Er zijn altijd van die broertjes die net even wat rebelser zijn. Net even de grens opzoeken, ‘m aantikken, eroverheen gaan en dan nieuwe standaarden zetten.
Niet iedereen vindt het leuk, maar die mensen die dat wél vinden, zijn belangrijker.
Nieuwe CUPRA-dimensie met Formentor en Leon-facelift
Neem CUPRA. Veel meer dan een sportieve aftakking van het door wol geverfde SEAT. De naam zag ooit het levenslicht, we schrijven 1996, in de titel van de SEAT Ibiza GTi CUPRA Sport 16V. Nu, zo’n achttien jaar later, is het een merk dat als een zalm tegen de ‘normale’ autostroom in zwemt.
Vanaf dat CUPRA als aanduiding gold voor de testoronbommetjes van SEAT, werden er langzaamaan zaadjes geplant richting ‘op eigen wielen rijden’. Meer en meer ging het Spaanse vijfletterwoord een leventje leiden. Hij ging zich afstoten van zijn ietwat meer gemeenlijke broer. En dat werd toegestaan door diezelfde broer. Sterker nog, het is hij die ‘m aanmoedigde: ‘Doen jongen, doen. Laat de wereld zien wat je kan.’
De modellen waar het allemaal mee begon
Zo gezegd, zo gedaan. In 2018 was-ie daar: de CUPRA Leon. Een eigen logo, een eigen DNA en een eigen, vooruitstrevende marketingstrategie. Geen CUPRA’s langs de snelweg gestald in een grote showroom. Nee, de wereld dient kennis te maken via CUPRA Garages in het centrum van de kosmopolitische steden. Daar horen de auto’s thuis. Auto’s ja, want een jaar later rijdt de Formentor binnen: een dynamische cross-over coupé met sculpturaal ontwerp. Dit is het eerste eigen model van CUPRA.
Later komt ook nog de Born, en nu is er de Tavascan. Maar, om écht een nieuw CUPRA-tijdperk aan te duiden, hebben de modellen waar het allemaal mee begon een upgrade gekregen. En hoe.
CUPRA Nights
De Spanjaarden namen ons mee naar de hoofdstad, Madrid. Waar door CUPRA’s lichaam Catalaans bloed stroomt, kan het beestje ook aardig aarden in de stad van De Koninklijke. Eind februari werd hier de grootste City Garage ter wereld geopend. En niet zomaar in het maagdelijk wit: nee, aan de Calle Serrano 88 vind je een onconventionele garage met een kleurrijk interieurdesign, contemporary art en verschillende ode’s aan de Madrileense cultuur.
Hier zijn al verschillende CUPRA Nights uit de hand gelopen, maar voor de nieuwe Leon en Formentor had het merk iets omvangrijkere plannen. Onder de noemer CUPRA Design Obsession-event werd Plaza de Cibeles afgehuurd en omgetoverd tot een CUPRA Club, verrijkt met cocktailbars, (te) veel Spaans eten en dienbladen bier in wijnglazen. Ja, het nachtleven van CUPRA is op een ander niveau. Snoeiharde Primavera-sounds van de dj’s gonzen door de City Hall en de lichtprojecties misstaan niet in Opium. En dat terwijl iedereen toch ook echt even zijn ‘praatje’ wil houden voor de twee opgepompte Spaanse kinderen.
Tekst gaat door onder de foto’s.
Sharknose-front en driehoekige LED-units
Hier worden ook meteen de belangrijkste upgrades van de Leon en Formentor duidelijk: vooral voor de nieuwe neus (sharknose-front) is het stuivertje wisselen voor gevorderden. Autojournalisten dansen als afwachtende boksers om elkaar heen om toe te slaan. ‘Is it ok?’ vraagt een Spanjaard aan zijn collega die beter zijn lichtblauwe overhemd thuis had kunnen laten. Niet per se omdat het filmen nou zo zwaar valt, maar vooral omdat hij zichzelf even later zo’n voor heel even de nieuwe Shakira waande.
