Als man zijnde is onze auto een van de waardevolste bezittingen. Als je partner een ongeluk krijgt tijdens het rijden, is de eerste vraag die in ons opkomt: “Is de auto nog oké?”
Deze driver skills moet elke man kunnen tijdens het rijden
En ja, als we zo veel met de auto bezig zijn, dan mag je ook best verwachten dat je er wat mee kan. Anders ben je net een soort stuntman met hoogtevrees, of een rockster die bang is voor een grote groep mensen. Het gaat gewoon niet samen. Daarom hebben wij dé driver skills geformuleerd die elke man tijdens het rijden onder de knie moet hebben.
Met extra bagage rijden
Een van de skills die je sowieso als man moet beheersen in de auto, is het kunnen rijden met extra bagage. En dan doelen we niet op een paar koffers in de kofferbak, maar op een aanhangwagen of een caravan achter de auto. Je bent natuurlijk geen gentleman als je jouw partner het zware werk maar laat opknappen, amigo. Het besturen van een auto met een aanhangwagen of een caravan erachter is in principe niet heel lastig, maar op het moment dat je achteruit moet rijden, dan kan je je driver skills pas echt tonen.
Zorgen dat je auto kan rijden
En als je auto nou een keertje kuren vertoont omdat je bijvoorbeeld te veel hebt gedrift op het ijs, dan weet jij als man natuurlijk precies hoe je het moet fixen. Ook dat hoort bij de skills van een driver, amigo. Voorkomen is trouwens beter dan genezen, dus het is van belang dat je eens in de zoveel tijd gewoon je auto checkt. Controleer hiervoor essentiële zaken zoals de remolie, remblokken, koplampen, achterlichten, koelvloeistof, versnellingsbakolie, alarmlichten en de ruitenwissers. Controleer ook de koppelingsplaten, want als je ergens in de Randstad woont, dan slijten ze om de 30.000 kilometer al. En, most importanty, houd je auto zowel van binnen als buiten schoon.
Driften
Allright, deze skill kan je beter niet oefenen op de openbare weg of met je vrouw in de stoel naast je, maar een beetje man moet wel een kleine drift in huis hebben. Door de jaren heen is driften eigenlijk verheven tot een sport. Misschien zelfs tot kunst, zo ver gaat het wat ons betreft. De mensen die The Fast and the Furious: Tokyo Drift hebben gezien zullen het met ons eens zijn. En in principe is het niet eens zo lastig: het enige dat je moet doen is zorgen voor een overmatige aandrijving zodat de banden gaan spinnen. Sidenote: als je een flinke drift op het ijs kan showen, dan ben je voor ons al he-le-maal het mannetje.
Een auto zonder accu starten
Misschien heb je wel eens gehad dat de motor niet wilde starten omdat de accu leeg was. Opzich geen probleem, want als er een paar startkabels in je auto liggen ben je zo weer onderweg. Maar, voor het geval dat die startkabels niet op de plek liggen waar ze moeten zijn, hebben wij de manier hoe je de wagen alsnóg aan de praat krijgt.
Hiervoor zet je allereerst het contact van de auto aan, daarna zet je alles wat stroomt vraagt uit en zet je de auto in de tweede versnelling. Druk de koppeling in en laat iemand de auto zo hard mogelijk vooruitduwen. Wanneer dat gebeurt laat je de koppeling langzaam omhoogkomen en geef je gas bij. Wanneer de motor aanslaat druk je de koppeling gelijk weer in. Bedank ons later maar.
Achteruit inparkeren
Wij zitten soms nog wel eens in de auto met een stumpert die het niet voor elkaar krijgt om de auto achteruit in het parkeervakje te krijgen. Eigenlijk zou je daarna meteen je mannelijke status in moeten leveren. En je rijbewijs erbij. Mocht dit nog altijd een probleem voor je zijn, ga dan alsjeblieft zo snel mogelijk even bij jou in de straat oefenen. Gewoon om je eigen trots nog een beetje te bewaren.
Wegrijden uit de modder
Het kan een keer voorkomen dat je met de auto ergens in de modder eindigt. No worries, want als bekwame driver weet jij als geen ander hoe je de auto weer op de weg krijgt. Toch? Allright, wij helpen je nog wel even een handje.
Vraag eerst of de passagiers allemaal willen uitstappen, want elk extra gewicht zorgt ervoor dat het lastiger wordt. Ook kunnen ze helpen duwen als het echt moet. Draai daarna voorzichtig aan het stuur om ruimte rond de wielen te maken, en probeer dan langzaam te versnellen om grip te krijgen. Als je een automatische auto hebt, zet dan je tractiecontrolesystemen uit en probeer de voorwielen zo recht mogelijk te houden bij het wegrijden. Gebruik je momentum om vooruit te komen. En zit je auto echt met chassis in de modder? Geef het dan gewoon op en bel een sleepwagen, amigo. Soms kan je het niet alleen fixen.