Volgens Ford was het weer tijd voor een nieuwe Ford Focus. Niet per se omdat het model er oud uit zag. Nee, ondanks dat het model in 2018 op de markt verscheen, was het toch echt tijd voor een facelift. Net zoals de andere modellen, zoals de Puma en Kuga, is het tijd voor de nieuwe Ford en de dikkere grille. We maken kennis met een van de meest betaalbare en heetste hatchbacks van het moment: de Ford Focus ST-Line X.
De Ford Focus ST-Line X is one of a kind
Eerlijk is eerlijk, de nieuwe Ford Focus ST-Line X ziet er echt dik uit. Een prachtig lijnenspel, sportief uiterlijk, brutale grille, dikke velgen en een prijskaartje van nog geen € 35k. Waarschijnlijk is het een van de goedkoopste bolides die we ooit voor Manify hebben getest. Maar goedkoop is niet cheap. Verre van zelfs, want de gehele redactie was zéér te spreken over de fraaie verschijning genaamd Ford Focus ST-Line X.
De facelift van de Ford Focus ST-Line X
Naast het expressieve design heeft Ford meer upgrades doorgevoerd. Zo is eindelijk het infotainment-systeem drastisch onder handen genomen. We kennen deze vorm van connectiviteit al uit de Mustang Mach-E, maar ook bij de Focus werkt hij als een Zwitsers uurwerk. Daarnaast zijn er nieuwe (geëlektrificeerde) aandrijflijnen en motoren beschikbaar en zijn er tal van nieuwe technologieën aan toegevoegd.
Next level navigeren
Ford noemt het SYNC4. Wij noemen het een heel chill infotainment-systeem met een 13,2 inch scherm. De 1.0 liter EcoBoost Hybrid variant die we rijden is verrassend snel, maar we zijn pas echt onder de indruk van de snelheid van het infotainment-systeem. Eindelijk hoeven we niet meer te wachten bij het aanraken van het scherm of op het inladen van een route. Het lijkt bijna wel alsof de Ford Focus ST-Line X precies weet wat we willen doen. En dat blijkt ook zo te zijn. Met een naadloze koppeling met jouw smartphone, kan de Focus al inschatten waar je naartoe gaat. En zo dus ook helpen met de snelste wegen navigeren of jouw favoriete playlist door de Bang & Olufsen-speakers pompen.
Bop, bop, gas erop
We rijden de Focus ST-Line X met 125 pk. Een 6-bak handgeschakelde 1.0 liter driecilinder motor, met mild-hybride technologie. Lang niet slecht om zo’n vermogen uit een relatief klein blokje te persen. Het mooie is dat er remenergie omgezet wordt in elektriciteit en vervolgens wordt opgeslagen in een extra accu. Met die energie kan je vervolgens weer wegrijden, sneller accelereren en uiteraard ook zuiniger rijden. Liever een ander blok in het vooronder? Dan is er een keuze uit een 1.0 benzinemotor met 100 pk of 155 pk. Kilometervreters kunnen ook kiezen voor een 1.5 liter diesel (120 pk) of een 2.0 liter diesel (150 pk). Eindbazen met een bodemloze portemonnee kunnen gaan voor de nieuwe Focus ST met een 2.3 liter benzinemotor. Goed voor 280 pk en 420 Nm koppel. Daar tel je dan wel ruim € 57 k voor neer.
Make sure you’ve got some options
Het ligt er natuurlijk aan welke variant je van de Ford Focus neemt. Een ‘instap’ Focus Connected heeft natuurlijk iets minder snufjes dan een Ford Focus ST-Line X heeft. Bekijk vooraf dus vooral wat je mooi vindt, wat jouw portemonnee toelaat en wat je nodig denkt te hebben. Onze Focus ST-Line X kwam in het € 1050 duurdere Desert Island Blue kleurtje. Wil je wat meer opties, dan betaal je het volgende: Focus ST-Line Design Pack € 450, dak en buitenspiegels in zwart € 400, head-up display € 450, adaptieve LED-koplampen € 1350, Bang & Olufsen-audiosysteem € 375 en zo kan je uiteraard nog wat vinkjes aankruisen.
It’s all about the money
Het mooie aan de nieuwe Ford Focus ST-Line X is dus dat hij écht de looks heeft, maar daarnaast goed betaalbaar is. We snappen daarom ook zeker wel dat we deze hatchback vaker op de wegen tegen gaan komen. Voor € 33.400 staat hij bij jou op de stoep. Dat geld heb je natuurlijk niet zomaar paraat, maar als private lease kost deze Focus nog geen € 400(!) per maand. Dat is weinig geld voor veel auto. Alle uitvoeringen, prijzen en opties vind je op de website van Ford.