon de lancering van deze elektrische motoren nou beter plaatsvinden dan bij de historische oude energiecentrale Transfo Zwevegem? Zero hing haar nieuwe paradepaardjes voor ons aan de stekker, zodat wij vanuit hier konden vertrekken met de DSR & SR voor een stevige rit door Pays des Collines en de Vlaamse Ardennen… Okay, stevig natuurlijk, maar wel geluidloos.

Daar staan ze dan, de nieuwe SR & DSR van Zero Motorcycles. De laatstgenoemde is geen onbekende voor ons, want met haar oudere broer, de DSR/X, mochten we eerder vlammen over de Etna. Op het eerste gezicht lijkt de DSR identiek aan de DSR/X, maar er zijn toch zeker verschillen. De DSR heeft een nieuwe accu, nieuwe styling, is A2-rijbewijs conform en heeft nog een tal van nieuwe opties. Naast de DSR staat de SR, dit is een naked bike en tot nu toe de krachtigste SR die Zero ooit heeft gemaakt. Ook deze motorfiets is A2-conform en kan worden overgezet naar A, heeft een actieradius van 253 km en nog meer nieuwe specs. 

Lees hier hoe de rest van de trip zich ontplooide.

Line-Up Details van Mazda

Elk detail telt. Een veelgehoorde uitspraak, maar bij één (auto)merk weten we inmiddels dat die zin een lijfspreuk is die door de aderen van het bedrijf stroomt: Mazda.

Al ruim 102 jaar blinkt het in Hiroshima gevestigde bedrijf uit in alles tot in de puntjes ontwikkelen. Op hun eigen manier. Noem het eigenwijs, ze noemen het zelf liever toewijding. De Takumi (de vakmeesters), een titel die je krijgt na twintig jaar bewezen vakmanschap, zetten zich in om elk detail te perfectioneren. Niet alleen voor functionaliteit, maar ook om een diepere betekenis en schoonheid tot uitdrukking te brengen. Bij Mazda is deze eeuwenoude traditie van vakmanschap en toewijding aan excellentie diep verankerd in de bedrijfscultuur. Dat resulteert in een Japanse line-up op wielen met details en kenmerken die in smaak vallen. Bij liefhebbers, maar zeker ook bij experts. Talloze prijzen zijn in de wacht gesleept en de komende jaren gaan er nog veel bijkomen. Daar tekenen we voor.

Check de volledig geteste line-up hier, en vang een glimp van de details van de CX-60, Mazda3 en MX-5 hieronder:

De Jeep Wrangler 4xe Sahara en Rubicon

Stap je in een moderne Jeep Wrangler, dan krijg je hetzelfde gevoel als in de jaren ’40, als je in een van de eerste Jeeps ging zitten: met deze machine kan ik de wereld aan.

Natuurlijk hadden de chauffeurs van weleer wat andere obstakels te overwinnen dan wij in de bossen tegen de Belgische grens, maar toch. De Jeep Wrangler-reeks (naam die ze sinds 1987 hanteren) is vrijwel onveranderd en is als een van de weinige modellen écht trouw gebleven aan het originele DNA. We kregen dit jaar twee uitvoeringen van het huidige model op de stoep geleverd om te testen.

Hoewel een Jeep niet misstaat op een stoep, wil je ‘m er eigenlijk zo snel mogelijk vanaf halen en mee de modder in nemen. We testen de Sahara in het losse zand en tijdens de vier weken dat we de oogverblindende Rubicon rijden, kampte Nederland met hoogwater. Ondergelopen weides en bossen blijken een speeltuin voor de Wrangler 4xe, zeker in de Rubicon-uitvoering met dikke noppenbanden. Google Maps kan de prullenbak in, voortaan berekenen we afstanden hemelsbreed.

LEES OOK
Uit het archief: onze favo plug-ins
Uit het archief: onze favo plug-ins
Steeds vaker wordt de persvloot van automerken aangevuld met stekkerkanonnen. Begrijp ons niet verkeerd: dat kan héél dik zijn – én, voornamelijk, héél snel. Maar zo nu…