Aah, Ferrari. De drijvende (paarden)kracht achter iconische vierwielers. Benoem in een gesprek de namen ‘Berlinetta’, ‘F40’ of ‘LaFerrari’ en iedere man begint te watertanden.
En nu wordt er een nieuw hoofdstuk toegevoegd aan het geschiedenisboek van Ferrari. Wat heet: er wordt een heel nieuw boek geschreven. De Italianen treden namelijk toe tot de SUV-markt. Maak kennis met de Ferrari Purosangue.
Ferrari Purosangue
Wie had dat ooit gedacht? Een lompe SUV met een paardenlogo. Meneer Enzo waarschijnlijk zelf niet…. Maar goed, als je ziet wat de SUV’s van Porsche en Lambo doen, wist je dat dit eraan zat te komen.
SUV ademt Ferrari
Al moeten we eerlijk verkondigen: zo lomp is-ie niet, die Ferrari Purosangue. Het bakbeest ademt aerodynamica, power, klasse, strakheid en Italiaans design. Zélfs met vier stoelen en vier deuren. Over die vier deuren gesproken: daar heeft Ferrari al mee weten te scoren. Ze klappen op een futuristische, omgedraaide manier naar buiten, terwijl de achterste deuren géén deurgrepen aan de buitenkant hebben. Het beestje heeft in de volksmond een naam: suicide doors.
Powertrain
Goed, een SUV weegt natuurlijk wat. Zeker als-ie bijna vijf meter lang is, je mede-passagiers ruim kunnen zitten én je ook nog bagage mee kan nemen voor een lang weekendje weg. Wat moet er dan in om tóch een Ferrari te zijn? Power. Héél véél power. In de Ferrari Purosangue ligt een ouderwetse V12-motor waar 725 pk uit wordt geperst. Hierdoor vlam je in 3,3 seconden naar de 100 km/h en behaal je een top speed van 310 km/h. Aardige cijfers voor een ‘zware jongen’, want de Ferrari weegt 2.200 kilo. Letterlijk een grote broer, dus.
Het mag dan een SUV zijn, maar het interieur is nog meer dan sportwagenwaardig. De Italianen verwoorden het interieur mooier, ze noemen het namelijk een Ferrari Lounge. Overal vind je hoogwaardig leer, leer en nog eens leer en de sportieve stoelen zien er relaxter uit dan een Eames lounge chair. En dat dus voor vier personen.
Wat kost-ie dan, de Ferrari Purosangue?
De plaatjes en cijfers spreken boekdelen. Ferrari gooit hoge ogen met de Purosangue (Italiaans voor volbloed). Daardoor rest alleen nog maar de vraag: wat gaat de eerste vierzitter uit Maranello kosten? Voor Nederland weten we het helaas nog niet, maar in Italië gaat de Ferrari Purosangue €390.000 kosten. Jup, dat is natuurlijk de vanafprijs. Maar goed, had jij een minder bedrag verwacht?
Foto’s: Ferrari