Oké, misschien ben je geen typische ontdekkingsreiziger als je naar Dutch Week in Saalbach-Hinterglem gaat. Maar als je het in een Ford Explorer doet, dan voelt dat wel zo! Want met deze enorme terreinwagen van Ford kan je werkelijk alles trotseren.
Van sneeuw tot rotsondergrond en zelfs een wolkbreuk met hagel op de Deutsche Autobahn. Maar het voornaamste aan een roadtrip in deze SUV, is het comfort en de luxe waarin je je de hele reis waant. Toen we nog maar een half uurtje hoefden te rijden, waren we serieus een beetje sip dat de roadtrip er op zat…
Ford Explorer Hybrid ST Line
De bulky Ford Explorer valt extreem op, dus al voor het instappen zijn de meesten al aardig onder de indruk. Het is bepaald geen boodschappenwagentje, zeg maar. Bij het lezen van de specs, merkten we op dat de kofferbak (met automatisch neergeklapte derde rij stoelen) wel 635 liter was. We hadden inderdaad veel Jägermeister voor deze wintersport ingeslagen, maar gelukkig was er, naast een bestuurder, ook nog wat ruimte voor drie passagiers, wat ski-kleding en een versnapering voor onderweg.
Eenmaal ingestapt kan je werkelijk niet wachten tot de roadtrip begint. Beide voorstoelen zijn voorzien van vijf verschillende massagestanden, stoelverwarming én -verkoeling. De kids in the back worden getrakteerd op een zee van beenruimte en ook weer stoelverwarming en -verkoeling. De ST Line versie die wij reden was dan ook nog eens voorzin van ultra comfortabele lederen bekleding en een Bang & Olufsen geluidssysteem, voor lekkerste après ski opwarmertjes.
Reizen wordt écht onderdeel van je vakantie met deze SUV. Alle rijhulp- en veiligheidssystemen maken de rit nog comfortabeler. Ford heeft werkelijk een goede lane-assist en ook de adaptive cruise control is sterk verbeterd. Daarnaast weet de Explorer door middel van alle hulpmiddeltjes en een verrassend korte draaicirkel – voor zo’n slagschip – easy in een parkeervak of -garage neer te zetten.
Het interieur oogt wat.. mja, ‘Amerikaans’, dus stijlvol kunnen we het niet noemen, maar handig en intuïtief is het wel. Alles behalve het infotainmentsysteem, wat inmiddels alweer een beetje verouderd is. Toch ga je heel snel van deze cockpit houden, dat beloven we je.
Zelfs na een flinke smak op de piste, kwam de Explorer to the rescue. Na een uurtje in de massagestoel met een bakje koffie en een Netflixje, ben je de volgende dag weer good tot go. Fijn dat in zo’n auto alles wat je nodig hebt aan boord is. Misschien is dit wat Frank van Etten bedoelde met een Huisje Op Wielen.
Iconisch model
De Explorer kwam in de begin jaren 90 voor het eerst op de markt als opvolger van de full-size Ford Bronco. Een model dat dateert uit 1966 (en dit jaar komt er zelfs een nieuw model op de markt – snel meer daarover)! Het vierkante model was direct iconisch en was in tegenstelling tot de Bronco een luxueuze gezinswagen. De huidige Ford Explorer Hybrid is van de zesde generatie en nog steeds zo iconisch als ooit. Het herkenbare silhouette is dan ook in de hoek van de voorruit gebrand, waarschijnlijk om je eraan te herinneren waarom al die mensen langs de weg je aan lopen te staren.
Het kan ook komen door het grommen van de V6 in dit beest. Ondanks dat je kan stekkeren met deze versie van de Explorer, nog steeds kan je rekenen op een 349 pk sterke 3L V6 turbobenzinemotor. Tel daar een 74 kW (101pk) elektromotor bij op en je snapt waarom hij, zelfs met een drooggewicht van 2.446 kg, ontzettend rap is. Bij vol gas (en een volle batterij) vlam je in 5,4 seconde naar de 100 km/h en dat terwijl je die heerlijke V6 uit vier uitlaten hoor klappen.
Ik hoor je denken: zo’n Amerikaans gevaarte, dat zal een dorstig beestje zijn. Maar dat valt reuze mee. Door slim te laden kan je een gemiddeld gebruik hebben van 1 op 34,5, maar bij grote afstanden en hoge snelheden op de Duitse snelweg gaat dit getal natuurlijk rap naar beneden. Denk aan 1:10.
Dit model van de Ford Explorer stamt al uit 2019, maar is vier jaar later nog steeds relevant vinden we. Voorliggers worden getrakteerd op een imposante, maar stijlvol aangezicht. Een beetje angstaanjagend voor een enkeling in een Fiat 500, wellicht. Maar Ford heeft een nieuwe, volledig elektrische, Explorer aangekondigd, die weer volkomen toekomst proof is.
Maar tot die tijd kunnen we de Ford Explorer Hybrid ST Line alleen maar aanraden voor bergtrips, woonwerkverkeer en mensen die enorm veel boodschappen nodig hebben. We gaan ‘m missen… :'(