Er wordt vaak genoeg geclaimd dat de opkomst van elektrische auto’s de ondergang betekent van de klassieke auto’s.
Het autobedrijf Everrati bewijst keer op keer dat dit niet per se hoeft.
Mercedes W113 uit jaren ’60 in elektrisch jasje
Daar waar ze eerder al de Land Rover Series IIA en de Porsche 911 van de 964-generatie omtoverden tot elektrisch aangedreven wagens, transformeren ze nu de Mercedes Benz W113 SL. Dit model werd in 1963 voor het eerst geïntroduceerd en behoort door zijn klassieke en typerende carrosserie, deurpanelen van gegoten aluminium en zijn lichtmetalen motorkap tot een klasse apart. In totaal zijn er 48.912 W113’s geproduceerd, waarvan er nu dus eentje volledig elektrisch over het asfalt scheurt.
Everrati tovert W113 SL om naar modern bakbeest
De elektrische variant van de W113 SL krijgt de toevoeging ‘Pagode’, en is voorzien van een 68 kWh accupakket met een 1,90:1 versnellingsbak, regeneratief remmen en speciale wijzerplaten. Bovendien heeft de auto een topsnelheid van 200 kilometer per uur en schiet de SL Pagode binnen iets meer dan zeven seconden tijd naar 100 km/u. Daarmee heeft de Pagode-uitvoering exact dezelfde rijprestaties als de benzinevariant van de W113 SL.
Tijdloos model in modern tijdperk
Afgezien van het feit dat er geen 6-cilinder onder de motorkap van de Pagode ligt, verschilt de elektrische variant ook qua looks ten opzichte van de benzinevariant. Zo heeft Everrati de gerestaureerde auto niet alleen een heerlijk exterieur gegeven, maar is het interieur soepele gemaakt en verhoogd in kwaliteit. Tegelijkertijd blijft het karakter van de W113 SL intact. Het tijdloze model van Mercedes wordt nu dus nóg tijdlozer gemaakt, aangezien de elektrische W113 SL nog wél in de binnenstad mag rijden. De vraag is of dat met de klassieke W113 SL over een tijdje nog mag.
Vond je dit artikel interessant? Check hier al onze artikelen over de dikste nieuwste én oude auto’s.