Goed, over de nieuwe neus. Dat is toch wel het visitekaartje van het nieuwe CUPRA-tijdperk. Zeker als je meerekent dat beide modellen, die dus de bouwstenen zijn, het sharknose-front hebben. De oude neuzen van de CUPRA’s hadden nog wat Seat-trekjes, maar die zijn vakkundig van de hand gedaan. Het is serieus in your face en de drie driehoekige LED-units per koplamp ademen de slogan electrifying performance. Aan de snaarstrakke voorkant pronkt het bronzen logo trots op de borst, uh neus, en blend goed in één van de matte exterieurkleuren. Daarnaast komen beide modellen in twee plug-in hybride-varianten met een 1.5 TSI benzinemotor en een elektromotor.. Er is keuze uit twee vermogensvarianten: 150 kW/204 pk of 200 kW/272 pk. De elektrische range tikt door het nieuwe 19,7 kWh lithium-ion accupakket m ruim boven de 100 kilometer aan en je wordt altijd verwelkomd met een geprojecteerd CUPRA-logo op de grond.
CUPRA Formentor
Niet alleen de voorkant van de cross-over coupé heeft een designupgrade gehad. Aan de achterzijde vind je over hele breedte van de Formentor LED-verlichting. Het verlichte logo is geïntegreerd en ook de kenmerkende driehoekige vormen komen hier terug. De achterklep met een opvallend V-design maakt het af, terwijl je ogen ook direct worden getrokken naar heupen van de auto. Wat Shakira, en de Spanjaard met zijn lichtblauwe overhemd, in 2005 deed met haar hips (niet liegen, dus) laat ook dat lichaamsdeel van de Formentor weinig tot de verbeelding over. Het steekt lekker wat uit en geeft meteen een body van een lijnenspel wat je wil bij electrifying performance. Onder de heupen vind je 18-inch lichtmetalen velgen (19-inch optioneel) die het designplaatje compleet maken.
Door naar binnen. Onder je bips krijg je, afhankelijk van de uitvoering, sport- of kuipstoelen en voor je eigen sharkneus (ondergetekende kan erover meepraten) heb je standaard CUPRA’s supersportstuur. Verder bestaat de vegan bekleding voor 73% uit gerecycled materiaal, komt de dashboardafwerking in een 3D-patroon en zweven de koperaccenten om je heen. Muziek en podcasts speel je af met het optionele Sennheiser sound system: elf speakers, een subwoofer en een versterker van 425 watt. Een beetje goede tunes horen erbij als je toch bezig bent. Het bedienen van je plaatjes gaat via het nieuwe, grotere (12,9 inch/33 cm) touchdisplay, inclusief een verlichte slider bar.
CUPRA Leon
De Leon pronkt dus ook met zijn nieuwe neus, inclusief grote centrale luchtinlaat, maar ook de sporty two-tone achterbumper is in staat om nekken om te laten draaien. Daardoor oogt de auto lager: precies wat je bij een Leon wil. Ook hier zie je doorlopende LED-achterlichten en een verlicht CUPRA-logo in het midden. Good to know: de CUPRA Leon komt in negen exterieurkleuren, waaronder het exclusieve Century Bronze Matt en Enceladus Grey Matt.
Ook vanbinnen gaat CUPRA door met het design-DNA aan de wereld showen. Het supersportstuur, sport- of kuipstoelen (met verlaagde zitpositie) en hoogwaardige, zachte materialen: ook bij de Leon komt het allemaal terug. De Digital Cockpit is naar eigen wens in te stellen en ook de Leon heeft een groot (12,9 inch/33 cm) centraal geplaatst touchdisplay.
En zo zijn we serieus aanbeland in een heus nieuw CUPRA-tijdperk. De Nederlandse prijzen houd je nog van ons tegoed, want de marktintroductie staat op de planning voor deze zomer.