Cupra is momenteel vol gas bezig met het uitbrengen van nieuwe sportieve jongens in de modellenreeks. Of moeten we eerder zeggen vol elektrisch? De nieuwe Cupra Born is namelijk de eerste vol elektrische Cupra die ze uitbrengen. We reisden af naar Barcelona om deze kleine raket eens even aan de tand te voelen en alle in & outs te weten te komen.
Cupra Born: 100% elektrisch, 100% prestatie
Zoals inmiddels bekend is, is Cupra het sportievere broertje van Seat. Binnen de Nederlandse markt focussen ze zich vooral op sportieve duurzame automobielen. Daarom ook de keuze voor het alleen nog uitbrengen van deels en volledige elektrische auto’s. De Born is daar de eerste geboorte van in de volledig elektrische kant van de boksring.
Tegenstander
De tegenstander van deze Cupra Born komt namelijk uit dezelfde familie. De echte kenners zien dan ook meteen een vergelijking met de Volkswagen ID.3. Vooral in Nederland zien we deze wagen steeds meer voorbijschuiven. De Cupra Born deelt veel elementen met de ID.3. Hij staat namelijk op hetzelfde MEB-platform en delen zij dezelfde accupakketten en elektromotoren.
Toch is de Cupra Born net een tikkeltje anders door zijn ietwat sportievere insteek. Deze sportieve touches zitten ‘m in de ervaring en in de afwerking van de Born. Zo zien we in het interieur en exterieur talloze sexy koperen accenten. De materialen van de Born zijn ook van hoge kwaliteit en brengen het sportieve niveau naar een nieuwe dimensie. Alleen het is net als met je partner: een leuk kleurtje of een look doet veel, maar het moet ook lekker rijden. Daarom heeft de Born een dynamisch sportonderstel, achterwielaandrijving en is de ESP volledig uit te zetten.
Mean Machine
Als we beide auto’s langs elkaar zetten zien we toch een duidelijk verschil. Oké, sommige lijnen komen overeen, maar de Born zou in 5 havo de geheimzinnige bad ass zijn, terwijl de ID.3 die ene brave allemansvriend is.
De Born wordt namelijk gekenmerkt door zijn stoere front. Onder het brute koperen logo heeft de born scherpe lijnen. Deze lijnen worden doorgetrokken in de koplampen – die koplampen kijken je sowieso streng aan. Alsof je een een belangrijke kabouter hebt gejat in de tuin van je oude buurvrouwtje. Dit uiterlijk vind je terug aan de achterzijde van de auto. Met als prima gevolg een joekel van een diffuser om de sportieve uitstraling af te maken.
More Powah Baby
Vanaf 2022 zijn er twee varianten beschikbaar omtrent de elektromtoreren. Namelijk één met 150 pk en de ander met 204 pk, die ook de mogelijkheid heeft om te E-boosten. Indien deze optie wordt aangevinkt beschikt de bestuurder tijdelijk over 27 pk extra. Met de snelste variant van de Born schuif je van 0-100 in 6,6 seconden.
Daarnaast is er een verschil in accupakketten. Deze komen in de smaken 45KWH, 58KWH en 77KWH. Leuk natuurlijk, maar wat kan je ermee? Nou, simpelweg houdt het in dat 340, 420 of 540 (WLTP) kilometer range hebt om te knallen. Bij het gros van de Nederlandse laadpalen kun je die range weer aanvullen met 100 km in zeven minuten van je tijd.
Rijtest
Tijdens onze trip naar Barcelona hebben we de Cupra Born over de bergpaden rondom Barcelona gehoekt. We kunnen verklappen dat het gemis van een heerlijk motorgeluid de ervaring niet minder maakt. Tijdens deze bochtige routes konden we de Born heerlijk op zijn staart trappen. Door de achterwielaandrijving is de fun factor erg groot. Soms even die kont uit laten breken of net even iets harder door een bocht vliegen was door de strakke wegligging een piece of cake. Enorm veel plezier voor zo’n kleine auto.
In het aspect van een gewone gezinswagen of boodschappenauto is de Born ook ideaal. Je hebt verrassend veel ruimte in een heerlijke omgeving. Het voordeel met de Born is ook dat je lekker vooraan kan parkeren bij de laadpalen. Alhoewel… er zijn steeds meer gegadigden.
Duurzaam in & out
Duurzaamheid wordt in de autowereld soms nog in de categorie ‘Saai en Stoffig’ gestopt. Cupra wil deze taboe doorbreken. Dit wordt gedaan door het toepassen van sportieve touches aan de buitenzijde van de auto. Deze touches zijn ook terug te zien in het interieur. De gebruikte materialen zijn namelijk van hoog niveau en laten zien dat er goed over is nagedacht. Patronen, stiksels, kleuren en technieken zorgen ervoor dat je het gevoel krijgt dat je in een racekanon zit. Alles is gefocust op de bestuurder. Met één druk op de knop van het scherm kun je het volledige karakter van de Born aanpassen. Extra pluspunten: de kuipstoelen.
Verdict
De Born is het eerste volledig elektrische model is van Cupra. En dat hebben ze goed aangepakt. De stoere uitstraling, de dikke 20-inch sloffen en de scherpe lijnen zorgen ervoor dat het een leuk bommetje is om te zien. Dit in combinatie met het verrassend sportieve rijgedrag en de fun (die je kunt onthullen door de ESP af te zetten), maakt de Born interessant voor een groot publiek.
De Born is vanaf nu al leverbaar in Nederland. We zijn namelijk een van de eerste landen waarin de Born geleverd wordt. Daardoor is de Born momenteel enorm interessant voor de doelgroep die elektrisch wil gaan rijden, maar toch iets gaafs op de oprit wil hebben.
De interesse voor elektrische auto’s begint namelijk ook bij de jongere generaties aan te wakkeren. We love benzine en willen daar nog zo lang mogelijk van genieten, maar de Born is wel degelijk een fantastische auto om het elektrische avontuur mee aan te gaan. Eén ding is zeker: ook met een Born laat je hoofden draaien. Je voelt je als herBorn.